Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yaşam Döngüsü Analizi | CVM 403 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AHSEN AKBULUT ULUDAĞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi AHSEN AKBULUT ULUDAĞ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yaşam döngüdü analizi yönteminin uygulanışını öğrenerek, çevresel etki analizlerini YDA tabanında gerçekleştirebilecek temel bilgi birikiminin sağlanmasıdır. |
Dersin İçeriği | Yaşam Döngüsü Analizi Tanımı, ISO Çerçevesi, Yaşam Döngüsü Analizi Metodolojisi, Amaç ve Kapsam, Sistem sınırları, Envanter Toplama, Yaşam Döngüsü Etki Değerlendirme, Yaşam Döngüsü Yorumu, YDA Yazılımları ve Uygulamaları |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yaşam Döngüsü Düşüncesini kavrar, sürdürülebilirlik ile ilişkisini açıklar. | ||
2 | ISO 14040-14044 Standardı Yaşam Döngüsü Metodolojisini açıklayabilir. | ||
3 | Verilen bir envanteri, uygun programa girmeyi öğrenir ve uygular. | ||
4 | Programın verdiği sonuçları değerlendirir, yorumlar. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yaşam Döngüsü Analizi (LCA) Tanımı, LCA Avantajları ve Dezavantajları | |
2 | LCA ve Sürdürülebilirlik, LCA Tarihi | |
3 | LCA'yı Destekleyen Nitel ve Nicel Yöntemler | |
4 | ISO Metodolojisi - Hedef Tanımı | |
5 | ISO Metodolojisi - Kapsam Tanımı | |
6 | ISO Metodolojisi - Yaşam Döngüsü Envanteri | |
7 | ISO Metodolojisi - Yaşam Döngüsü Etki Değerlendirmesi | |
8 | ISO Metodolojisi - Yaşam Döngüsü Etki Değerlendirmesi | |
9 | LCA Belirsizlik Analizi | |
10 | Yaşam Döngüsü Yorumu | |
11 | Yaşam Döngüsü Maliyet Analizi, Sosyal Yaşam Döngüsü Analizi | |
12 | LCA Örnekleri ve LCA’nın önemli noktaları | |
13 | Öğretici Uygulamalar (Uygulamalı LCA Çalışmaları) | |
14 | Öğretici Uygulamalar (Uygulamalı LCA Çalışmaları) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | M. A. Curran, Life Cycle Assessment Handbook, Wiley, 2012. W. Klöpffer and B. Grahl, Life Cycle Assessment (LCA) A Guide to Best Practice, Wiley-VCH, 2014. H. S. Matthews, C. T. Hendrickson, D. H. Matthews, Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi: Önemli Kararlar İçin Nicel Yaklaşımlar, Akademisyen Yayınevi, 2015 M. Z. Hauschild, R. K. Rosenbaum, S. I. Olsen, Life Cycle Assessment-Theory and Practice, Spriger, 2018. SimaPro 9.5.0.0 Tutorial |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | X | |||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | X | |||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | X | |||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yaşam Döngüsü Düşüncesini kavrar, sürdürülebilirlik ile ilişkisini açıklar. | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
2 | ISO 14040-14044 Standardı Yaşam Döngüsü Metodolojisini açıklayabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Verilen bir envanteri, uygun programa girmeyi öğrenir ve uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Programın verdiği sonuçları değerlendirir, yorumlar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 50 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Proje / Tasarım | 1 | 5 | 5 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 117 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |