Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yaşam Döngüsü Analizi CVM 403 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AHSEN AKBULUT ULUDAĞ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi AHSEN AKBULUT ULUDAĞ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Yaşam döngüdü analizi yönteminin uygulanışını öğrenerek, çevresel etki analizlerini YDA tabanında gerçekleştirebilecek temel bilgi birikiminin sağlanmasıdır. 

Dersin İçeriği

Yaşam Döngüsü Analizi Tanımı, ISO Çerçevesi, Yaşam Döngüsü Analizi Metodolojisi, Amaç ve Kapsam, Sistem sınırları, Envanter Toplama, Yaşam Döngüsü Etki Değerlendirme, Yaşam Döngüsü Yorumu, YDA Yazılımları ve Uygulamaları

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yaşam Döngüsü Düşüncesini kavrar, sürdürülebilirlik ile ilişkisini açıklar.
2 ISO 14040-14044 Standardı Yaşam Döngüsü Metodolojisini açıklayabilir.
3 Verilen bir envanteri, uygun programa girmeyi öğrenir ve uygular.
4 Programın verdiği sonuçları değerlendirir, yorumlar.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yaşam Döngüsü Analizi (LCA) Tanımı, LCA Avantajları ve Dezavantajları
2 LCA ve Sürdürülebilirlik, LCA Tarihi
3 LCA'yı Destekleyen Nitel ve Nicel Yöntemler
4 ISO Metodolojisi - Hedef Tanımı
5 ISO Metodolojisi - Kapsam Tanımı
6 ISO Metodolojisi - Yaşam Döngüsü Envanteri
7 ISO Metodolojisi - Yaşam Döngüsü Etki Değerlendirmesi
8 ISO Metodolojisi - Yaşam Döngüsü Etki Değerlendirmesi
9 LCA Belirsizlik Analizi
10 Yaşam Döngüsü Yorumu
11 Yaşam Döngüsü Maliyet Analizi, Sosyal Yaşam Döngüsü Analizi
12 LCA Örnekleri ve LCA’nın önemli noktaları
13 Öğretici Uygulamalar (Uygulamalı LCA Çalışmaları)
14 Öğretici Uygulamalar (Uygulamalı LCA Çalışmaları)
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

M. A. Curran, Life Cycle Assessment Handbook, Wiley, 2012. 

W. Klöpffer and B. Grahl, Life Cycle Assessment (LCA) A Guide to Best Practice, Wiley-VCH, 2014.

H. S. Matthews, C. T. Hendrickson, D. H. Matthews, Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi: Önemli Kararlar İçin Nicel Yaklaşımlar, Akademisyen Yayınevi, 2015

M. Z. Hauschild, R. K. Rosenbaum, S. I. Olsen, Life Cycle Assessment-Theory and Practice, Spriger, 2018.

SimaPro 9.5.0.0 Tutorial

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. X
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, X
7 b En az bir yabancı dil bilgisi. X
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. X
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. X
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Yaşam Döngüsü Düşüncesini kavrar, sürdürülebilirlik ile ilişkisini açıklar. 5
2 ISO 14040-14044 Standardı Yaşam Döngüsü Metodolojisini açıklayabilir.
3 Verilen bir envanteri, uygun programa girmeyi öğrenir ve uygular.
4 Programın verdiği sonuçları değerlendirir, yorumlar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Performans Görevi (Uygulama) 50
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Proje / Tasarım 1 5 5
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 8 8
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 117
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,68
Dersin AKTS Kredisi 5