Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hava Kirliliği Ölçme Teknikleri CVM 421 7 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi YASEMİN DAMAR ARİFOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Hava kirleticileri ve kaynaklarını, bu kirleticilerin ölçme prensiplerini ve ilgili mevzuatı öğretmektir
Dersin İçeriği 1. Hava kirleticiler ve kaynakları 2. Pasif ve Aktif örnekleyiciler
3. Otomatik Analizörler
4. Uzaktan Algılayıcılar
5. Biyoindikatörler
6. Kalite kontrol ve güvenilirlik metodolojileri 7. Kalibrasyon yöntemleri
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hava kirliliği ile ilgili bilgi sahibi olur ve temel hava kirletici kaynaklarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
2 Hava kirleticilerini ve çevre-insan sağlığına etkilerini tanımlar
3 Kirletici ölçüm yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur ve yöntemleri açıklar.
4 İzleme ağı tasarımı ve örneklem noktası seçiminde uygulama becerisi kazanır.
5 Ölçümlerin kontrolü, veri kalitesi hakkında bilgi sahibi olur.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hava Kirliliği ve Kirletici Kaynakları
2 Hava Kirleticiler ve Çevresel Etkileri
3 Kirletici Ölçüm Yöntemleri
4 Pasif ve Aktif Örnekleyiciler
5 Otomatik Analizörler (Gaz Emisyonlar)
6 SO2, NOX, CO ölçümü
7 O3, HC, NH3, flor, klor ölçümü
8 Otomatik Analizörler (Toz emisyonlar)
9 Gravimetrik
10 TEOM, Beta ışını,
11 Uzaktan Algılayıcılar ve Biyoindikatörler
12 Kalite Kontrol ve Güvenilirlik Metodolojileri
13 İzleme ağı tasarımı ve örneklem noktası seçimi
14 Kalibrasyon
Kaynaklar
Ders Notu Hava kalitesi izleme metodolojileri ve örneklem kriterleri, REFİK SAYDAM HIFZISSIHHA MERKEZİ BAŞKANLIĞI Çevre Sağlığı Araştırma Müdürlüğü Yayınları.
Ders Kaynakları 1. Air Pollution Control Engineering, Noel De Nevers, McGRAW-HILL international Editions
2. Hava Kirliliği ve Kontrolünün Esasları, Ayşen Müezinoğlu, Dokuz Eylül Yayınları.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Hava kirliliği ile ilgili bilgi sahibi olur ve temel hava kirletici kaynaklarını açıklar.
2 Hava kirleticilerini ve çevre-insan sağlığına etkilerini tanımlar
3 Kirletici ölçüm yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur ve yöntemleri açıklar.
4 İzleme ağı tasarımı ve örneklem noktası seçiminde uygulama becerisi kazanır.
5 Ölçümlerin kontrolü, veri kalitesi hakkında bilgi sahibi olur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
2. Ödev 10
3. Ödev 10
4. Ödev 10
5. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 5 5 25
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 4