Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Arıtma Tesisleri İşletmesi | CVM 405 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi BERNA KIRIL MERT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi BERNA KIRIL MERT, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ders kapsamında öğrencilerin arıtma tesislerinin işletilmesi konusunda donatılarak atıksu arıtma tesislerini işletebilme ve karşılaşılacak problemlere alternatif çözüm önerileri geliştirebilme becerisi kazanmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Arıtma tesislerinde işletme ve bakım problemleri, ön arıtma ünitelerinde (ızgaralar, elekler, öğütücüler, kum tutucular, flotasyon) karşılaşılabilecek işletme ve bakım problemleri, aktif çamur sistemi, aktif çamur sistemlerinde çıkabilecek işletme ve bakım problemleri ve çözüm yollarının araştırılması, damlatmalı filtrelerde çıkabilecek işletme ve bakım problemleri ve çözüm yolları, dönen biyolojik reaktörler, Çamur arıtımı ve çıkabilecek işletme ve bakım problemleri ve çözüm yolları, paket arıtma ve çıkabilecek işletme ve bakım problemleri ve çözüm yolları |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mühendislik bilgilerini Arıtma Tesisleri İşletilmesi alanında uygulama bilgileri kazandırmak, | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | |
2 | Arıtma tesisleri proses ve ekipman seçimi bilgileri kazandırmak, | Anlatım, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, | |
3 | Arıtma tesisleri kurulması, kurulu bulunan arıtma tesislerinin işletilmesi, bakım ve onarımı, karşılaşılan işletme sorunları ve çözümleri becerisi kazandırmak, | Anlatım, Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Arıtma tesislerinin kontrolü ve yönetimi konusunda çok gerekli örnek uygulamalı bilgiler ve beceriler kazandırmaktır. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, | |
5 | Atıksuların arıtılması alanında problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisi kazandırır | Anlatım, Bireysel Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | |||
7 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Atıksu Arıtma Tesisleri İşletilmesi Giriş | |
2 | Atıksuların Karakterizasyonu ve Miktarı | |
3 | Izgaralar, Elekler, Öğütücüler ve karşılaşılabilecek işletme problemleri ve çözüm yollarının araştırılması | |
4 | Kum Tutucular ve karşılaşılabilecek işletme problemleri ve çözüm yollarının araştırılması | |
5 | Çökeltme ve karşılaşılabilecek işletme problemleri | |
6 | Flotasyon ve karşılaşılabilecek işletme problemleri ve çözüm yolları | |
7 | Aktif çamur ve aktif çamur sistemlerinde sistemlerinde çıkabilecek işletme problemleri ve çözüm yollarının araştırılması | |
8 | Aktif çamur ve aktif çamur sistemlerinde sistemlerinde çıkabilecek işletme problemleri ve çözüm yollarının araştırılması | |
9 | Damlatmalı filtrelerde çıkabilecek işletme problemleri ve çözüm yolları | |
10 | Biyodisklerve biyodisklerde çıkabilecek bakım problemleri ve çözüm yolları | |
11 | Çamur arıtımı ve görülebilecek işletme ve çözüm yolları ve çözüm yollarının araştırılması | |
12 | Çamur arıtımı ve görülebilecek işletme ve çözüm yolları ve çözüm yollarının araştırılması | |
13 | Paket arıtma tesisleri ve çıkabilecek işletme problemleri ve çözüm yolları | |
14 | Atıksu Arıtma Tesisi ve İşletilmesi Ödev Değerlendirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Atıksu Arıtma Tesisleri İşletme El Kitabı (Dinçer Topacık, İSKİ, 2000) |
Ders Kaynakları | 1. Atıksu Arıtma Tesisleri Tasarım ve Proje Kontrol Esasları, ÇMO, ÇEVMER, 2004. 2. Atıksu Arıtımının Esasları (Çevre ve Orman Bakanlığı, 2005) 3. Su ve Atıksu Mühendisliği, Cilt I, Cilt II (Yılmaz Muslu, 2005). 4. Atıksu Arıtımının Esasları Evsel, Endüstriyel Atıksu Arıtımı ve Arıtma Çamurlarının Kontrolü (İzzet Öztürk, Hacer Timur, Ufuk Koşkan, 2005). 5. Handbook of Water and Wastewater Treatment Plant Operations, Frank R. Spellman, 2003 6.Metcalf &Eddy, “Wastewater Engineering”, McGraw-Hill Int. Ed., USA. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | X | |||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | X | |||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mühendislik bilgilerini Arıtma Tesisleri İşletilmesi alanında uygulama bilgileri kazandırmak, | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Arıtma tesisleri proses ve ekipman seçimi bilgileri kazandırmak, | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Arıtma tesisleri kurulması, kurulu bulunan arıtma tesislerinin işletilmesi, bakım ve onarımı, karşılaşılan işletme sorunları ve çözümleri becerisi kazandırmak, | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Arıtma tesislerinin kontrolü ve yönetimi konusunda çok gerekli örnek uygulamalı bilgiler ve beceriler kazandırmaktır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Atıksuların arıtılması alanında problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisi kazandırır | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
7 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 45 |
1. Kısa Sınav | 25 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |