Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çevre Modellemesi CVM 451 7 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FATİH KARADAĞLI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Matematiksel modellemenin temel kavramlarının ve çevre mühendisliğindeki uygulamalarının öğrencilerimize aktarılması
Dersin İçeriği Matematiksel modellemenin temel kavramlarının anlatılması ve çevre mühendisliğindeki uygulamalarının gösterilmesi
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Lineer artış yöntemini bir gurup veriye uygulayarak bu verilerin zamana bağlı olarak değişimlerini hesaplar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
2 Doğrusal artış gösteren bir verienin gelecek yıllarda alacağı değerleri hesaplar Problem Çözme, Grupla Çalışma, Tartışma, Gezi / Gözlem,
3 Geometrik artış yöntemini bir gurup veriye uygulayarak bu verilerin zamana bağlı olarak değişimlerini hesaplar Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Matemetiksel modelleme için kütle korunumu prensibini bilir Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Belirli bir kontrol hacmindeki bir madde için kütle korunumu denklemi yazar Eğitsel Oyun, Grupla Çalışma, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Anlatım,
6 Reaktif maddeler için kütle korunumu denklemini revize ederek yazar Grupla Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap,
7 Kütle korunumu denklemlerinin kararlı durum için çözümlerini gerçekleştirir Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
8 Hesaplamalardan elde edilen sonuçları yorumlayarak atılması gereken adımları sıralar Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Matematiksel modellemeye genel bir bakışın yapılması ve farklı disiplinlerden örneklerin verilmesi
2 Lineer ve geometrik artış denklemlerinin anlatılması ve bazı uygulamalarının yapılması
3 Matematiksel modelleme ile nufus, su, atıksu, ve enerji ihtiyacı gibi erilerin ileriye yönelik tahminlerinin yapılması. Devlet İstatistik Enstitüsünün verilerinin kullanılarak ileriye yönelik hesaplamaların yapılması ve MS-Excel altyapısının oluşturulması
4 Çevre mühendisliğinde modelleme çalışmalarında kullanılan ana presiplerin anlatılması. Kütle dengesi ve kontrol hacmi prensiplerinin açıklanması
5 Reaktörler ve reaksiyonlara girişin yapılması
6 Kesikli reaktörlerde meydana gelen reaksiyonların modellenmesi
7 Tüp, beher, göl vb. reaktörlerde modelleme uygulamaları
8 Sürekli reaktörlerde meydana gelen reaksiyonların modellenmesi
9 Su giriş-çıkışı olan reaktörlerde modelleme uygulamaları
10 Piston akımlı reaktörlerde modelleme presniplerinin anlatılması
11 Nehir vb piston akımlı reaktörlerde modelleme uygulamalar
12 Mikrobiyal rekaisyonların modellenmesi için teel noktalar
13 Aktif çamur vb sistemlerde modelleme uygulamaları
14 Genele değerlendirmeler ve uzmanlık konularında modelleme örnekleri
Kaynaklar
Ders Notu Sınıf içerisinde dağıtılan haftalık ders notları
Kaynak Kitap: Environmental Modeling : fate and transport of pollutants in water, air, and soil (Yazar - Jerald L. Schnoor ; John-Wiley &Sons, Inc.)
Ders Kaynakları Surface Water-Quality Modeling (Steven C. Chapra McGraw-Hill)
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; X
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. X
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; X
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. X
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. X
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. X
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. X
6 c Bireysel çalışma becerisi. X
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, X
7 b En az bir yabancı dil bilgisi. X
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi. X
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. X
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Lineer artış yöntemini bir gurup veriye uygulayarak bu verilerin zamana bağlı olarak değişimlerini hesaplar 3 2 2 2 3 3 2 2 2 3 3 1 2 2 2 1 0 0 0 0 0 0
2 Doğrusal artış gösteren bir verienin gelecek yıllarda alacağı değerleri hesaplar 3 2 2 3 3 3 3 2 2 2 3 3 1 2 2 0 1 0 0 0 0 0 0
3 Geometrik artış yöntemini bir gurup veriye uygulayarak bu verilerin zamana bağlı olarak değişimlerini hesaplar 3 3 2 3 4 3 1 1 2 2 3 3 1 1 2 2 0 0 0 0 0 0 0
4 Matemetiksel modelleme için kütle korunumu prensibini bilir
5 Belirli bir kontrol hacmindeki bir madde için kütle korunumu denklemi yazar 3 2 2 3 4 3 2 2 3 2 3 2 1 2 3 0 0 0 0 0 0 0 0
6 Reaktif maddeler için kütle korunumu denklemini revize ederek yazar 4 3 3 3 5 4 4 2 3 2 3 3 1 3 2 0 0 0 0 0 0 0 0
7 Kütle korunumu denklemlerinin kararlı durum için çözümlerini gerçekleştirir 3 3 3 4 4 4 2 1 3 2 3 3 1 3 3 0 0 0 0 0 0 0 0
8 Hesaplamalardan elde edilen sonuçları yorumlayarak atılması gereken adımları sıralar 3 3 3 2 5 5 2 1 3 2 3 3 1 2 3 1 0 0 0 0 0 0 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 10
1. Performans Görevi (Uygulama) 15
2. Performans Görevi (Uygulama) 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Uygulama) 2 5 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,8
Dersin AKTS Kredisi 4