Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çevre Modellemesi | CVM 451 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. FATİH KARADAĞLI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Matematiksel modellemenin temel kavramlarının ve çevre mühendisliğindeki uygulamalarının öğrencilerimize aktarılması |
Dersin İçeriği | Matematiksel modellemenin temel kavramlarının anlatılması ve çevre mühendisliğindeki uygulamalarının gösterilmesi |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Lineer artış yöntemini bir gurup veriye uygulayarak bu verilerin zamana bağlı olarak değişimlerini hesaplar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Doğrusal artış gösteren bir verienin gelecek yıllarda alacağı değerleri hesaplar | Problem Çözme, Grupla Çalışma, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
3 | Geometrik artış yöntemini bir gurup veriye uygulayarak bu verilerin zamana bağlı olarak değişimlerini hesaplar | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Matemetiksel modelleme için kütle korunumu prensibini bilir | Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Belirli bir kontrol hacmindeki bir madde için kütle korunumu denklemi yazar | Eğitsel Oyun, Grupla Çalışma, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Anlatım, | |
6 | Reaktif maddeler için kütle korunumu denklemini revize ederek yazar | Grupla Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap, | |
7 | Kütle korunumu denklemlerinin kararlı durum için çözümlerini gerçekleştirir | Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
8 | Hesaplamalardan elde edilen sonuçları yorumlayarak atılması gereken adımları sıralar | Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Matematiksel modellemeye genel bir bakışın yapılması ve farklı disiplinlerden örneklerin verilmesi | |
2 | Lineer ve geometrik artış denklemlerinin anlatılması ve bazı uygulamalarının yapılması | |
3 | Matematiksel modelleme ile nufus, su, atıksu, ve enerji ihtiyacı gibi erilerin ileriye yönelik tahminlerinin yapılması. Devlet İstatistik Enstitüsünün verilerinin kullanılarak ileriye yönelik hesaplamaların yapılması ve MS-Excel altyapısının oluşturulması | |
4 | Çevre mühendisliğinde modelleme çalışmalarında kullanılan ana presiplerin anlatılması. Kütle dengesi ve kontrol hacmi prensiplerinin açıklanması | |
5 | Reaktörler ve reaksiyonlara girişin yapılması | |
6 | Kesikli reaktörlerde meydana gelen reaksiyonların modellenmesi | |
7 | Tüp, beher, göl vb. reaktörlerde modelleme uygulamaları | |
8 | Sürekli reaktörlerde meydana gelen reaksiyonların modellenmesi | |
9 | Su giriş-çıkışı olan reaktörlerde modelleme uygulamaları | |
10 | Piston akımlı reaktörlerde modelleme presniplerinin anlatılması | |
11 | Nehir vb piston akımlı reaktörlerde modelleme uygulamalar | |
12 | Mikrobiyal rekaisyonların modellenmesi için teel noktalar | |
13 | Aktif çamur vb sistemlerde modelleme uygulamaları | |
14 | Genele değerlendirmeler ve uzmanlık konularında modelleme örnekleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Sınıf içerisinde dağıtılan haftalık ders notları Kaynak Kitap: Environmental Modeling : fate and transport of pollutants in water, air, and soil (Yazar - Jerald L. Schnoor ; John-Wiley &Sons, Inc.) |
Ders Kaynakları | Surface Water-Quality Modeling (Steven C. Chapra McGraw-Hill) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | X | |||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | X | |||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | X | |||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | X | |||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | X | |||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | X | |||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | X | |||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | X | |||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Lineer artış yöntemini bir gurup veriye uygulayarak bu verilerin zamana bağlı olarak değişimlerini hesaplar | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
2 | Doğrusal artış gösteren bir verienin gelecek yıllarda alacağı değerleri hesaplar | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 1 | 2 | 2 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
3 | Geometrik artış yöntemini bir gurup veriye uygulayarak bu verilerin zamana bağlı olarak değişimlerini hesaplar | 3 | 3 | 2 | 3 | 4 | 3 | 1 | 1 | 2 | 2 | 3 | 3 | 1 | 1 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
4 | Matemetiksel modelleme için kütle korunumu prensibini bilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Belirli bir kontrol hacmindeki bir madde için kütle korunumu denklemi yazar | 3 | 2 | 2 | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 1 | 2 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
6 | Reaktif maddeler için kütle korunumu denklemini revize ederek yazar | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | 4 | 4 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 1 | 3 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
7 | Kütle korunumu denklemlerinin kararlı durum için çözümlerini gerçekleştirir | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 2 | 1 | 3 | 2 | 3 | 3 | 1 | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
8 | Hesaplamalardan elde edilen sonuçları yorumlayarak atılması gereken adımları sıralar | 3 | 3 | 3 | 2 | 5 | 5 | 2 | 1 | 3 | 2 | 3 | 3 | 1 | 2 | 3 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 10 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
2. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Uygulama) | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |