Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çevre Mühendisliği Tasarımı CVM 401 7 0 + 2 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NURTAÇ ÖZ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi YASEMİN DAMAR ARİFOĞLU, Doç.Dr. RABİA KÖKLÜ, Prof.Dr. NURTAÇ ÖZ, Doç.Dr. ASUDE ATEŞ, Doç.Dr. MERAL YURTSEVER, Dr.Öğr.Üyesi BERNA KIRIL MERT,
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Çevre Mühendisliği Tasarımı kapsamına giren çevre sorunları ve çözümleri, kontrolü ve yönetimi konusunun teorik ve pratik bilgi ve tasarım ile öğretilmesi amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

Çevre Mühendisliği Tasarımı kapsamına giren çevre sorunları ve çözümleri konularında; su ve atıksu yönetimi, hava kirliliği kontrolü, katı atıkların yönetimi, kirletilmiş bölgeleirn remediasyonu gibi alanlarda farklı çözüm yolları geliştirecek yöntem teknolojilerin araştırılması ve geliştirilmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çevre Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
2 Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
3 Çevre Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
4 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
5 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
6 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, Anlatım,
7 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mühendislik Tasarımında, etiğinde ve proje yönetimindeki kavramlar
2 Su Dağıtım Şebeke Sistemlerinin Tasarımı
3 Su Arıtma Sistemlerinin Tasarımı
4 Kanalizasyon Sistemlerinin Tasarımı
5 Atıksu Arıtma Sistemlerinin Tasarımı
6 Katı Atık Toplanması, Transferi ve Ulaştırılması Sistemlerinin Tasarımı
7 Düzenli Katı Atık Depolama Sistemlerinin Tasarımı
8 Katı Atık Yakma ve Kompostlama Sistemlerinin Tasarımı
9 Hava Kirliliği Kontrol Sistemlerinin Tasarımı
10 Kent Hava Kirliliği Kontrol Sistemlerinin Tasarımı
11 Çevre Mühendisliği Tasarımında İstatiksel Data Analizi
12 Çevre Mühendisliği Tasarımında Güvenlik ve Ekonomik Analiz ve Değerlendirme
13 Çevre Mühendisliği Tasarımında ve Proses Seçiminde Bilgisayar Uygulamaları
14 Grup Proje Tasarımı Sonuç Raporu ve Sunumu
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Environmental Engineering: Fundamentals, Sustainability, Design, James R. Mihelcic, Julie B. Zimmerman, Wiley, 2009. ISBN: 978-1-118-74149-8

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Çevre Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi
2 Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
3 Çevre Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,
4 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
5 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi
6 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni
7 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Proje / Tasarım 1 61 61
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5