Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İnternet Güvenlik Protokolleri | BSM 468 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÜNAL ÇAVUŞOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, bilgisayar ağlarında güvenli iletişim için kullanılan kriptolojik algoritmaları ve bu algoritmaların kullanıldığı güvenlik protokollerini öğretmektir. Güvenlikli bir sistem tasarımı konusunda bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Simetrik-asimetrik şifreleme algoritmaları, özetleme ve anahtar değişim fonksiyonları, temel güvenlik protokollerinin mimarisi ve çalışma prensipleri (SSL/TLS, IPsec, SSH, PGP, IKE vb.) |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kriptoloji algortimaları ve mataematiksel temeller | Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
2 | Sertifika yapıları ve anahtar değişim protokolleri | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Katmansal güvenlik Protokolleri | Anlatım, | |
4 | Güvenlik protokollelleri uygulamaları | Anlatım, Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanımı, Kriptoloji bilimi ve uygulamaları | |
2 | Matematiksel teoremler | |
3 | Simetrik/asimetrik şifreleme algoritmaları /özetleme fonksiyonları/anahtar değişim yöntemleri | |
4 | SSL/TLS | |
5 | IPsec | |
6 | SSH (Secure Shell) | |
7 | Authentication Protocols | |
8 | Ara Sınav | |
9 | PGP,Kerberos | |
10 | Anahtar Değişim Protokolleri (IKE or IKEv2) | |
11 | Wireless Network Security | |
12 | Kuantum kriptoloji | |
13 | Block-zincir teknolojileri | |
14 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Cryptography and Network Security: Principles and Practice, 7/E William Stallings, Prentice Hall. Network Security: Private Communication in a Public World, 2nd Edition. C. Kaufman, R. Perlman, and M. Speciner. Prentice-Hall. Handbook of applied cryptography, Katz, J., Menezes, A. J., Van Oorschot, P. C., & Vanstone, S. A.,1996 https://iam.metu.edu.tr/system/files/iamData/LectureNotes/kriptolojiye_giris_ders_notlari.pdf |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
4 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık, | X | |||||
7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
8 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kriptoloji algortimaları ve mataematiksel temeller | ||||||||||||
2 | Sertifika yapıları ve anahtar değişim protokolleri | ||||||||||||
3 | Katmansal güvenlik Protokolleri | ||||||||||||
4 | Güvenlik protokollelleri uygulamaları |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 10 |
1. Proje / Tasarım | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Proje / Tasarım | 1 | 20 | 20 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 248 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 9,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |