Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İşaretler ve Sistemler | BSM 307 | 5 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SEÇKİN ARI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AHMET ZENGİN, Dr.Öğr.Üyesi SEÇKİN ARI, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Soydan Serttaş, Arş. Gör. İsmail Öztel, Arş. Gör. Mustafa Akpınar |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Sayısal işaret işleme, görüntü işleme ve sayısal kontrol sistemleri ile ilgili konularda uygulama geliştirecek öğrenciler için bir temel oluşturmak. |
Dersin İçeriği | Ayrık zamanlı işaretler ve sistemler, ayrık-zamanlı doğrusal zamanla değişmeyen sistemlerin birim impuls, fark ve durum denklemleri ile modelleme, z dönüşümü, ters z dönüşümü ve z dönüşümü uygulamaları ve kararlılık, analog işaretlerin spektrum analizi ve fourier dönüşümü, zaman ve frekans domenlerinde örnekleme |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ayrık zamanlı işaretler ve sistemler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
2 | DZD sistemlerin birim impuls cevabı ile modellenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
3 | DZD sistemlerin fark denklemleri ile modellenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
4 | DZD sistemlerin durum denklemleri ile modellenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
5 | Z dönüşümü, ters z dönüşümü | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
6 | Z dönüşümü uygulamaları | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
7 | Fourier seri açılımı ve özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
8 | Fourier, ters Fourier dönüşümleri ve özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
9 | Fourier, ters Fourier dönüşümleri ve özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
10 | Örnekleme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İşaretlerin sınıflandırılmasını öğrenir | |
2 | Ayrık zamanlı işaretler ve dizileri öğrenir | |
3 | Ayrık zamanlı sistemlerin özelliklerini öğrenir | |
4 | Doğrusal zamanla değişmeyen (DZD) sistemlerin birim impuls cevabı yöntemiyle modellenmesini öğrenir | |
5 | Konvolüsyon kavramı ve özelliklerini öğrenmenin yanında birim impuls cevabı ile kararlılık ve nedensellik arasındaki ilişkiyi öğrenir | |
6 | DZD sistemlerin fark denklemleri yöntemiyle modellenmesini öğrenir | |
7 | Doğal, zorlanmış ve toplam çözümün elde edilmesini öğrenir | |
8 | DZD sistemlerin durum denklemleri yöntemiyle modellenmesini öğrenir | |
9 | Z dönüşümünün tanımı ve özelliklerini öğrenir | |
10 | Ters Z dönüşümü tanımı ve yöntemlerini öğrenir | |
11 | Z dönüşümünün uygulamalarını yapar ve kararlılık ile arasındaki ilişkiyi öğrenir | |
12 | Analog işaretlerin spektrum analizini öğrenir | |
13 | Fourier ve ters Fourier dönüşümlerini öğrenir | |
14 | Zaman ve frekans domenlerinde örneklemeyi, Shanon teoremini ve örtüşme kavramını öğrenir |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Kürşat Ayan, Ders Notları, Sakarya Üniversitesi, 2006, Sakarya |
Ders Kaynakları | [1] Kayran, A. H. ve Ekşioğlu E. M., Bilgisayar Uygulamalarıyla Sayısal İşaret İşleme, Birsen Yayınevi [2] Oppenheim, A. V. and Schafer, R. W., Discrete-Time Signal Processing, Prentice Hall Signal Processing Series [3] Sarp Ertük, Sayısal İşaret İşleme, Birsen Yayınevi [4] M. J. Roberts, Sinyaller ve Sistemler, Seçkin Yayıncılık [5] Hwei P. Hsu, Sinyal ve Sistemler, Seçkin Yayıncılık [6] Orhan Gazi, Sinyaller ve Sistemler, Seçkin Yayıncılık [7] J. G. Proakis, D. G. Manolakis, Özgül Salor, Sayısal Sinyal İşleme, Nobel Yayıncılık |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | X | |||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | X | |||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
12 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık, |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ayrık zamanlı işaretler ve sistemler | 4 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||
2 | DZD sistemlerin birim impuls cevabı ile modellenmesi | 4 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||
3 | DZD sistemlerin fark denklemleri ile modellenmesi | 4 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||
4 | DZD sistemlerin durum denklemleri ile modellenmesi | 4 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||
5 | Z dönüşümü, ters z dönüşümü | 4 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||
6 | Z dönüşümü uygulamaları | 4 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||
7 | Fourier seri açılımı ve özellikleri | 4 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||
8 | Fourier, ters Fourier dönüşümleri ve özellikleri | 4 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||
9 | Fourier, ters Fourier dönüşümleri ve özellikleri | 4 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||
10 | Örnekleme | 4 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 105 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,2 | ||
dersAKTSKredisi | 4 |