Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İşaretler ve Sistemler BSM 307 5 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SEÇKİN ARI
Dersi Verenler Prof.Dr. AHMET ZENGİN, Dr.Öğr.Üyesi SEÇKİN ARI,
Dersin Yardımcıları Arş.Gör.Soydan Serttaş, Arş. Gör. İsmail Öztel, Arş. Gör. Mustafa Akpınar
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Sayısal işaret işleme, görüntü işleme ve sayısal kontrol sistemleri ile ilgili konularda uygulama geliştirecek öğrenciler için bir temel oluşturmak.
Dersin İçeriği Ayrık zamanlı işaretler ve sistemler, ayrık-zamanlı doğrusal zamanla değişmeyen sistemlerin birim impuls, fark ve durum denklemleri ile modelleme, z dönüşümü, ters z dönüşümü ve z dönüşümü uygulamaları ve kararlılık, analog işaretlerin spektrum analizi ve fourier dönüşümü, zaman ve frekans domenlerinde örnekleme
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ayrık zamanlı işaretler ve sistemler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
2 DZD sistemlerin birim impuls cevabı ile modellenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
3 DZD sistemlerin fark denklemleri ile modellenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
4 DZD sistemlerin durum denklemleri ile modellenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
5 Z dönüşümü, ters z dönüşümü Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
6 Z dönüşümü uygulamaları Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
7 Analog işaretlerin spektrum analizi Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
8 Fourier ve ters Fourier dönüşümleri Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
9 Zaman ve frekans domenlerinde örnekleme Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
10 Zaman ve frekans domenlerinde örtüşme ve Shannon teoremi Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İşaretlerin sınıflandırılmasını öğrenir
2 Ayrık zamanlı işaretler ve dizileri öğrenir
3 Ayrık zamanlı sistemlerin özelliklerini öğrenir
4 Doğrusal zamanla değişmeyen (DZD) sistemlerin birim impuls cevabı yöntemiyle modellenmesini öğrenir
5 Konvolüsyon kavramı ve özelliklerini öğrenmenin yanında birim impuls cevabı ile kararlılık ve nedensellik arasındaki ilişkiyi öğrenir
6 DZD sistemlerin fark denklemleri yöntemiyle modellenmesini öğrenir
7 Doğal, zorlanmış ve toplam çözümün elde edilmesini öğrenir
8 DZD sistemlerin durum denklemleri yöntemiyle modellenmesini öğrenir
9 Z dönüşümünün tanımı ve özelliklerini öğrenir
10 Ters Z dönüşümü tanımı ve yöntemlerini öğrenir
11 Z dönüşümünün uygulamalarını yapar ve kararlılık ile arasındaki ilişkiyi öğrenir
12 Analog işaretlerin spektrum analizini öğrenir
13 Fourier ve ters Fourier dönüşümlerini öğrenir
14 Zaman ve frekans domenlerinde örneklemeyi, Shanon teoremini ve örtüşme kavramını öğrenir
Kaynaklar
Ders Notu [1] Kürşat Ayan, Ders Notları, Sakarya Üniversitesi, 2006, Sakarya
Ders Kaynakları [1] Kayran, A. H. ve Ekşioğlu E. M., Bilgisayar Uygulamalarıyla Sayısal İşaret İşleme, Birsen Yayınevi
[2] Oppenheim, A. V. and Schafer, R. W., Discrete-Time Signal Processing, Prentice Hall Signal Processing Series
[3] Sarp Ertük, Sayısal İşaret İşleme, Birsen Yayınevi
[4] M. J. Roberts, Sinyaller ve Sistemler, Seçkin Yayıncılık
[5] Hwei P. Hsu, Sinyal ve Sistemler, Seçkin Yayıncılık
[6] Orhan Gazi, Sinyaller ve Sistemler, Seçkin Yayıncılık
[7] J. G. Proakis, D. G. Manolakis, Özgül Salor, Sayısal Sinyal İşleme, Nobel Yayıncılık
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
4 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. X
6 Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık, X
7 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
8 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
10 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
11 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
12 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Ayrık zamanlı işaretler ve sistemler 3 4 3 3
2 DZD sistemlerin birim impuls cevabı ile modellenmesi 5 5 5 5 5
3 DZD sistemlerin fark denklemleri ile modellenmesi 5 5 5 5 5
4 DZD sistemlerin durum denklemleri ile modellenmesi 5 5 5 5 5
5 Z dönüşümü, ters z dönüşümü 5 5 5 5 5
6 Z dönüşümü uygulamaları 5 5 5 5 5
7 Analog işaretlerin spektrum analizi 5 5 5 5 5
8 Fourier ve ters Fourier dönüşümleri 5 5 5 5 5 0
9 Zaman ve frekans domenlerinde örnekleme 5 5 5 5 5
10 Zaman ve frekans domenlerinde örtüşme ve Shannon teoremi 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
3. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 129
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,16
Dersin AKTS Kredisi 4