Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İşletim Sistemleri BSM 309 5 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AHMET ZENGİN
Dersi Verenler Prof.Dr. AHMET ZENGİN, Dr.Öğr.Üyesi ABDULLAH SEVİN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Öğrencilerin işletim sistemlerinin alt sistemleri üzerinde uygulama gerçekleştirebilecek düzeye erişmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Bilgisayar mimarisi, proses yönetimi, prosesler arası senkronizasyon, prosesler arası iletişim, semaforlar ve monitörler, kilitlenmeler, CPU planlama algoritmaları, bellek yönetimi, sanal bellek, dosya sistemleri, giriş/çıkış sistemleri ve disk planlaması.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İşletim sistemlerinin yapısı ve çalışma prensiplerini açıklar Anlatım,
2 Proses durum diyagramlarını ve aralarındaki farklılıkları karşılaştırır Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
3 Kritik kesim problemlerini tespit eder ve çözüm üretir Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
4 CPU planlama algoritmalarının parametrelerini hesaplar Anlatım, Tartışma,
5 Kilitlenme problemlerine çözüm üretir Anlatım, Eğitsel Oyun, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
6 Bir arada çalışan prosesler arasındaki senkronizasyon problemlerini tanımlar ve çözüm üretir Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
7 Belleği yönetme yöntemlerini bilir Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İşletim sistemlerine giriş, İşletim sistemi stratejileri
2 Bilgisayar sistemlerinin yapısı
3 Proses yönetimi
4 Prosesler arası senkronizasyon
5 Kritik bölge problemleri
6 Prosesler arası iletişim (pipe, message, send)
7 Semaforlar, Monitörler ve uygulamaları
8 Kilitlenmeler ve çözümleri
9 CPU planlama algoritmaları
10 Bellek yönetimi
11 Sayfalama, Segmentasyon
12 Sanal bellek
13 Dosya sistemi, erişim ve koruma mekanizmaları
14 Giriş/çıkış sistemi, disk planlaması ve yönetimi
Kaynaklar
Ders Notu Gary J. Nutt, Operating Systems - A Modern Perspective, Pearson/Addison Wesley, 2004.
Ders Kaynakları 1. William Stallings, Operating systems: internals and design principles, Prentice Hall,2000.
2. Andrew S. Tanenbaum, Albert S. Woodhull, Operating systems : design and implementation, Prentice Hall, 1997
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
4 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. X
6 Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık, X
7 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
8 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. X
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. X
10 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
11 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
12 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 İşletim sistemlerinin yapısı ve çalışma prensiplerini açıklar
2 Proses durum diyagramlarını ve aralarındaki farklılıkları karşılaştırır
3 Kritik kesim problemlerini tespit eder ve çözüm üretir
4 CPU planlama algoritmalarının parametrelerini hesaplar
5 Kilitlenme problemlerine çözüm üretir
6 Bir arada çalışan prosesler arasındaki senkronizasyon problemlerini tanımlar ve çözüm üretir
7 Belleği yönetme yöntemlerini bilir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Proje / Tasarım 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Final 1 20 20
Kısa Sınav 2 4 8
Proje / Tasarım 1 8 8
Toplam İş Yükü 137
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,48
Dersin AKTS Kredisi 5