Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Veri Yapıları | BSM 207 | 3 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMED FATİH ADAK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi KAYHAN AYAR, Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMED FATİH ADAK, Dr.Öğr.Üyesi HÜSEYİN DEMİRCİ, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Kayhan AYAR, Arş.Gör. Ahmet ARSLAN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilgilerin bilgisayar belleğinde saklanması ve bu bilgilere ulaşılması için tasarlanmış temel veri yapılarının sunulması. |
Dersin İçeriği | Veri kavramı ve veri tipleri, Listeler, balı listeler, Kuyruk, Yığıt, ikili ağaç ve uyugulama alanları, sıkıştırma algoritmaları, Sıralama algoritmaları ve bunların karşılaştırılmaları, arama algoritmaları ve bunların karşılaştırılmaları ve hash tabloları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Veri ve temel veri tipleri konusunda bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
2 | yinelemeli ve özyinelemeli çözümleri karşılaştırabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Algoritmaların performanslarını ölçmesini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, | |
4 | Liste ve bağlı liste veri yapıları ile problem çözebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Yığıt yapısı ile daha etkin program yazma gerçekleştirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Kuyruk yapısı ile güncel problemlere ilişkin etkin program gerçekleştirebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
7 | Heap ağacının performansını analiz edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Arama, sıralama ve özel amaçlar için ağaç yapılarından faydalanabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
9 | İkili ağaçların farklı uygulama alanlarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
10 | Dengeli ve dengesiz ağaçların avantajlarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
11 | RB ağaçlarını uygulamada ve problem çözümünde kullanabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
12 | B Ağaçlarının getirdiği katkıların farkındadır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
13 | B, RB, AVL Ağaçlarının uygulamada ve problem çözümünde kullanabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
14 | Hash tablolarının uygulamalarını bilir. | Anlatım, Tartışma, | |
15 | Öğrenci kendisi yeni veri yapıları tanımlayabilir. | Anlatım, | Eşleştirme Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel veri tipleri, veri kavramı ve algoritma analizi | [1] 1. Hafta Sunusu |
2 | Bellek yönetimi ve göstericiler | [2] 2. Hafta Sunusu |
3 | Özyineleme kavramı ve Özyinelemeli algoritmalar | [3] 3. Hafta Sunusu |
4 | Liste veri yapısı, Statik ve Dinamik diziler | [4] 4. Hafta Sunusu |
5 | Bağlı liste, tek yönlü bağlı listeler | [5] 5. Hafta Sunusu |
6 | Çift yönlü bağıl listeler, Dairesel listeler | [6] 6. Hafta Sunusu |
7 | Yığıt veri yapısı ve uygulamaları | [7] 7. Hafta Sunusu |
8 | Kuyruk veri yapısı, doğrusal kuyruk, dairesel kuyruk | [8] 8. Hafta Sunusu |
9 | Ağaç veri yapısı | [9] 9. Hafta Sunusu |
10 | İkili ağaç, İfade ağacı ve İkili arama ağacı | [10] 10. Hafta Sunusu |
11 | Öncelikli kuyruk ve Heap ağacı | [11] 11. Hafta Sunusu |
12 | AVL ağaçları | [12] 12. Hafta Sunusu |
13 | Genel Ağaç uygulamaları, Huffman, LempelZiv | [13] 13. Hafta Sunusu |
14 | Hash tabloları | [14] 14. Hafta Sunusu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Prof. Dr. Nejat YUMUŞAK, Dr. M. Fatih ADAK, "C/C++ ile Veri Yapıları ve Çözümlü Uygulamalar", Seçkin yayıncılık, 2016 |
Ders Kaynakları |
1. Prof. Dr. Nejat YUMUŞAK, M. Fatih ADAK, "C/C++ ile Veri Yapıları ve Çözümlü Uygulamalar", Seçkin yayıncılık, 2014. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
4 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık, | ||||||
7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
8 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Veri ve temel veri tipleri konusunda bilgi sahibi olur. | ||||||||||||
2 | yinelemeli ve özyinelemeli çözümleri karşılaştırabilir. | ||||||||||||
3 | Algoritmaların performanslarını ölçmesini bilir. | ||||||||||||
4 | Liste ve bağlı liste veri yapıları ile problem çözebilir. | ||||||||||||
5 | Yığıt yapısı ile daha etkin program yazma gerçekleştirebilir. | ||||||||||||
6 | Kuyruk yapısı ile güncel problemlere ilişkin etkin program gerçekleştirebilir | ||||||||||||
7 | Heap ağacının performansını analiz edebilir. | ||||||||||||
8 | Arama, sıralama ve özel amaçlar için ağaç yapılarından faydalanabilir. | ||||||||||||
9 | İkili ağaçların farklı uygulama alanlarını bilir. | ||||||||||||
10 | Dengeli ve dengesiz ağaçların avantajlarını bilir. | ||||||||||||
11 | RB ağaçlarını uygulamada ve problem çözümünde kullanabilir. | ||||||||||||
12 | B Ağaçlarının getirdiği katkıların farkındadır. | ||||||||||||
13 | B, RB, AVL Ağaçlarının uygulamada ve problem çözümünde kullanabilir. | ||||||||||||
14 | Hash tablolarının uygulamalarını bilir. | ||||||||||||
15 | Öğrenci kendisi yeni veri yapıları tanımlayabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
2. Ödev | 35 |
1. Ödev | 35 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Ödev | 3 | 4 | 12 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |