Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilgisayar Grafiği | BSM 421 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi KAYHAN AYAR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi KAYHAN AYAR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, Bilgisayar Grafiğinin temel prensiplerini, iki boyutlu(2B) ve üç-boyutlu(3B) ve grafik çizim işlemlerinin (transformasyon matrisleri, döndürme, taşıma, ölçeklendirme ) tekniklerini, 3B görmenin nasıl gerçekleştiğini öğretmektir Ayrıca, grafik projelerinin pratik programlama uygulamalarını endüstriyel standart grafik kütüphanelerinden biri olan OpenGL kullanarak gerçekleştirmektir.
|
Dersin İçeriği | Temel grafik donanım ve yazılım kavramlarının tanıtımı, koordinat sistemleri, 2B ve 3B modelleme ve dönüşümler, 3B görme, perspektif dönüşümler, görünür yüzey tespit algoritmaları, renk kullanımı ve ışık, kaplama, OpenGL ve uygulamaları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilgisayar grafiklerinin temelini kavrama | Anlatım, | |
2 | Temel grafik dönüşümlerini 2B ve 3B gerçekleştirme becerisi kazanma | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Açık grafik programlama sistemlerini tanıma ve kullanma | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Bilgisayar grafiginde kullanılan matematik alt yapısını öğrenme | Anlatım, Rol Oynama, | |
5 | 3-B modeller oluşturma | Anlatım, Tartışma, Gözlem, | |
6 | Yüzey kaplama ve renk kullanımı | Anlatım, Tartışma, | |
7 | Bilgisayar grafiklerinin uygulama alanları (oyun, animasyon, eğitim, tıp, vs.) konusunda bilgi sahibi olma | Anlatım, Tartışma, Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilgisayar Grafiğine Giriş | |
2 | Genel Bakış (tarihçe, amaç, donanım ve yazılımlar) & Koordinat Sistemleri | |
3 | Doğru Çizme Algortimaları | |
4 | 2B Homojen Koordinat Sistemi & Dönüşümler | |
5 | 3B Homojen Koordinat Sistemi & Dönüşümler | |
6 | 3B Görme | |
7 | Perspektif Dönüşümler | |
8 | Görünür Yüzey Tespit Algoritmaları | |
9 | Renk Kullanımı, ışıklandırma ve gölgeleme | |
10 | Kaplama | |
11 | OpenGL ve Uygulamaları | |
12 | OpenGL ve Uygulamaları | |
13 | OpenGL ve Uygulamaları | |
14 | OpenGL ve Uygulamaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Bilgisayar Grafiği Ders Notu, Sakarya Üniversitesi, Ders Notu |
Ders Kaynakları | 1.Computer Graphics: Principles and Practice in C, ISBN: 0201848406, James D. Foley, Andries van Dam, Steven K. Feiner, John F. Hughes 2nd Edition, 1995 2. Fundamentals of Computer Graphics, Shirley 3. Computer Graphics (C Version), by Donald Hearn and M. Pauline Baker (Prentice Hall, 1997). 4. Computer Graphics Using OpenGL, F.S. Hill, Second Edition, Prentice Hall, 1990. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
4 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık, | X | |||||
7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
8 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilgisayar grafiklerinin temelini kavrama | 0 | 4 | 3 | 4 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | |
2 | Temel grafik dönüşümlerini 2B ve 3B gerçekleştirme becerisi kazanma | 0 | 5 | 4 | 4 | 3 | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 |
3 | Açık grafik programlama sistemlerini tanıma ve kullanma | 0 | 4 | 4 | 5 | 4 | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 |
4 | Bilgisayar grafiginde kullanılan matematik alt yapısını öğrenme | 0 | 5 | 5 | 4 | 4 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 |
5 | 3-B modeller oluşturma | 0 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | |
6 | Yüzey kaplama ve renk kullanımı | 0 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 0 | 2 | 2 | 0 | 0 |
7 | Bilgisayar grafiklerinin uygulama alanları (oyun, animasyon, eğitim, tıp, vs.) konusunda bilgi sahibi olma | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 25 |
2. Ödev | 25 |
1. Proje / Tasarım | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 2 | 6 | 12 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |