Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Pazarlama Araştırması ISL 304 6 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NİLGÜN SARIKAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arşt. gör. Volkan GÖKTAŞ, Arşt. Gör. Hazel Mihriban KARACA

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Değişen pazar dinamikleri çerçevesinde pazarlama yöneticilerinin daha etkin çalışabilmelerine ve daha isabetli kararlar almalarına yardımcı olacak bilgilerin sağlanması için pazar ve pazarlama araştırmaları bağlamında yürütülen bilgi belirleme, toplama, değerlendirme ve raporlama konularının incelenmesi dersin amacını teşkil etmektedir.

Dersin İçeriği

Bu derste pazarlama araştırmaları sürecinde yapılması gereken tüm faaliyetlerin öğretilmesi amaçlanmaktadır. Veri ihtiyaç analizinden, hipotez geliştirme, araştırma tasarımı, ölçme ve ölçek geliştirme, örnekleme, veri toplama süreci, veri hazırlama ve analizi konuları ile araştırma bulgularının raporlanması konularına değinilmektedir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Pazarlama araştırmaları bağlamında yer alan temel kavramları açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
2 Pazarlama araştırması sürecini tanımlar ve tipik bir pazarlama araştırması projesini tasarlar Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 Araştırma problemini formüle eder, hipotezleri kurar ve gerekli analiz yöntemlerini belirler Gezi / Gözlem, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Anlatım,
4 Pazarlama araştırması için gerekli olan veri ve bilgilerin neler olduğuna karar verir ve uygun ölçekleri geliştirir Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Anket tasarımı yapar, veri toplama sürecinde örnekleme işlemlerini belirler ve saha çalışmasının yürütülmesini organize eder Gözlem, Gezi / Gözlem, Problem Çözme, Anlatım,
6 Temel istatistiksel analiz yöntemlerini bilir, sonuçları değerlendirir ve bulgulara ilişkin çıkarımlar yapar Gezi / Gözlem, Rol Oynama, Tartışma, Anlatım,
7 Pazarlama araştırması raporunu hazırlar Gözlem, Rol Oynama, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Pazarlamaya araştırmalarına giriş Mahir Nakip (2006), Pazarlama Araştırmalarına Giriş (SPSS Destekli), s. 17-30
2 Pazarlama araştırması süreci Mahir Nakip (2006), Pazarlama Araştırmalarına Giriş (SPSS Destekli), s. 30-40
3 Pazarlama araştırması problem tanımı Mahir Nakip (2006), Pazarlama Araştırmalarına Giriş (SPSS Destekli), s. 41-50
4 Araştırma türleri ve tasarımı Mahir Nakip (2006), Pazarlama Araştırmalarına Giriş (SPSS Destekli), s. 51-60
5 Gözlem ve mülakat Mahir Nakip (2006), Pazarlama Araştırmalarına Giriş (SPSS Destekli), s. 61-66
6 Pazarlama araştırmalarında veriler ve veri özellikleri Mahir Nakip (2006), Pazarlama Araştırmalarına Giriş (SPSS Destekli), s. 66-75
7 Pazarlama araştırmalarında ölçme, ölçekler ve ölçek geliştirme Mahir Nakip (2006), Pazarlama Araştırmalarına Giriş (SPSS Destekli), s. 76-85
8 Pazarlama araştırmalarında araştırma evreni ve örnekleme süreci Mahir Nakip (2006), Pazarlama Araştırmalarına Giriş (SPSS Destekli), s. 86-95
9 Vize haftası
10 Saha çalışmalarının yürütülmesi Mahir Nakip (2006), Pazarlama Araştırmalarına Giriş (SPSS Destekli), s. 100-115
11 Veri hazırlama süreci Mahir Nakip (2006), Pazarlama Araştırmalarına Giriş (SPSS Destekli), s. 118-129
12 İlişkileri incelemeye yönelik analizler Mahir Nakip (2006), Pazarlama Araştırmalarına Giriş (SPSS Destekli), s. 132-150
13 Farklılıkları incelemeye yönelik analizler Mahir Nakip (2006), Pazarlama Araştırmalarına Giriş (SPSS Destekli), s. 155-189
14 Pazarlama araştırma raporunun yazılması Mahir Nakip (2006), Pazarlama Araştırmalarına Giriş (SPSS Destekli), s. 190-210
Kaynaklar
Ders Notu

1. Mahir NAKİP, 2006, Pazarlama Araştırmalarına Giriş (SPSS Destekli), Seçkin
Yayınları.
2. Ercan GEGEZ, 2010, Pazarlama Araştırmaları, Beta Yayınları.
3. Ders notları ve powerpointler

Ders Kaynakları

Mahir NAKİP, Pazarlama Araştırmalarına Giriş (SPSS Destekli), 2. Basım, Seçkin Yayınları, 2005.
Mahir NAKİP, Pazarlama Araştırmaları (Teknikler ve SPSS Destekli Uygulamalar), 2. Basım, Seçkin Yayınları, 2006.
Cemal YÜKSELEN, Pazarlama Araştırmaları, 3. Basım, Detay Yayıncılık, 2006
Kemal KURTULUŞ, Pazarlama Araştırmaları, İ.Ü. İşletme Fakültesi Yayını, 6. Baskı, 1998.
Tony PROCTOR, Pazarlama Araştırmasının Temelleri, Financial Times Prentice Hall, Bilim Teknik Yayınevi, 2003.
Naresh K. MALHOTRA, Marketing Research An Applied Prientation, 4. Edition, Prentice Hall, 1996.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. X
2 Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerilerine sahiptir. X
3 Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. X
4 Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. X
5 Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. X
6 Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. X
7 Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. X
8 İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. X
9 Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Pazarlama araştırmaları bağlamında yer alan temel kavramları açıklar
2 Pazarlama araştırması sürecini tanımlar ve tipik bir pazarlama araştırması projesini tasarlar
3 Araştırma problemini formüle eder, hipotezleri kurar ve gerekli analiz yöntemlerini belirler
4 Pazarlama araştırması için gerekli olan veri ve bilgilerin neler olduğuna karar verir ve uygun ölçekleri geliştirir
5 Anket tasarımı yapar, veri toplama sürecinde örnekleme işlemlerini belirler ve saha çalışmasının yürütülmesini organize eder
6 Temel istatistiksel analiz yöntemlerini bilir, sonuçları değerlendirir ve bulgulara ilişkin çıkarımlar yapar
7 Pazarlama araştırması raporunu hazırlar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 15
2. Ödev 15
3. Ödev 20
4. Ödev 30
Toplam 80
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 3 10 30
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 148
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,92
Dersin AKTS Kredisi 6