Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yönetim ve Organizasyon ISL 106 2 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÖZLEM BALABAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör. Umut Orhan

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Yönetim disiplini kapsamında son yüzyılda meydana gelen işletme yöneticiliğine ilişkin düşünceler, teori tartışmaları, güncel eleştiriler ve yeni yaklaşımlar dersin içeriğini oluşturmaktadır. Amaç yönetici adaylarının yöneticilik disiplininin düşünsel evrimine ilişkin birikim edinmelerini ve öngörülerini geliştirmelerini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Bu ders, yönetim ve organizasyon ile ilgili temel kavram ve tanımlar, klasik , neo klasik ve modern yönetim teorileri ile yönetimin fonksiyonları ve yönetim süreçlerini kapsamaktadır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yönetim teorilerini değerlendirebilir ve sorgulayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
2 Çalışma hayatında günümüzde ortaya çıkan yönetime ilişkin değişimlerin tarihsel arka planının bilincinde olabilir. Anlatım, Soru-Cevap,
3 Yönetim yaklaşımlarının siyasi, ekonomik ve toplumsal yapılarla olan ilişkilerini çözümleyebilir. Anlatım, Soru-Cevap,
4 Yönetimin ve yöneticiliğin değişken ve parametrelerini analiz edebilir. Anlatım, Soru-Cevap,
5 Yönetsel süreçleri kavrayabilir ve irdeleyebilir. Anlatım, Soru-Cevap,
6 Yönetim teorilerini karşılaştırmalı olarak eleştirel biçimde değerlendirebilir. Anlatım, Soru-Cevap,
7 Günümüz yönetim anlayışını geçirilen evreler ışığında sorgulayabilir. Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş (Tarihsel gelişim, temel kavramlar) Atilla Baransel Çağdaş Yönetim Düşüncesinin Evrimi, İstanbul Üniv. Yayınları Yayın No: 3295, İstanbul, 1979
2 Yönetim süreci/fonksiyonları Atilla Baransel Çağdaş Yönetim Düşüncesinin Evrimi, İstanbul Üniv. Yayınları Yayın No: 3295, İstanbul, 1979
3 Klasik Yönetim Düşüncesi Atilla Baransel Çağdaş Yönetim Düşüncesinin Evrimi, İstanbul Üniv. Yayınları Yayın No: 3295, İstanbul, 1979
4 Klasik Yönetim Düşüncesi Atilla Baransel Çağdaş Yönetim Düşüncesinin Evrimi, İstanbul Üniv. Yayınları Yayın No: 3295, İstanbul, 1979
5 Neo klasik yönetim Düşüncesi Atilla Baransel Çağdaş Yönetim Düşüncesinin Evrimi, İstanbul Üniv. Yayınları Yayın No: 3295, İstanbul, 1979
6 Modern yönetim Düşüncesi Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Genişletilmiş 12. baskı, beta yayınları, 2010
7 Matris organizayon ve Amaçlara göre yönetim Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Genişletilmiş 12. baskı, beta yayınları, 2010
8 ARA SINAV
9 Post modern yönetim Düşüncesi Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Genişletilmiş 12. baskı, beta yayınları, 2010
10 Yeni yaklaşımlar 1: Z Teorisi ve TKY EREN, Erol (2001), Yönetim ve Organizasyon, 5 b., Beta Basım Yayım, İstanbul
11 Yeni yaklaşımlar 2: Temel yetenek, dış kaynak kullanımı Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Genişletilmiş 12. baskı, beta yayınları, 2010
12 Yeni yaklaşımlar 3: şebeke organizasyon, küçülme Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Genişletilmiş 12. baskı, beta yayınları, 2010
13 Yeni yaklaşımlar 4: değişim mühendisliği, kıyaslama Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Genişletilmiş 12. baskı, beta yayınları, 2010
14 Yeni yaklaşımlar 5: personel güçlendirme, öğrenen organizasyon Değerlendirme Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Genişletilmiş 12. baskı, beta yayınları, 2010
Kaynaklar
Ders Notu

Yukarıda belirtilen kitap bölümleri ve makaleler

Ders Kaynakları

Genç, Nurullah (2008) Yönetim ve Organizasyon, Seçkin Yayıncılık
Koçel, Tamer (2003), İşletme Yöneticiliği, Beta Basım Yayın, İstanbul.
Şimşek, M.Şerif ve Said Kıngır (2006), Çağdaş Yönetim Araçlarından Seçmeler, Nobel Yayın ve Dağıtım, İstanbul
Yönetim Teorileri ve Yaklaşımlarına İlişkin Makale ve Bildiriler

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. X
2 Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerilerine sahiptir. X
3 Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. X
4 Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. X
5 Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. X
6 Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. X
7 Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. X
8 İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. X
9 Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Yönetim teorilerini değerlendirebilir ve sorgulayabilir. 5
2 Çalışma hayatında günümüzde ortaya çıkan yönetime ilişkin değişimlerin tarihsel arka planının bilincinde olabilir. 5
3 Yönetim yaklaşımlarının siyasi, ekonomik ve toplumsal yapılarla olan ilişkilerini çözümleyebilir. 5
4 Yönetimin ve yöneticiliğin değişken ve parametrelerini analiz edebilir. 5
5 Yönetsel süreçleri kavrayabilir ve irdeleyebilir. 5
6 Yönetim teorilerini karşılaştırmalı olarak eleştirel biçimde değerlendirebilir. 5
7 Günümüz yönetim anlayışını geçirilen evreler ışığında sorgulayabilir. 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 10
Toplam 10
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Final 1 9 9
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 7 7
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 3 3
Toplam İş Yükü 137
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,48
Dersin AKTS Kredisi 5