Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilgisayar Destekli Tasarım I MTE 321 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ADEM DEMİR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Azim GÖKÇE
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bilgisayarda tasarım programı yardımıyla imalat yöntemlerine uygun parça ve parçalardan oluşan makine tasarımı yapabilme becerisini kazandırmak
Dersin İçeriği Paket programı tanıma ve geometrik çizimler, xdrudekomutu ile katı model oluşturma, döndürme ve süpürme komutuyla katı model oluşturma, elde edilen katı cisimleri sanal takım sandığı yardımıyla monte etme, görünüşlerini otomatik çıkarabilme ve ölçülendirme
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tasarım programlarını tanıma ve amaca yönelik program seçme Anlatım, Rol Oynama, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma,
2 İki boyutlu geometrik şekiller çizme Grupla Çalışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Tartışma, Rol Oynama, Anlatım,
3 İki boyutlu çizimlerden exdrude, döndürme, süpürme gibi komutlarla üç boyutlu katı model oluşturma Anlatım, Rol Oynama, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma,
4 Elde edilen temel katı model üzerine yeni unsurlar ekleyerek veya keserek karmaşık katı cisimleri oluşturma Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım,
5 Tasarlanan katı parçaları farklı yöntemlerle birerleştirerek monte edebilme Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Tartışma, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Grupla Çalışma, Anlatım,
6 Tasarımı bitmiş parçalarla analiz ve simülasyon yapabilme Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Bireysel Çalışma, Tartışma, Gözlem, Gezi / Gözlem, Rol Oynama, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tasarım programlarının (SolidWorks gibi) tanıtımı, menü ve ikonların tanıtımı, Programdaki düzlemeler ve bu düzlemler üzerinde çizim başlatmak
2 Düzlemler üzerinde iki boyutlu çizim tekniklerinin uygulanması, Doğru, daire, yay dikdörtgen ve çokken çizimi
3 Geometrik şekillerin birleştirilmesiyle katı modele esas oluşturacak düzgün iki boyutlu şekillerin çizimi
4 İki boyutlu çizimlerde köşe kırma, ayna görüntüsü oluşturma, çevrede çoğaltma ve kopyala taşı işlemleri
5 iki boyutlu çizimlerden "exdrude" komutuyla katı cisim oluşturma
6 Katı cisimlere kesme komutuyla girintiler vermek
7 İki boyutlu kesitlerin bir yol üzerinde "swep" komutu ile süpürülerek katı model oluşturması Farklı kesitilerin "loft" komutuyla birbirine bağlanarak katı model oluşturma
8 Katı model düzenleme işlemleri olan köşe kırma, dairesel ve dikdörtgensel unsur çoğaltma uygulamaları
9 Parçadan Sisteme geçiş Farklı parçalardan oluşan mekanizmalar, Montaj da kullanılan rulman cıvata perçin yay gibi standart parçaların tanıtımı
10 Katı modelden Montaja geçiş, Farklı parçalara dairesel yüzeysel ve kenar ilişkileri vererek parçaların pozisyonlarının belirlenmesi
11 Bir dişli Çark Montajı "tool box" tan rulman, cıvata pim, gibi standart parçaların çağrılıp kullanılması
12 Tasarlamış parça ve montajların teknik resim kurallarına göre "drawing" modülünde görünüşlerinin ve kesitlerinin çıkarılması, ölçülendirilmesi ve antetlerinin hazırlanması
13 Monte edilmiş parçalara hareket verilerek similasyon yapılması
14 Yük altında çalışan parçalar için gerilme ve yorulma analizlerinin yapılması
Kaynaklar
Ders Notu Yok
Ders Kaynakları Ü Kocabıçak, uto CAD 200 ile Bilgisayar Destekli Teknik Resim Değişim Yayınları, ADAPAZARI (2001)
S. Tüzel, alidWorks 2004 Parçalar ve montajlar Alfa Basım Yayım ve Dağıtım, İstanbul (2004)
M. Bağcı, C. Bağcı, eknik Resim Cilt 1, Bağcı Yayınevi, (1979)
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel veya mesleki orta öğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki güncel bilgi ve becerileri içeren ders kitapları, uygu¬lama araç ve gereçleri ile diğer bilimsel kaynaklarla destekle¬nen ileri düzeyde uygulamaya yönelik bilgi ve becerilerine sahip olmak ve alanındaki temel kavramları kullanabilmek. Metal teknolojisi ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, karmaşık problem ve konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. Temel fen bilimlerine ait bilgilerini, metal teknolojileri alanındaki problemleri çözebilmede kullanabilme becerisine sahip olur. X
2 Metal teknolojileri alanında tanımı iyi yapılmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek; pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabildiğini göstermek. Teknik resim temel kavramlarını bilmek, metal teknolojileri ile ilgili mesleki resimleri okuyabilmek ve bilgisayar programlarını kullanarak tasarım yapabilmek. Metal teknolojileri alanlarında kullanılan ölçü aletlerini tanıma, kavrama, bakım ve kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olur. X
3 Metal teknolojileri alanları ile ilgili sektörlerde üretim aşamalarını kavrayarak gerektiğinde iyileştirmeler önerebilmek. Kalite kontrol süreçlerini kavrayarak, imal edilen ürünün kalitesine yansıtabilme bilgisine ve becerisine sahip olmak. Metal teknolojileri ile ilgili üretim yöntemlerini tanıyabilir. X
4 Metalik malzemelerin birleştirilebilirliği hakkında gerekli teorik bilgileri kazanarak uygulama becerisini elde etmek, kaynaklı konstrüksiyonların kalite kontrolünü yapabilmek ve ortaöğretim düzeyinde uygulamalı ders verebilir. X
5 Oksi-gaz, elektrik ark, sert lehimleme ve gazaltı kaynak teknikleri hakkında teorik bilgilere ve uygulama yapabilme becerisine sahip olabilmek ve uygulamalı ders verebilmek. Kaynak makinelerinin mekanik arızalarını tespit ederek giderebilir. X
6 Demir esaslı ve demir dışı metalik malzemelerin kaynaklı birleştirilmeleri esnasında çıkan sorunları çözebilecek bilgiye sahip olmak ve uygun kaynak yöntemi seçimini önerebilmek. Kaynaklı konstrüksiyonların gözle muayenesini yapabilme ve kaynak hatalarını tespit edebilir. X
7 Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili konularda tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve takım çalışması yapabilmek. Bireysel veya kurumsal iletişim süreçlerinde Türkçeyi etkin kullanabilmek, iletişim becerisine sahip olmak, işyerini kendi bulunduğu konuma uygun olarak temsil edebilecek vasıflara sahip olmak, kurumsal ve teknik bilgileri elektronik ortamlarda paylaşarak takım çalışması yapmak, problem¬leri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. X
8 Metal teknolojileri alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini göstermek. Alanına yönelik konularda bireysel olarak araştırmalar yapmak ve elde edilen bulguları rapor olarak sunabilmek. Sektördeki yenilikleri izleyerek, bu alanda yaşanan gelişmeleri değerlendirip elde edilen kazanımları kendi kurumuna uyarlayabilir. X
9 Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgi ve uygulamaları takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. X
10 Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve donanım bilgisine sahip olmak, bilişim ve iletişim teknolojile¬rini kullanabilmek, ofis yazılımlarını kullanabilmek, internet üzerinden veri alışverişi yapabilmek ve tasarım yazılımları ile ilgili AutoCad ve Solidworks gibi bilgisayar programlarını kullanabilir. X
11 Mesleği ile ilgili konularda iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, etik değerler, kalite güvence sistemi ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
12 Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olur. X
13 Metal Teknolojileri derslerini teorik ve uygulamalı olarak okutabilecek düzeyde mesleki bilgiye ve pedagojik formasyona sahiptir. X
14 Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini değerlendirir, öğrencilerin kendilerini ve diğer öğrencileri değerlendirmelerini sağlar. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır; sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle paylaşır X
15 Özdeğerlendirme yaparak sürekli gelişim için çaba harcar. Yeni bilgi ve fikirlere açıktır, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol oynar. Mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge vb.), temel değer ve ilkeleri izleyerek bunlara uygun davranır. Toplumun değerleri konularında yeterli bilgiye ve bilince sahiptir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Tasarım programlarını tanıma ve amaca yönelik program seçme
2 İki boyutlu geometrik şekiller çizme
3 İki boyutlu çizimlerden exdrude, döndürme, süpürme gibi komutlarla üç boyutlu katı model oluşturma
4 Elde edilen temel katı model üzerine yeni unsurlar ekleyerek veya keserek karmaşık katı cisimleri oluşturma
5 Tasarlanan katı parçaları farklı yöntemlerle birerleştirerek monte edebilme
6 Tasarımı bitmiş parçalarla analiz ve simülasyon yapabilme
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 3 3
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 84
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,36
Dersin AKTS Kredisi 3