Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tamir Bakım Kaynağı ve Termik Kesme | MTE 440 | 8 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. RAMAZAN YILMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Doğal kaynakların azalması ve yeni ürünlerin pahalı olması tamir ve bakımın önemini artırmıştır. Öğrencilerin tamir bakım kaynağı ile ilgili konuları, dolgu kaynakları ve metal püskürtme sistemleri ilgili teknololojik konularda bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Termik kesme yöntemleri metal endüstrisinde önemli bir yeri vardır. Bundan dolayı öğrencilere termik kesme ve termik kesme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Tamir ve bakımın ve dolgu kaynağın önemi, makina elemanlarında korozyon ve aşınma sonucu meydana gelen hasarlar, bu hasarların nedenleri, hasarların onarılması için önerilen yöntemler, doldurma kaynağı, metal püskürtme teknikleri, parçaların bakım ve onarım için hazırlanması, termik kesme yöntemleri ve kesme kabiliyetleri, oksi-gaz, elektrik ark, gazaltı, ark air termik kesme yöntemleri, plazma ile kesme, lazer ile kesme, kesme kalitesi ve planı |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tamir bakım kaynağının önemini ve ekonomik yönünü tartışır. Çeşitli makine parçalarında meydana gelen hasarlarını analiz eder ve tamir bakım açısından çözüm yöntemlerini tartışır ve çözümler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Bakım mühendisliği yöntemini ve felsefesini çözümler. İyileştirici bakım ve koruyucu bakım felsefelerinin karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Sürtünme ile aşınma ve korozyon sonucu metallerin yüzeyinde meydana gelen hataları çözümler, aşınma çeşitlerini ve aşınma mekanizmalarını sınıflandırır, ayırt eder ve çözümler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Metal püskürtme yöntemlerini sınıflandırır, çeşitleri birbirleriyle karşılaştırır, şartlara göre ekonomik ve teknik yönden uygun kaplama yöntemini seçimini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
5 | Dolgu kaynak yöntemlerini çözümler, çeşitlerini sınıflandırır, kaynak öncesi ve sonrası işlemleri çözümler, ekonomik ve teknik yönden uygun kaynak yöntemini seçimini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Tamir bakım kaynağı yapılan veya kaplanan iş parçaların kalitesini çözümler ve denetler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
7 | Termik kesme yöntemlerini sınıflandırır, termik kesme prensibini ve kesme kabiliyetini çözümler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Oksi-gaz, elektrik ark, karbon elektrotu, ark air, gazaltı kaynak ile kesme yöntemleri ve donanımlarını çözümler, termik kesme yöntemimin seçimini ayırt eder, kesme yöntemlerini birbirleri ile karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | Plazma ve lazer kesme yöntemi ve kesme prensiplerini ve kabiliyetini çözümler. Birbiri ile karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
10 | Plazma ve lazer kesme işlemlerinin iş güvenliği ve sağlık problemleri ve çözümü açısından sorgular ve tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
11 | Kesme kalitesi ve ekonomikliği açısından kesme kalitesini karşılaştırır. Kesme planlarını çözümler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, tamir ve bakım kaynağının önemi ve ekonomik yönü, Çeşitli makine elemanlarında oluşan hasarlar | [1] Sayfa 17 |
2 | Metal yüzeylerde oluşan kusurlar, Sürtünme, Aşınma ve korozyon çeşitleri ve bunların deneysel olarak belirlenmesi | [1] Sayfa 828, [2] Sayfa 1255 |
3 | Metal püskürtme ve kaplama yöntemleri | [1] Sayfa 1023, [2] Sayfa 367453 |
4 | Metallerin kaplanmasında dikkat edilecek hususlar | [1] Sayfa 2936, [4] Sayfa 221248 |
5 | Doldurma (dolgu) kaynak teknikleri | [1] Sayfa 3752, [2] Sayfa 261352 |
6 | Akım, fırın ısısı, soğuk pres, şok ve sürtünme ile tamir ve bakım işleri, doldurma ve püskürtme malzemeleri | [5] Sayfa [2] Sayfa 288335 |
7 | Parçaların bakım ve onarım için hazırlanması ve imalat tekniği. Onarılmış parçaların tolerans ve ölçüleri | [1] Sayfa 393399 |
8 | Tamir ve bakım kaynağı uygulama örnekleri | [2] Sayfa 681707 |
9 | VİZE SINAVI | |
10 | Termik kesme genel bakış, kesme prensibi ve kesme kabiliyetleri | [1] Sayfa 5862, [3] Sayfa 157 |
11 | Gazaltı yöntemleri ile kesme, su altında kesme, ark air ile kesme yöntemi | [1] Sayfa 6367, [3] Sayfa 5879 |
12 | Plazma ile kesme, plazma ile kesmede dikkat edilecek hususlar ve iş güvenliği | [1] Sayfa 7175, [3] Sayfa 80111 |
13 | Laser ışını ile kesme, laser ile kesmede dikkat edilecek hususlar ve iş güvenliği | [1] Sayfa 7686, [3] Sayfa 112152 |
14 | Kesme kalitesi, kesme planı | [3] Sayfa 153211 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Yılmaz, Ramazan Tamir Bakım Kaynağı ve Termik Kesme, ders notu, 2004 |
Ders Kaynakları | [2] Oğuz, B., Aşınma sorunları ve dolgu kaynakları teori-uygulama Oerlikon Yayınları, İstanbul,1993 [3] Anık, S., Oğur, A., Vural, M., Termik kesme teknolojisi. Gedik holding, 1996 [4]Karakaş, Y., Soykan, H.S., vd., Çelik Yüzeylerin Kaplanması, Er demir 2006 [5] Anık, Selahaddin Bakım ve Tamir İşlerinde Kaynak ve Ölçme Ders notları. [6] Anık, S., 1000 soruda Kaynak Teknoloji El Kitabı Cilt I-II, İstanbul, 1993 [7] Oğuz, B., Dolgu Kaynağı El Kitabı Oerlikon Yayınları, İstanbul,1997 [8] Yiğit, Ş. Metal Püskürtme ve Uygulamaları Ankara,1988 [9] Ceylan, H. Yüzey kaplama Yöntemleri Yıliçi Ödevi, Sakarya 2000 [10] Yiğit, Şükrü Termik kesme yöntemleri Devlet bakanlığı 1988 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel veya mesleki orta öğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki güncel bilgi ve becerileri içeren ders kitapları, uygu¬lama araç ve gereçleri ile diğer bilimsel kaynaklarla destekle¬nen ileri düzeyde uygulamaya yönelik bilgi ve becerilerine sahip olmak ve alanındaki temel kavramları kullanabilmek. Metal teknolojisi ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, karmaşık problem ve konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. Temel fen bilimlerine ait bilgilerini, metal teknolojileri alanındaki problemleri çözebilmede kullanabilme becerisine sahip olur. | X | |||||
2 | Metal teknolojileri alanında tanımı iyi yapılmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek; pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabildiğini göstermek. Teknik resim temel kavramlarını bilmek, metal teknolojileri ile ilgili mesleki resimleri okuyabilmek ve bilgisayar programlarını kullanarak tasarım yapabilmek. Metal teknolojileri alanlarında kullanılan ölçü aletlerini tanıma, kavrama, bakım ve kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olur. | X | |||||
3 | Metal teknolojileri alanları ile ilgili sektörlerde üretim aşamalarını kavrayarak gerektiğinde iyileştirmeler önerebilmek. Kalite kontrol süreçlerini kavrayarak, imal edilen ürünün kalitesine yansıtabilme bilgisine ve becerisine sahip olmak. Metal teknolojileri ile ilgili üretim yöntemlerini tanıyabilir. | X | |||||
4 | Metalik malzemelerin birleştirilebilirliği hakkında gerekli teorik bilgileri kazanarak uygulama becerisini elde etmek, kaynaklı konstrüksiyonların kalite kontrolünü yapabilmek ve ortaöğretim düzeyinde uygulamalı ders verebilir. | ||||||
5 | Oksi-gaz, elektrik ark, sert lehimleme ve gazaltı kaynak teknikleri hakkında teorik bilgilere ve uygulama yapabilme becerisine sahip olabilmek ve uygulamalı ders verebilmek. Kaynak makinelerinin mekanik arızalarını tespit ederek giderebilir. | X | |||||
6 | Demir esaslı ve demir dışı metalik malzemelerin kaynaklı birleştirilmeleri esnasında çıkan sorunları çözebilecek bilgiye sahip olmak ve uygun kaynak yöntemi seçimini önerebilmek. Kaynaklı konstrüksiyonların gözle muayenesini yapabilme ve kaynak hatalarını tespit edebilir. | ||||||
7 | Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili konularda tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve takım çalışması yapabilmek. Bireysel veya kurumsal iletişim süreçlerinde Türkçeyi etkin kullanabilmek, iletişim becerisine sahip olmak, işyerini kendi bulunduğu konuma uygun olarak temsil edebilecek vasıflara sahip olmak, kurumsal ve teknik bilgileri elektronik ortamlarda paylaşarak takım çalışması yapmak, problem¬leri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. | X | |||||
8 | Metal teknolojileri alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini göstermek. Alanına yönelik konularda bireysel olarak araştırmalar yapmak ve elde edilen bulguları rapor olarak sunabilmek. Sektördeki yenilikleri izleyerek, bu alanda yaşanan gelişmeleri değerlendirip elde edilen kazanımları kendi kurumuna uyarlayabilir. | X | |||||
9 | Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgi ve uygulamaları takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. | ||||||
10 | Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve donanım bilgisine sahip olmak, bilişim ve iletişim teknolojile¬rini kullanabilmek, ofis yazılımlarını kullanabilmek, internet üzerinden veri alışverişi yapabilmek ve tasarım yazılımları ile ilgili AutoCad ve Solidworks gibi bilgisayar programlarını kullanabilir. | ||||||
11 | Mesleği ile ilgili konularda iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, etik değerler, kalite güvence sistemi ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur. | X | |||||
12 | Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olur. | ||||||
13 | Metal Teknolojileri derslerini teorik ve uygulamalı olarak okutabilecek düzeyde mesleki bilgiye ve pedagojik formasyona sahiptir. | X | |||||
14 | Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini değerlendirir, öğrencilerin kendilerini ve diğer öğrencileri değerlendirmelerini sağlar. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır; sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle paylaşır | ||||||
15 | Özdeğerlendirme yaparak sürekli gelişim için çaba harcar. Yeni bilgi ve fikirlere açıktır, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol oynar. Mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge vb.), temel değer ve ilkeleri izleyerek bunlara uygun davranır. Toplumun değerleri konularında yeterli bilgiye ve bilince sahiptir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Tamir bakım kaynağının önemini ve ekonomik yönünü tartışır. Çeşitli makine parçalarında meydana gelen hasarlarını analiz eder ve tamir bakım açısından çözüm yöntemlerini tartışır ve çözümler. | |||||||||||||||
2 | Bakım mühendisliği yöntemini ve felsefesini çözümler. İyileştirici bakım ve koruyucu bakım felsefelerinin karşılaştırır. | |||||||||||||||
3 | Sürtünme ile aşınma ve korozyon sonucu metallerin yüzeyinde meydana gelen hataları çözümler, aşınma çeşitlerini ve aşınma mekanizmalarını sınıflandırır, ayırt eder ve çözümler. | |||||||||||||||
4 | Metal püskürtme yöntemlerini sınıflandırır, çeşitleri birbirleriyle karşılaştırır, şartlara göre ekonomik ve teknik yönden uygun kaplama yöntemini seçimini tartışır. | |||||||||||||||
5 | Dolgu kaynak yöntemlerini çözümler, çeşitlerini sınıflandırır, kaynak öncesi ve sonrası işlemleri çözümler, ekonomik ve teknik yönden uygun kaynak yöntemini seçimini tartışır. | |||||||||||||||
6 | Tamir bakım kaynağı yapılan veya kaplanan iş parçaların kalitesini çözümler ve denetler. | |||||||||||||||
7 | Termik kesme yöntemlerini sınıflandırır, termik kesme prensibini ve kesme kabiliyetini çözümler. | |||||||||||||||
8 | Oksi-gaz, elektrik ark, karbon elektrotu, ark air, gazaltı kaynak ile kesme yöntemleri ve donanımlarını çözümler, termik kesme yöntemimin seçimini ayırt eder, kesme yöntemlerini birbirleri ile karşılaştırır. | |||||||||||||||
9 | Plazma ve lazer kesme yöntemi ve kesme prensiplerini ve kabiliyetini çözümler. Birbiri ile karşılaştırır. | |||||||||||||||
10 | Plazma ve lazer kesme işlemlerinin iş güvenliği ve sağlık problemleri ve çözümü açısından sorgular ve tartışır. | |||||||||||||||
11 | Kesme kalitesi ve ekonomikliği açısından kesme kalitesini karşılaştırır. Kesme planlarını çözümler. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 42 |
1. Kısa Sınav | 12 |
1. Ödev | 24 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
2. Kısa Sınav | 12 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 55 |
1. Final | 45 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 107 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |