Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kaynak Kabiliyeti | MTE 305 | 5 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HÜSEYİN UZUN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Metallerin kaynak kabiliyetlerinin nasıl belirlenmesi gerektiği, çeliklerin, paslanmaz çeliklerin, ince taneli yapı çeliklerinin, kazan saclarının, aşınmaya dayanıklı çeliklerin, dökme demirlerin kaynak kabiliyetleri hakkında bilgi sahibi olmak, kaynak bölgesinin mikroyapısal değişiminin, sertlik dağılımının hangi faktörlere bağlı olarak nasıl değiştiği hakkında bilgi vermektir. |
Dersin İçeriği | Metallerin kaynak kabiliyetinin tayini, etki eden faktörlerin belirlenmesi. Kaynak bölgesinde ısı transferi, kaynak metali, sıvı halde reaksiyonlar, katılaşma ve mikroyapı, kaynak şartlarının etkisi, alaşım elementlerinin etkisi, ısı tesiri altında kalan bölge, sıcaklık çevrimi ve maksimum sertlik. Çeliklerin kaynak kabiliyeti ve ön tav sıcaklığının belirlenmesi. İnce taneli, kazan, takım, yüksek manganlı çeliklerin kaynak kabiliyetleri. Paslanmaz çeliklerin kaynak kabiliyeti. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Metallerin kaynak kabiliyetin özelliklerini dikkate alarak sorgular | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
2 | Kaynak kabiliyetine etki eden faktörleri ve dikkate alınması gereken hususları ayırt etmek | Bireysel Çalışma, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Boşluk Doldurma Testleri, Doğru Yanlış Testleri, |
3 | Kaynak işleminde ısı oluşumunun nasıl meydana geldiğini kavrayarak kaynak metotlarını sınıflandırabilir. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Boşluk Doldurma Testleri, |
4 | Mühendislik Metallerinin Kaynak bölgesini özelliklerini dikkate alarak sınıflandırabilir | Bireysel Çalışma, Anlatım, | |
5 | Kaynak bölgesindeki ısı dağılımının nasıl olduğunu ve etki eden faktörleri sorgular | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
6 | Çeliklerde kaynak metalinin katılaşmasını döküm ile ilişkilendirebilir | Bireysel Çalışma, Anlatım, | |
7 | Çeliklerin ısıtılması ve soğutulması esnasında meydana gelen mikro yapısal dönüşümleri sınıflandırabilir | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
8 | Çeliklerin kaynak kabiliyetine etki eden faktörlere göre kaynak bölgesini mikroyapısal olarak analiz eder. | Bireysel Çalışma, Anlatım, | |
9 | İnce taneli, kazan, takım, yüksek manganlı çeliklerin kaynak kabiliyetlerini dikkate alarak, kaynak öncesi ve sonrası yapılası gereken işlemleri sınıflandırabilir | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
10 | Paslanmaz çeliklerin kaynak kabiliyetini dikkate uygun elektrot önerebilir. | Bireysel Çalışma, Anlatım, | |
11 | Çeliklerde ön tav sıcaklığını hesaplar |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kaynak kabiliyetinin tanımı, sınıflandırılması ve etki eden faktörler | [1] sayfa 1 - 7 |
2 | Kaynak işleminde ısı oluşumu, sıcaklık dağılımı, kaynak ısı dağılımını etkileyen faktörler | [1] sayfa 8 - 25 |
3 | Çeliklerde ısıtma ve soğutma esnasında meydana gelen dönüşümler | [1] sayfa 26 - 30 |
4 | Kaynak bölgesinin sınıflandırılması, kaynak metali ve katılaşması, ısı tesiri altında kalan bölge ve özellikleri | [1] sayfa 30 -38 |
5 | Çeliklerin kaynak kabiliyeti, çeliklerde kaynak bölgesi | [1] sayfa 38 -72 |
6 | Kaynakta soğumanın etkisi, karbon eşdeğerinin hesaplanması, ön tav sıcaklığının hesaplanması | [1] sayfa 73 -75 |
7 | İnce taneli çeliklerin kaynak kabiliyeti, kaynak hataları | [1] sayfa 76 -86 |
8 | Kazan çeliklerinin kaynak kabiliyeti | [1] sayfa 86 -91 |
9 | Takım çeliklerinin kaynak kabiliyeti | 1] sayfa 92 -100 |
10 | Yüksek manganlı aşınmaya dayanıklı çelikler ve kaynak kabiliyeti | [1] sayfa 100 -120 |
11 | Dökme demirlerin kaynak kabiliyeti ve kaynak hataları | [1] sayfa 121 -130 |
12 | Paslanmaz çeliklerin kaynak kabiliyeti, kaynak hataları ve alınması gereken önlemler | [1] sayfa 131 -140 |
13 | Schaefler, De Long ve WRC diyagramlarının tanıtılması, Cr ve Ni eşdeğerlik faktörlerine etki eden faktörler | [1] sayfa 141 -150 |
14 | Schaefler, De Long ve WRC diyagramları yardımıyla kaynak metalinin mikro yapısal tahminlerini yapma uygulamaları | [1] sayfa 151 -160 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Hüseyin UZUN, Kaynak Kabiliyeti Ders Notları, Sakarya Üniversitesi, 2007. |
Ders Kaynakları | Kenneth Easterling, Introduction to the Physical Metallurgy of Welding, Butterworths, UK, 1981. Lars-Erik Svenson, Control of Microstructures and Properties in Steel Arc Welds CRC, UK, 1994 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel veya mesleki orta öğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki güncel bilgi ve becerileri içeren ders kitapları, uygu¬lama araç ve gereçleri ile diğer bilimsel kaynaklarla destekle¬nen ileri düzeyde uygulamaya yönelik bilgi ve becerilerine sahip olmak ve alanındaki temel kavramları kullanabilmek. Metal teknolojisi ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, karmaşık problem ve konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. Temel fen bilimlerine ait bilgilerini, metal teknolojileri alanındaki problemleri çözebilmede kullanabilme becerisine sahip olur. | X | |||||
2 | Metal teknolojileri alanında tanımı iyi yapılmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek; pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabildiğini göstermek. Teknik resim temel kavramlarını bilmek, metal teknolojileri ile ilgili mesleki resimleri okuyabilmek ve bilgisayar programlarını kullanarak tasarım yapabilmek. Metal teknolojileri alanlarında kullanılan ölçü aletlerini tanıma, kavrama, bakım ve kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olur. | ||||||
3 | Metal teknolojileri alanları ile ilgili sektörlerde üretim aşamalarını kavrayarak gerektiğinde iyileştirmeler önerebilmek. Kalite kontrol süreçlerini kavrayarak, imal edilen ürünün kalitesine yansıtabilme bilgisine ve becerisine sahip olmak. Metal teknolojileri ile ilgili üretim yöntemlerini tanıyabilir. | ||||||
4 | Metalik malzemelerin birleştirilebilirliği hakkında gerekli teorik bilgileri kazanarak uygulama becerisini elde etmek, kaynaklı konstrüksiyonların kalite kontrolünü yapabilmek ve ortaöğretim düzeyinde uygulamalı ders verebilir. | X | |||||
5 | Oksi-gaz, elektrik ark, sert lehimleme ve gazaltı kaynak teknikleri hakkında teorik bilgilere ve uygulama yapabilme becerisine sahip olabilmek ve uygulamalı ders verebilmek. Kaynak makinelerinin mekanik arızalarını tespit ederek giderebilir. | ||||||
6 | Demir esaslı ve demir dışı metalik malzemelerin kaynaklı birleştirilmeleri esnasında çıkan sorunları çözebilecek bilgiye sahip olmak ve uygun kaynak yöntemi seçimini önerebilmek. Kaynaklı konstrüksiyonların gözle muayenesini yapabilme ve kaynak hatalarını tespit edebilir. | X | |||||
7 | Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili konularda tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve takım çalışması yapabilmek. Bireysel veya kurumsal iletişim süreçlerinde Türkçeyi etkin kullanabilmek, iletişim becerisine sahip olmak, işyerini kendi bulunduğu konuma uygun olarak temsil edebilecek vasıflara sahip olmak, kurumsal ve teknik bilgileri elektronik ortamlarda paylaşarak takım çalışması yapmak, problem¬leri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. | ||||||
8 | Metal teknolojileri alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini göstermek. Alanına yönelik konularda bireysel olarak araştırmalar yapmak ve elde edilen bulguları rapor olarak sunabilmek. Sektördeki yenilikleri izleyerek, bu alanda yaşanan gelişmeleri değerlendirip elde edilen kazanımları kendi kurumuna uyarlayabilir. | ||||||
9 | Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgi ve uygulamaları takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. | ||||||
10 | Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve donanım bilgisine sahip olmak, bilişim ve iletişim teknolojile¬rini kullanabilmek, ofis yazılımlarını kullanabilmek, internet üzerinden veri alışverişi yapabilmek ve tasarım yazılımları ile ilgili AutoCad ve Solidworks gibi bilgisayar programlarını kullanabilir. | ||||||
11 | Mesleği ile ilgili konularda iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, etik değerler, kalite güvence sistemi ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur. | ||||||
12 | Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olur. | ||||||
13 | Metal Teknolojileri derslerini teorik ve uygulamalı olarak okutabilecek düzeyde mesleki bilgiye ve pedagojik formasyona sahiptir. | ||||||
14 | Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini değerlendirir, öğrencilerin kendilerini ve diğer öğrencileri değerlendirmelerini sağlar. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır; sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle paylaşır | ||||||
15 | Özdeğerlendirme yaparak sürekli gelişim için çaba harcar. Yeni bilgi ve fikirlere açıktır, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol oynar. Mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge vb.), temel değer ve ilkeleri izleyerek bunlara uygun davranır. Toplumun değerleri konularında yeterli bilgiye ve bilince sahiptir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Metallerin kaynak kabiliyetin özelliklerini dikkate alarak sorgular | |||||||||||||||
2 | Kaynak kabiliyetine etki eden faktörleri ve dikkate alınması gereken hususları ayırt etmek | |||||||||||||||
3 | Kaynak işleminde ısı oluşumunun nasıl meydana geldiğini kavrayarak kaynak metotlarını sınıflandırabilir. | |||||||||||||||
4 | Mühendislik Metallerinin Kaynak bölgesini özelliklerini dikkate alarak sınıflandırabilir | |||||||||||||||
5 | Kaynak bölgesindeki ısı dağılımının nasıl olduğunu ve etki eden faktörleri sorgular | |||||||||||||||
6 | Çeliklerde kaynak metalinin katılaşmasını döküm ile ilişkilendirebilir | |||||||||||||||
7 | Çeliklerin ısıtılması ve soğutulması esnasında meydana gelen mikro yapısal dönüşümleri sınıflandırabilir | |||||||||||||||
8 | Çeliklerin kaynak kabiliyetine etki eden faktörlere göre kaynak bölgesini mikroyapısal olarak analiz eder. | |||||||||||||||
9 | İnce taneli, kazan, takım, yüksek manganlı çeliklerin kaynak kabiliyetlerini dikkate alarak, kaynak öncesi ve sonrası yapılası gereken işlemleri sınıflandırabilir | |||||||||||||||
10 | Paslanmaz çeliklerin kaynak kabiliyetini dikkate uygun elektrot önerebilir. | |||||||||||||||
11 | Çeliklerde ön tav sıcaklığını hesaplar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 55 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 15 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 55 |
1. Final | 45 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Sözlü Sınav | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 71 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |