Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Modern Kaynak Teknolojisi ve Uygulamaları I MTE 209 3 4 + 2 5 6
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HÜSEYİN UZUN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş.Gör. Zafer BARLAS
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu ders kapsamında ince kesitli malzemelerin, demir dışı metallerin, seramik-metal bağlantılarının birleştirilmesinde yaygın olarak kullanılan sert lehimleme tekniği tanıtılacaktır. Sert lehimleme tekniğinin diğer birleştirme teknikleri ile karşılaştırılması, sert lehimlemede kullanılan parametreler, ilave dolgu malzemeleri ve standartları, sert lehimleme çeşitleri, birleştirme dizayn türleri ve malzemelerin sert lehimleme kabiliyetleri hakkında detaylı bilgi verilerek ve öğrencilerin uygulamalı olarak sert lehimleme işlemini gerçekleştirmeleri hedeflenmiştir.
Dersin İçeriği Sert lehimleme tekniğinin prensipleri, üstünlükleri, dezavantajları, kullanım alanları, birleştirme teknikleri, birleştirme parametrelerini, ilave dolgu malzemeleri, birleştirme dizayn şekilleri, standartlar, kullanılan koruyucu atmosferler, dekapan türleri, malzemelerin sert lehimleme kabiliyetleri, sert lehimleme hataları, iş güvenliği. Düşük karbonlu çelik sacların, bakır, pirinç ve paslanmaz çeliklerin oksi-gaz sert lehimleme tekniği ile farklı dizayn şekillerinde (bindirme, kıvırma, kenet, T-dizayn, boru geçme) birleştirme işlemlerini pratik olarak öğrenciler tarafından uygulanması.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sert lehimleme tekniği ekipmanlarını uygun şekilde sınıflandırabilir. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma,
2 Sert lehimleme tekniğini diğer birleştirme metotları ile karşılaştırabilir. Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
3 Sert lehimleme tekniğini hangi metalik malzemelerin birleştirme işleminde kullanabileceğini tartışır. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma,
4 Sert lehimleme tekniğinde kullanılan birleştirme parametrelerini, metalik malzeme türlerine göre ayırt edebilir. Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
5 Sert lehimleme tekniğinde kullanılan ilave dolgu malzemelerini, özelliklerini ve standartlarını metalik malzeme türüne göre ayırt edebilir. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma,
6 Sert lehimleme işleminde konstrüksiyonun durumuna göre hangi dizayn şekillerini kullanabileceğini ayırt edebilir. Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
7 Düşük karbonlu çelik malzemelerin, bakır, pirinç ve paslanmaz çeliklerin oksi-gaz sert lehimleme tekniği ile farklı dizayn şekillerinde birleştirme işlemlerini yapabilme becerisine sahip olurlar. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma,
8 Demirdışı metallerin ve seramiklerin sert lehimleme tekniği ile birleştirmelerinde hangi parametreleri ve dizayn şekillerini kullanabileceğini planlayabilir. Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
9 Sert lehimleme işleminde meydana gelen hataları standartlardaki toleranslara göre ayırt edebilir ve çözüm teknikleri önerebilir. Gezi / Gözlem, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Teorik: Sert Lehimleme Prensipleri, Uygulama: Oksi-gaz tekniğinin tanıtılması ve çelik sacların bindirme şeklinde oksi-gaz tekniği ile birleştirilmesi [1] sayfa 1-20
2 Teorik: Sert Lehimleme Parametreleri, Uygulama: Çelik sacların değişik bindirme şekillerinde oksi-gaz tekniği ile birleştirilmesi [1] sayfa 21-57
3 Teorik: İlave Dolgu Metalleri ve Özellikleri, Uygulama: Çelik sacların değişik bindirme şekillerinde oksi-gaz tekniği ile birleştirilmesi [1] sayfa 61-108
4 Teorik: Dekapanlar ve Özellikleri, Uygulama: Çelik sacların T- birleştirme şekillerinde oksi-gaz tekniği ile birleştirilmesi [1] sayfa 109-115
5 Teorik: Sert Lehimlemede Kullanılan Koruyucu Atmosferler, Uygulama: Çelik sacların boruların geçme birleştirme şekillerinde oksi-gaz tekniği ile birleştirilmesi [1] sayfa 117-132
6 Teorik: Sert Lehimlemede Kullanılan Birleştirme Teknikleri, Uygulama: Çelik sacların boruların geçme birleştirme şekillerinde oksi-gaz tekniği ile birleştirilmesi [1] sayfa 133-155
7 Teorik: Sert Lehimleme Teknikleri, Uygulama: Çelik sacların boruların alın birleştirme şekillerinde oksi-gaz tekniği ile birleştirilmesi [1] sayfa 157-170
8 Teorik: Malzemelerin Sert Lehimleme Kabiliyetleri (Çelikler, dökme demirler), Uygulama: Çelik sacların boruların flanş geçme birleştirme şekillerinde oksi-gaz tekniği ile birleştirilmesi [1] sayfa 171-178
9 Teorik: Malzemelerin Sert Lehimleme Kabiliyetleri (Paslanmaz Çelikler), Uygulama: Çelik sacların boruların saplama biçimindeki birleştirme şekillerinde oksi-gaz tekniği ile birleştirilmesi [1] sayfa 178-183
10 Teorik: Malzemelerin Sert Lehimleme Kabiliyetleri (Bakır ve alaşımları), Uygulama: Bakır levhaların bindirme şeklinde oksi-gaz tekniği ile birleştirilmesi [1] sayfa 183-188
11 Teorik: Malzemelerin Sert Lehimleme Kabiliyetleri (Alüminyum ve alaşımları), Uygulama: CuZn alaşımların levhaların bindirme şeklinde oksi-gaz tekniği ile birleştirilmesi [1] sayfa 189-193
12 Teorik: Malzemelerin Sert Lehimleme Kabiliyetleri (Nikel, Magnezyum, titanyum, sert karbür, takım çelikleri ve seramik malzemeler), Uygulama: CuZn/Cu levhaların bindirme şeklinde oksi-gaz tekniği ile birleştirilmesi [1] sayfa 194-217
13 Teorik: Sert Lehimleme Birleştirmeleri için Kullanılan Deneyler Uygulama: Paslanmaz çelik levhaların bindirme şeklinde oksi-gaz tekniği ile birleştirilmesi [1] sayfa 219-234
14 Teorik: Sert Lehimlemede İş Güvenliği ve Emniyet, Uygulama: Paslanmaz çelik levhaların bindirme şeklinde oksi-gaz tekniği ile birleştirilmesi [1] sayfa 235-243
Kaynaklar
Ders Notu Hüseyin UZUN, Sert Lehimleme Prensipleri, Değişim Yayınevi, Sakarya, 2002.
Ders Kaynakları Burhan OĞUZ, Sert Lehimleme, Oerlikon Yayını, İstanbul, 1998.
Oktay BODUR, Sert Lehimleme, Pamukçuoğlu Ofset, İstanbul, 1983.
Selahattin ANIK, E.S. ANIK, Murat VURAL, 1000 Soruda Kaynak Teknolojisi El Kitabı, Birsen Yayınevi, İstanbul, 1993.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel veya mesleki orta öğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki güncel bilgi ve becerileri içeren ders kitapları, uygu¬lama araç ve gereçleri ile diğer bilimsel kaynaklarla destekle¬nen ileri düzeyde uygulamaya yönelik bilgi ve becerilerine sahip olmak ve alanındaki temel kavramları kullanabilmek. Metal teknolojisi ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, karmaşık problem ve konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. Temel fen bilimlerine ait bilgilerini, metal teknolojileri alanındaki problemleri çözebilmede kullanabilme becerisine sahip olur. X
2 Metal teknolojileri alanında tanımı iyi yapılmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek; pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabildiğini göstermek. Teknik resim temel kavramlarını bilmek, metal teknolojileri ile ilgili mesleki resimleri okuyabilmek ve bilgisayar programlarını kullanarak tasarım yapabilmek. Metal teknolojileri alanlarında kullanılan ölçü aletlerini tanıma, kavrama, bakım ve kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olur. X
3 Metal teknolojileri alanları ile ilgili sektörlerde üretim aşamalarını kavrayarak gerektiğinde iyileştirmeler önerebilmek. Kalite kontrol süreçlerini kavrayarak, imal edilen ürünün kalitesine yansıtabilme bilgisine ve becerisine sahip olmak. Metal teknolojileri ile ilgili üretim yöntemlerini tanıyabilir.
4 Metalik malzemelerin birleştirilebilirliği hakkında gerekli teorik bilgileri kazanarak uygulama becerisini elde etmek, kaynaklı konstrüksiyonların kalite kontrolünü yapabilmek ve ortaöğretim düzeyinde uygulamalı ders verebilir.
5 Oksi-gaz, elektrik ark, sert lehimleme ve gazaltı kaynak teknikleri hakkında teorik bilgilere ve uygulama yapabilme becerisine sahip olabilmek ve uygulamalı ders verebilmek. Kaynak makinelerinin mekanik arızalarını tespit ederek giderebilir. X
6 Demir esaslı ve demir dışı metalik malzemelerin kaynaklı birleştirilmeleri esnasında çıkan sorunları çözebilecek bilgiye sahip olmak ve uygun kaynak yöntemi seçimini önerebilmek. Kaynaklı konstrüksiyonların gözle muayenesini yapabilme ve kaynak hatalarını tespit edebilir. X
7 Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili konularda tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve takım çalışması yapabilmek. Bireysel veya kurumsal iletişim süreçlerinde Türkçeyi etkin kullanabilmek, iletişim becerisine sahip olmak, işyerini kendi bulunduğu konuma uygun olarak temsil edebilecek vasıflara sahip olmak, kurumsal ve teknik bilgileri elektronik ortamlarda paylaşarak takım çalışması yapmak, problem¬leri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8 Metal teknolojileri alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini göstermek. Alanına yönelik konularda bireysel olarak araştırmalar yapmak ve elde edilen bulguları rapor olarak sunabilmek. Sektördeki yenilikleri izleyerek, bu alanda yaşanan gelişmeleri değerlendirip elde edilen kazanımları kendi kurumuna uyarlayabilir.
9 Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgi ve uygulamaları takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
10 Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve donanım bilgisine sahip olmak, bilişim ve iletişim teknolojile¬rini kullanabilmek, ofis yazılımlarını kullanabilmek, internet üzerinden veri alışverişi yapabilmek ve tasarım yazılımları ile ilgili AutoCad ve Solidworks gibi bilgisayar programlarını kullanabilir.
11 Mesleği ile ilgili konularda iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, etik değerler, kalite güvence sistemi ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
12 Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olur.
13 Metal Teknolojileri derslerini teorik ve uygulamalı olarak okutabilecek düzeyde mesleki bilgiye ve pedagojik formasyona sahiptir.
14 Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini değerlendirir, öğrencilerin kendilerini ve diğer öğrencileri değerlendirmelerini sağlar. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır; sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle paylaşır
15 Özdeğerlendirme yaparak sürekli gelişim için çaba harcar. Yeni bilgi ve fikirlere açıktır, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol oynar. Mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge vb.), temel değer ve ilkeleri izleyerek bunlara uygun davranır. Toplumun değerleri konularında yeterli bilgiye ve bilince sahiptir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Sert lehimleme tekniği ekipmanlarını uygun şekilde sınıflandırabilir.
2 Sert lehimleme tekniğini diğer birleştirme metotları ile karşılaştırabilir.
3 Sert lehimleme tekniğini hangi metalik malzemelerin birleştirme işleminde kullanabileceğini tartışır.
4 Sert lehimleme tekniğinde kullanılan birleştirme parametrelerini, metalik malzeme türlerine göre ayırt edebilir.
5 Sert lehimleme tekniğinde kullanılan ilave dolgu malzemelerini, özelliklerini ve standartlarını metalik malzeme türüne göre ayırt edebilir.
6 Sert lehimleme işleminde konstrüksiyonun durumuna göre hangi dizayn şekillerini kullanabileceğini ayırt edebilir.
7 Düşük karbonlu çelik malzemelerin, bakır, pirinç ve paslanmaz çeliklerin oksi-gaz sert lehimleme tekniği ile farklı dizayn şekillerinde birleştirme işlemlerini yapabilme becerisine sahip olurlar.
8 Demirdışı metallerin ve seramiklerin sert lehimleme tekniği ile birleştirmelerinde hangi parametreleri ve dizayn şekillerini kullanabileceğini planlayabilir.
9 Sert lehimleme işleminde meydana gelen hataları standartlardaki toleranslara göre ayırt edebilir ve çözüm teknikleri önerebilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 7
1. Ödev 5
1. Proje / Tasarım 40
2. Kısa Sınav 8
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 25 25
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 15 15
Proje / Tasarım 1 15 15
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 153
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,12
Dersin AKTS Kredisi 6