Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Malzeme Muayene Yöntemleri I | MTE 203 | 3 | 2 + 2 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÖZKAN ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Salih Hakan YETKİN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Malzemelerin hangi tahribatlı deneyler kullanılarak test edilebileceğini, bu test yöntemleri, standartları, numune hazırlanması ve malzemelerin hangi özelliklerinin belirlenmesinde kullanılacağı ile ilgili hem teorik bilgi hem de uygulama yapılarak test sistemlerinin tanıtılması amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği | Tahribatlı muayene yöntemleri, çekme deneyi, yorulma deneyi, basma deneyi, çentik darbe deneyi, sürünme deneyi, eğme, katlama ve burma deneyleri, Kırılma mekanizmaları, Kırılma tokluğu, Sertlik ölçme deneyleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Malzeme muayenesinde amaç, yöntem ve şekil açısından sınıflandırmak, | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Mekanik/tahribatlı malzeme muayene yöntemlerinin kullanılma amaçlarını ayırt edebilmek | Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Cisimlerin sertlik ölçme yöntemlerini sınıflandırarak çalışma prensiplerine ve standartlara uygun olarak deney yapmak | Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
4 | Metalik malzemelerin standartlara uygun olarak yapılan çekme ve basma deneyi sonucu mekanik özelliklerini hesaplamak | Eğitsel Oyun, Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
5 | Mekanik davranışları açısından malzemeleri sınıflandırmak ve deney şartlarının deney sonucu malzeme özelliklerine olan etkisini ilişkilendirmek | Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Darbe deneyleri ve levhalarda şekillendirilebilirlik deneylerini sınıflandırmak, çalışma prensiplerini ayırt edebilmek | Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Malzemelerin Burma, Sürünme ve Yorulma deneylerinin çalışma prensiplerini ayırt etmek ve standartlara uygun yapılan deneyler sonucu elde edilen mekanik özelliklerini hesaplamak | Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tahribatlı malzeme muayene yöntemleri | |
2 | Metalik malzemelerin çekme deneyi | |
3 | Metalik malzemelerin basma deneyi | |
4 | Sertlik ölçme deneyleri (Brinel, Rockwell, Vickers, Microsertlik, Shore A ve Shore D sertlik ölçme yöntemleri) | |
5 | Metalik malzemelerin darbe deneyi | |
6 | Metalik malzemelerin yorulma deneyleri | |
7 | Sürünme deneyleri | |
8 | Metalik malzemelerin eğme deneyi | |
9 | Metalik malzemelerin katlama deneyi | |
10 | Metalik malzemelerin burma deneyi | |
11 | Metallerde kırılması | |
12 | Kırılma tokluğu | |
13 | Metalik saçların çökertme deneyi | |
14 | Bantların çökertme deneyi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Kayalı E.S. ?Mechanical Testing of Metalic Materials?, İTU Publication, İstanbul, 1996. |
Ders Kaynakları | Anık S. and Anık E.S. ?Materials Science and Testing?, Ucer Publication., İstanbul, 1977 Saritaş S. ?Engineering Metallurgy and materials?, Gazi University Puıblication, Ankara, 1995. Courtney T.H. ?Mechanical Behaviour of Materials ? McGraw Hill, 1990. Esin A. ? Properties of Materials for mechanical Design?, METÜ, Ankara, 1981. Wilshire B. And Owen D.R.J. (Eds.) ? Creep and Fructure of Engineering Materials and Structures?, Pineridge press, 1981. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel veya mesleki orta öğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki güncel bilgi ve becerileri içeren ders kitapları, uygu¬lama araç ve gereçleri ile diğer bilimsel kaynaklarla destekle¬nen ileri düzeyde uygulamaya yönelik bilgi ve becerilerine sahip olmak ve alanındaki temel kavramları kullanabilmek. Metal teknolojisi ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, karmaşık problem ve konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. Temel fen bilimlerine ait bilgilerini, metal teknolojileri alanındaki problemleri çözebilmede kullanabilme becerisine sahip olur. | ||||||
2 | Metal teknolojileri alanında tanımı iyi yapılmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek; pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabildiğini göstermek. Teknik resim temel kavramlarını bilmek, metal teknolojileri ile ilgili mesleki resimleri okuyabilmek ve bilgisayar programlarını kullanarak tasarım yapabilmek. Metal teknolojileri alanlarında kullanılan ölçü aletlerini tanıma, kavrama, bakım ve kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olur. | ||||||
3 | Metal teknolojileri alanları ile ilgili sektörlerde üretim aşamalarını kavrayarak gerektiğinde iyileştirmeler önerebilmek. Kalite kontrol süreçlerini kavrayarak, imal edilen ürünün kalitesine yansıtabilme bilgisine ve becerisine sahip olmak. Metal teknolojileri ile ilgili üretim yöntemlerini tanıyabilir. | X | |||||
4 | Metalik malzemelerin birleştirilebilirliği hakkında gerekli teorik bilgileri kazanarak uygulama becerisini elde etmek, kaynaklı konstrüksiyonların kalite kontrolünü yapabilmek ve ortaöğretim düzeyinde uygulamalı ders verebilir. | ||||||
5 | Oksi-gaz, elektrik ark, sert lehimleme ve gazaltı kaynak teknikleri hakkında teorik bilgilere ve uygulama yapabilme becerisine sahip olabilmek ve uygulamalı ders verebilmek. Kaynak makinelerinin mekanik arızalarını tespit ederek giderebilir. | ||||||
6 | Demir esaslı ve demir dışı metalik malzemelerin kaynaklı birleştirilmeleri esnasında çıkan sorunları çözebilecek bilgiye sahip olmak ve uygun kaynak yöntemi seçimini önerebilmek. Kaynaklı konstrüksiyonların gözle muayenesini yapabilme ve kaynak hatalarını tespit edebilir. | ||||||
7 | Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili konularda tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve takım çalışması yapabilmek. Bireysel veya kurumsal iletişim süreçlerinde Türkçeyi etkin kullanabilmek, iletişim becerisine sahip olmak, işyerini kendi bulunduğu konuma uygun olarak temsil edebilecek vasıflara sahip olmak, kurumsal ve teknik bilgileri elektronik ortamlarda paylaşarak takım çalışması yapmak, problem¬leri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. | ||||||
8 | Metal teknolojileri alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini göstermek. Alanına yönelik konularda bireysel olarak araştırmalar yapmak ve elde edilen bulguları rapor olarak sunabilmek. Sektördeki yenilikleri izleyerek, bu alanda yaşanan gelişmeleri değerlendirip elde edilen kazanımları kendi kurumuna uyarlayabilir. | ||||||
9 | Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgi ve uygulamaları takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. | ||||||
10 | Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve donanım bilgisine sahip olmak, bilişim ve iletişim teknolojile¬rini kullanabilmek, ofis yazılımlarını kullanabilmek, internet üzerinden veri alışverişi yapabilmek ve tasarım yazılımları ile ilgili AutoCad ve Solidworks gibi bilgisayar programlarını kullanabilir. | ||||||
11 | Mesleği ile ilgili konularda iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, etik değerler, kalite güvence sistemi ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur. | ||||||
12 | Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olur. | ||||||
13 | Metal Teknolojileri derslerini teorik ve uygulamalı olarak okutabilecek düzeyde mesleki bilgiye ve pedagojik formasyona sahiptir. | ||||||
14 | Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini değerlendirir, öğrencilerin kendilerini ve diğer öğrencileri değerlendirmelerini sağlar. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır; sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle paylaşır | ||||||
15 | Özdeğerlendirme yaparak sürekli gelişim için çaba harcar. Yeni bilgi ve fikirlere açıktır, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol oynar. Mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge vb.), temel değer ve ilkeleri izleyerek bunlara uygun davranır. Toplumun değerleri konularında yeterli bilgiye ve bilince sahiptir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Malzeme muayenesinde amaç, yöntem ve şekil açısından sınıflandırmak, | |||||||||||||||
2 | Mekanik/tahribatlı malzeme muayene yöntemlerinin kullanılma amaçlarını ayırt edebilmek | |||||||||||||||
3 | Cisimlerin sertlik ölçme yöntemlerini sınıflandırarak çalışma prensiplerine ve standartlara uygun olarak deney yapmak | |||||||||||||||
4 | Metalik malzemelerin standartlara uygun olarak yapılan çekme ve basma deneyi sonucu mekanik özelliklerini hesaplamak | |||||||||||||||
5 | Mekanik davranışları açısından malzemeleri sınıflandırmak ve deney şartlarının deney sonucu malzeme özelliklerine olan etkisini ilişkilendirmek | |||||||||||||||
6 | Darbe deneyleri ve levhalarda şekillendirilebilirlik deneylerini sınıflandırmak, çalışma prensiplerini ayırt edebilmek | |||||||||||||||
7 | Malzemelerin Burma, Sürünme ve Yorulma deneylerinin çalışma prensiplerini ayırt etmek ve standartlara uygun yapılan deneyler sonucu elde edilen mekanik özelliklerini hesaplamak |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 12 |
1. Ödev | 15 |
2. Kısa Sınav | 13 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 123 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |