Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Malzeme Bilgisi II MTE 102 2 3 + 0 3 3
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FEHİM FINDIK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Malzemelerin faz diyagramlarını tanıtmak, demir-sementit sistemini açıklamak, kimyasal bileşimin çeliğin özelliklerine etkisini kavratmak ve korozyonu tanıtmak ve malzeme muayenesinin önemini kavratmak.
Dersin İçeriği Malzemelerin faz diyagramlarının tanıtılması, demir-sementit sisteminin açıklanması, kimyasal bileşimin çeliğin özelliklerine etkisi, korozyon ve malzeme muayenesinin açıklanması
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 ) Bir metalin gaz, sıvı ve katı faz oluşumları açıklanarak, bu fazların uygulamada malzeme seçim açısından önemini sorgulayabilir. Anlatım, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem,
2 Demir-sementit faz diyagramı, özellikleri ve bu diyagramlardan elde edilebilecek mikroyapı değişikliklerini diyagram üzerinde çözümleyebilir. Anlatım, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem,
3 Çeliğe ilave edilen alaşım elementlerinin çeliğin özelliklerine etkisini sade karbonlu çelik ile karşılaştırabilir. Anlatım, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem,
4 Korozyon ve korozyondan korunma yöntemlerini birbiri ile ilişkilendirebilir. Anlatım, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem,
5 ) Tahribatlı ve tahribatsız malzeme muayene yöntemlerini ilgili standartlara göre sınıflandırabilir. Anlatım, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem,
6 Malzemelerin elektriksel ve ısıl özelliklerini kullanım alanına göre sorgulayabilir Anlatım, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel Kavramlar [1] Sayfa 149-154
2 Faz Diyagramları , Sınırsız Katı Eriyebilirlik İkili Faz Diyagramları [1] Sayfa 154-157
3 Gibbs Faz Kuralı, Bağ ve Kaldıraç Kuralı [1] Sayfa 157-169
4 İkili Ötektik, Peritektik Faz Diyagramları [1] Sayfa 172-194
5 İkili Ötektoid, Monotektik Faz Diyagramları [1] Sayfa 195-197
6 Ara Faz Ve Metaller Arası Bileşikler [1] Sayfa 197-198
7 Üçlü Faz Diyagramları [1] Sayfa 198-203
8 Fe-Fe3C Faz Diyagramında Oluşan Fazlar [1] Sayfa 203-209
9 ARASINAV
10 Fe-Fe3C Faz Diyagramında Mikroyapı Oluşumları [1] Sayfa 209-223
11 Çevre Koşullarının Etkileri, Korozyon, Korozyona Karşı Korunma [3] Sayfa 293-300
12 Malzeme Muayenesine Giriş [2] Sayfa 237-238
13 Metalografi Deneyleri [2] Sayfa 238-246
14 Malzemelerin Elektriksel ve Isıl Özellikleri [3] Sayfa 99-106; 168-178
Kaynaklar
Ders Notu [1] Uzun, Hüseyin; Fındık, Fehim; Salman, Serdar; Malzeme Biliminin Temelleri, Değişim Yayınevi, 2003, İstanbul.
Ders Kaynakları [2] Savaşkan, Temel; Malzeme Bilgisi ve Muayenesi, Derya Yayınevi, 2000, Trabzon.
[3] Onaran, Kaşif; Malzeme Bilimi, Bilim Teknik Yayınevi, 1995, İstanbul.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel veya mesleki orta öğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki güncel bilgi ve becerileri içeren ders kitapları, uygu¬lama araç ve gereçleri ile diğer bilimsel kaynaklarla destekle¬nen ileri düzeyde uygulamaya yönelik bilgi ve becerilerine sahip olmak ve alanındaki temel kavramları kullanabilmek. Metal teknolojisi ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, karmaşık problem ve konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. Temel fen bilimlerine ait bilgilerini, metal teknolojileri alanındaki problemleri çözebilmede kullanabilme becerisine sahip olur. X
2 Metal teknolojileri alanında tanımı iyi yapılmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek; pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabildiğini göstermek. Teknik resim temel kavramlarını bilmek, metal teknolojileri ile ilgili mesleki resimleri okuyabilmek ve bilgisayar programlarını kullanarak tasarım yapabilmek. Metal teknolojileri alanlarında kullanılan ölçü aletlerini tanıma, kavrama, bakım ve kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olur. X
3 Metal teknolojileri alanları ile ilgili sektörlerde üretim aşamalarını kavrayarak gerektiğinde iyileştirmeler önerebilmek. Kalite kontrol süreçlerini kavrayarak, imal edilen ürünün kalitesine yansıtabilme bilgisine ve becerisine sahip olmak. Metal teknolojileri ile ilgili üretim yöntemlerini tanıyabilir. X
4 Metalik malzemelerin birleştirilebilirliği hakkında gerekli teorik bilgileri kazanarak uygulama becerisini elde etmek, kaynaklı konstrüksiyonların kalite kontrolünü yapabilmek ve ortaöğretim düzeyinde uygulamalı ders verebilir. X
5 Oksi-gaz, elektrik ark, sert lehimleme ve gazaltı kaynak teknikleri hakkında teorik bilgilere ve uygulama yapabilme becerisine sahip olabilmek ve uygulamalı ders verebilmek. Kaynak makinelerinin mekanik arızalarını tespit ederek giderebilir. X
6 Demir esaslı ve demir dışı metalik malzemelerin kaynaklı birleştirilmeleri esnasında çıkan sorunları çözebilecek bilgiye sahip olmak ve uygun kaynak yöntemi seçimini önerebilmek. Kaynaklı konstrüksiyonların gözle muayenesini yapabilme ve kaynak hatalarını tespit edebilir.
7 Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili konularda tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve takım çalışması yapabilmek. Bireysel veya kurumsal iletişim süreçlerinde Türkçeyi etkin kullanabilmek, iletişim becerisine sahip olmak, işyerini kendi bulunduğu konuma uygun olarak temsil edebilecek vasıflara sahip olmak, kurumsal ve teknik bilgileri elektronik ortamlarda paylaşarak takım çalışması yapmak, problem¬leri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. X
8 Metal teknolojileri alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini göstermek. Alanına yönelik konularda bireysel olarak araştırmalar yapmak ve elde edilen bulguları rapor olarak sunabilmek. Sektördeki yenilikleri izleyerek, bu alanda yaşanan gelişmeleri değerlendirip elde edilen kazanımları kendi kurumuna uyarlayabilir.
9 Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgi ve uygulamaları takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
10 Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve donanım bilgisine sahip olmak, bilişim ve iletişim teknolojile¬rini kullanabilmek, ofis yazılımlarını kullanabilmek, internet üzerinden veri alışverişi yapabilmek ve tasarım yazılımları ile ilgili AutoCad ve Solidworks gibi bilgisayar programlarını kullanabilir. X
11 Mesleği ile ilgili konularda iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, etik değerler, kalite güvence sistemi ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
12 Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olur.
13 Metal Teknolojileri derslerini teorik ve uygulamalı olarak okutabilecek düzeyde mesleki bilgiye ve pedagojik formasyona sahiptir.
14 Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini değerlendirir, öğrencilerin kendilerini ve diğer öğrencileri değerlendirmelerini sağlar. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır; sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle paylaşır X
15 Özdeğerlendirme yaparak sürekli gelişim için çaba harcar. Yeni bilgi ve fikirlere açıktır, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol oynar. Mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge vb.), temel değer ve ilkeleri izleyerek bunlara uygun davranır. Toplumun değerleri konularında yeterli bilgiye ve bilince sahiptir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 ) Bir metalin gaz, sıvı ve katı faz oluşumları açıklanarak, bu fazların uygulamada malzeme seçim açısından önemini sorgulayabilir.
2 Demir-sementit faz diyagramı, özellikleri ve bu diyagramlardan elde edilebilecek mikroyapı değişikliklerini diyagram üzerinde çözümleyebilir.
3 Çeliğe ilave edilen alaşım elementlerinin çeliğin özelliklerine etkisini sade karbonlu çelik ile karşılaştırabilir.
4 Korozyon ve korozyondan korunma yöntemlerini birbiri ile ilişkilendirebilir.
5 ) Tahribatlı ve tahribatsız malzeme muayene yöntemlerini ilgili standartlara göre sınıflandırabilir.
6 Malzemelerin elektriksel ve ısıl özelliklerini kullanım alanına göre sorgulayabilir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 2 2
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 85
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,4
Dersin AKTS Kredisi 3