Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Isı Transferi | MKE 307 | 5 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AHMET KOLİP |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Mesleki-teknik konu alanlarında enerjinin doğru yönetimi için ısı transferiyle ilgili hesaplama yaklaşımları, kuramları, yöntem ve tekniklerini tanımak ve uygulamak. Belirli kuram ve modellere göre ısı transferi proseslerini planlamak, hesaplamak, yürütmek ve değerlendirmek |
Dersin İçeriği | Isı transferi ile ilgili temel kavramlar, ısı transfer çeşitleri, iletimle ısı transferi hesaplamalarında kullanılan yöntem ve tekniklerin tek boyutlu düzlem duvar ve silindirik yüzeyler ile ilgili özgün problemlere uygulanması (hesaplama, karşılaştırma ve bazı yaklaşımlarla kısmi tasarlama), genişletilmiş yüzeylerle ilgili temel kavram ve ilkeler ve özgün problemlere uygulanması (hesaplama, karşılaştırma ve bazı yaklaşımlarla kısmi tasarlama), zamana bağlı ısı transferi ile ilgili temel kavram ve ilkeler ve özgün problemlere uygulanması, taşınımla (doğal ve zorlanmış) ilgili temel kavram ve ilkeler ve özgün problemlere uygulanması, içten yanmalı motorlarda ısı iletimi uygulaması |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Isı transferi ilkeleriyle ilgili sağlam bir alt yapı oluşturacak temel kavramları açık bir şekilde tanımlar ve ısı transferine özgü dili öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | İletim ile ısı transferi ve Fourier ısı iletim kanununu açık bir şekilde açıklar ve iletimle ilgili özgün problemlere uygular | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Düzlem duvarda (her iki tarafında akışkan olan tek ve çok tabaka) ısı ileti ile ilgili ilkeleri ve etki eden parametreleri açık bir şekilde tanımlar ve açıklar. Bu ilkeleri özgün problemlere uygular | Anlatım, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
4 | Silindirik yüzeylerde (her iki tarafında akışkan olan tek ve çok tabaka boru) ısı iletimiyle ilgili ilkeleri ve etki eden parametreleri açık bir şekilde tanımlar ve açıklar. Bu ilkeleri özgün problemlere uygular | Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
5 | Genişletilmiş yüzeylerde (çubuk ve kanatçıklar) ısı transferiyle ilgili ilkeleri ve etki eden parametreleri açık bir şekilde tanımlar ve açıklar. Bu ilkeleri genişletilmiş yüzeylere ait özgün problemlere uygular | Anlatım, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
6 | Farklı ısı iletim katsayısına sahip düzlem duvarlarda (her iki tarafında akışkan olan tek ve çok tabaka) ısı transfer hesapları yapar. Hesaplama sonuçlarını ısıl verim ve enerji tasarrufu açısından karşılaştırır | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
7 | Silindirik yüzeylerde uygulanan izolasyon işlemini, izolasyon verimi ve enerji ekonomisi açısından değerlendirir | Anlatım, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
8 | Düzlem duvar ve silindirik yüzeylerde izolasyon malzemesinin tür ve kalınlığını tasarlar (hesaplar). | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
9 | Kanatçık (boy, genişlik, en ve sayısı) tasarımı yapar | Anlatım, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
10 | Zamana bağlı ısı transferi ilkelerini ve etki eden parametreleri açık şekilde açıklar. Bu ilkeleri ilgili özgün problemlere uygular | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
11 | Isı taşınımı ile ilgili ilkeleri ve etki eden parametreleri açık şekilde açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
12 | Levha üzerinde doğal ve zorlanmış taşınım ilkelerini anlaşılır şekilde açıklar ve ilgili özgün problemlere uygular | Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve Isı transferi ile ilgili genel bilgiler | |
2 | Tek boyutlu ısı iletimi (levhalar) | |
3 | Sabit rejimde radyal ısı iletimi | |
4 | Levha ve silindirlerde ısı iletimiyle ilgili örnek problem çözümleri | |
5 | Genişletilmiş alanlarda ısı iletimi | |
6 | Dikdörtgen kesitli dairesel kanatçıklarda ısı iletimi | |
7 | Kanat verimleri ve örnek problem çözümleri | |
8 | Zamana bağlı ısı iletimi | |
9 | Zamana bağlı ısı iletimi devam ve örnek çözümler | |
10 | VİZE YOKLAMASI | |
11 | İçten yanmalı motorlarda ısı iletimi | |
12 | İçten yanmalı motorlarda ısı iletimi ile ilgili örnek problem çözümleri | |
13 | Taşınılma ıs transferi genel bilgiler | |
14 | Taşınılma ıs transferi ile ilgili örnek problem çözümleri ve genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Ahmet KOLİP, “Isı Transferi Ders Notu” |
Ders Kaynakları | [2] Fethi Halıcı, “Örneklerle Isı Geçişi”, 1998,Adapazarı, Nil Mabaacılık [3] Sadık Kakaç, “Örneklerle Isı Transferi”, ODTÜ, Ankara, 1972 [4] Özışık, M.N., “Heat Transfer”, McGraw Hill Handbook Comp., 1985 [5] A. Bejan, “Heat Transfer”, Handbook, USA, 2003 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Motor teknolojileri ve temel imalat işlemleri üzerine mesleğini icra edebilecek bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
2 | Motor prensip ve sistemlerinin teorik ve pratik uygulamalarında güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
3 | Taşıt sistemlerinin teorik ve pratik uygulamalarında güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
4 | Motor/taşıt sistem ve donanımlarının test, kontrol ve bakımlarını yapabilecek güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
5 | Motor/taşıt sistemleri arızacılığı, yenileme/yenileştirme işlemlerinde güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
6 | Temel ve mühendislik bilimleri alanlarında güncel bilgi birikimine sahip olmak | X | |||||
7 | Mesleğiyle ilgili çalışmaları yapabilecek güncel elektrik-elektronik-bilgisayar bilgi ve becerilerine sahip olmak | X | |||||
8 | Mesleğiyle ilgili çalışmaları yapabilecek yabancı dil bilgi ve becerilerine sahip olmak | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili konularda tasarım, proje ve araştırma projelerini yapabilecek güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
10 | Mesleğiyle ilgili işletmecilik/yönetim/iş güvenliği alanlarında güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
11 | Alanıyla ilgili konularda eğitim/öğretim faaliyetlerini gerçekleştirebilecek güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
12 | Sektörel bazda çalışmalar yapabilecek bilgi birikimine sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Isı transferi ilkeleriyle ilgili sağlam bir alt yapı oluşturacak temel kavramları açık bir şekilde tanımlar ve ısı transferine özgü dili öğrenir | ||||||||||||
2 | İletim ile ısı transferi ve Fourier ısı iletim kanununu açık bir şekilde açıklar ve iletimle ilgili özgün problemlere uygular | ||||||||||||
3 | Düzlem duvarda (her iki tarafında akışkan olan tek ve çok tabaka) ısı ileti ile ilgili ilkeleri ve etki eden parametreleri açık bir şekilde tanımlar ve açıklar. Bu ilkeleri özgün problemlere uygular | ||||||||||||
4 | Silindirik yüzeylerde (her iki tarafında akışkan olan tek ve çok tabaka boru) ısı iletimiyle ilgili ilkeleri ve etki eden parametreleri açık bir şekilde tanımlar ve açıklar. Bu ilkeleri özgün problemlere uygular | ||||||||||||
5 | Genişletilmiş yüzeylerde (çubuk ve kanatçıklar) ısı transferiyle ilgili ilkeleri ve etki eden parametreleri açık bir şekilde tanımlar ve açıklar. Bu ilkeleri genişletilmiş yüzeylere ait özgün problemlere uygular | ||||||||||||
6 | Farklı ısı iletim katsayısına sahip düzlem duvarlarda (her iki tarafında akışkan olan tek ve çok tabaka) ısı transfer hesapları yapar. Hesaplama sonuçlarını ısıl verim ve enerji tasarrufu açısından karşılaştırır | ||||||||||||
7 | Silindirik yüzeylerde uygulanan izolasyon işlemini, izolasyon verimi ve enerji ekonomisi açısından değerlendirir | ||||||||||||
8 | Düzlem duvar ve silindirik yüzeylerde izolasyon malzemesinin tür ve kalınlığını tasarlar (hesaplar). | ||||||||||||
9 | Kanatçık (boy, genişlik, en ve sayısı) tasarımı yapar | ||||||||||||
10 | Zamana bağlı ısı transferi ilkelerini ve etki eden parametreleri açık şekilde açıklar. Bu ilkeleri ilgili özgün problemlere uygular | ||||||||||||
11 | Isı taşınımı ile ilgili ilkeleri ve etki eden parametreleri açık şekilde açıklar | ||||||||||||
12 | Levha üzerinde doğal ve zorlanmış taşınım ilkelerini anlaşılır şekilde açıklar ve ilgili özgün problemlere uygular |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 45 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
1. Sözlü Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Sözlü Sınav | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |