Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Matematik III MAT 215 3 3 + 0 3 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AKADEMİK PERSONEL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Matematik araştırma görevlileri
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Mühendislikte, Fiziki bilimlerde ve pek çok bilim dalındaki problemleri çözümleyebilmek için gerekli olan matematiksel modellemeler sonrasında ortaya çıkan diferensiyel denklemleri tanıtmak ve çözüm yöntemleri hakkında bilgi sahibi etmek.
Dersin İçeriği Diferensiyel Denklemlerin Sınıflandırılması ve Çözüm Türleri, Birinci Mertebeden Diferensiyel Denklemler, Birinci Mertebeden Yüksek Dereceden Diferensiyel Denklemler, Sabit Katsayılı Lineer Diferensiyel Denklemler
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Diferensiyel denklemin tanır Anlatım, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Diferensiyel denklemleri sınıflandırır Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım,
3 Çözümü bilinen denklemi bulur Anlatım, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
4 Birinci mertebeden denklemleri tanır ve çözer Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım,
5 Bir eğri ailesini kesen diğer bir eğri ailesini bulur Anlatım, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
6 Yüksek mertebeden denklemleri tanır Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım,
7 Sabit katsayılı homojen lineer denklemlerin çözümlerini bulur Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım,
8 Sabit katsayılı homojen olmayan lineer denklemlerin çözümlerini bulur Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Diferensiyel denklemlerin tanımı ve sınıflandırılması [2] sayfa 2-11
2 Birinci mertebeden birinci dereceden diferensiyel denklemler ( Değişkenlere ayrılabilen denk.) [2] sayfa 11-25
3 Homojen diferensiyel denklemler, tam diferensiyel denklemler [2] sayfa 32-63
4 İntegrasyon çarpanı [2] sayfa 73-87
5 Lineer diferensiyel denklemler [2] sayfa 87-106
6 Bernoulli diferensiyel denklemi [2] sayfa 106-111
7 Riccati diferensiyel denklemi [2] sayfa 111-125
8 Birinci mertebeden yüksek dereceden diferensiyel denklemler Clairaut diferensiyel denklemi [2] sayfa 126-133
9 Birinci mertebeden yüksek dereceden diferensiyel denklemler Clairaut diferensiyel denklemi [2] sayfa 126-133
10 Lagrange deiferensiyel denklemi, Yörüngeler [2] sayfa 133-148
11 Sabit katsayılı lineer homojen diferensiyel denklemler [2] sayfa 255-264
12 Sabit katsayılı lineer homojen diferensiyel denklemler [2] sayfa 255-264
13 Sabit katsayılı lineer homojen olmayan diferensiyel denklemler ( Belirsiz katsayılar metodu ) [2] sayfa 264-294
14 Sabit katsayılı lineer homojen olmayan diferensiyel denklemler ( Parametrelerin değişimi metodu ) [2] sayfa 264-294
Kaynaklar
Ders Notu [1] Differential Equations, Shepley L. Ross
Ders Kaynakları [2] Diferansiyel Denklemler, Eyüp Sabri Türker, Metin Başarır
[3] Diferensiyel Denklemler ve Sınır Değer Problemleri, Edwards&Penney (Çeviri Editörü: Ömer Akın )
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Motor teknolojileri ve temel imalat işlemleri üzerine mesleğini icra edebilecek bilgi ve becerilere sahip olmak X
2 Motor prensip ve sistemlerinin teorik ve pratik uygulamalarında güncel bilgi ve becerilere sahip olmak
3 Taşıt sistemlerinin teorik ve pratik uygulamalarında güncel bilgi ve becerilere sahip olmak
4 Motor/taşıt sistem ve donanımlarının test, kontrol ve bakımlarını yapabilecek güncel bilgi ve becerilere sahip olmak
5 Motor/taşıt sistemleri arızacılığı, yenileme/yenileştirme işlemlerinde güncel bilgi ve becerilere sahip olmak
6 Temel ve mühendislik bilimleri alanlarında güncel bilgi birikimine sahip olmak X
7 Mesleğiyle ilgili çalışmaları yapabilecek güncel elektrik-elektronik-bilgisayar bilgi ve becerilerine sahip olmak
8 Mesleğiyle ilgili çalışmaları yapabilecek yabancı dil bilgi ve becerilerine sahip olmak
9 Alanıyla ilgili konularda tasarım, proje ve araştırma projelerini yapabilecek güncel bilgi ve becerilere sahip olmak X
10 Mesleğiyle ilgili işletmecilik/yönetim/iş güvenliği alanlarında güncel bilgi ve becerilere sahip olmak
11 Alanıyla ilgili konularda eğitim/öğretim faaliyetlerini gerçekleştirebilecek güncel bilgi ve becerilere sahip olmak
12 Sektörel bazda çalışmalar yapabilecek bilgi birikimine sahip olmak
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Diferensiyel denklemin tanır
2 Diferensiyel denklemleri sınıflandırır
3 Çözümü bilinen denklemi bulur
4 Birinci mertebeden denklemleri tanır ve çözer
5 Bir eğri ailesini kesen diğer bir eğri ailesini bulur
6 Yüksek mertebeden denklemleri tanır
7 Sabit katsayılı homojen lineer denklemlerin çözümlerini bulur
8 Sabit katsayılı homojen olmayan lineer denklemlerin çözümlerini bulur
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 2 2
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 78
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,12
Dersin AKTS Kredisi 3