Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Matematik I MAT 115 1 3 + 0 3 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AKADEMİK PERSONEL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Matematik bölümü araştırma görevlileri
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Matematik Analiz ile ilgili temel kavramlar verilerek, tek değişkenli fonksiyonlarda limit, süreklilik, türev kavramlarının ve uygulamalarının verilmesi
Dersin İçeriği Matematik Analizin temel kavramları, Küme ve sayı kavramları, Fonksiyonlar ve özel fonksiyonlar, Reel sayı dizileri, yakınsaklık, alt ve üst limitler, Sürekli fonksiyonların özellikleri, Türev kavramı, Yüksek mertebeden türevler, Türevin geometrik ve fiziksel anlamı, Türevle ilgili teoremler, Belirsiz şekiller, eğri çizimleri.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Küme ve sayı kavramlarını tanımlar Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım,
2 Fonksiyon ve bazı özel fonksiyonları tanır Tartışma, Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem,
3 Fonksiyonlarda bir noktada limit alabilmeyi ifade eder Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, Tartışma,
4 Dizi ve dizinin özelliklerini yorumlar Tartışma, Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem,
5 Sürekli fonksiyonlarının özelliklerini kullanır Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım,
6 Türev kavramını açıklar Tartışma, Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem,
7 Türevin fiziksel ve geometrik anlamını karşılaştırır Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, Tartışma,
8 Türevle ilgili teoremleri yorumlar Tartışma, Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem,
9 Belirsiz ifadelerde limit hesaplar Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, Tartışma,
10 Eğri çizimlerini açıklar Tartışma, Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kümeler (küme işlemleri, açık küme, kapalı küme,yığılma noktası,vb.,)
2 Sayı kümeleri ( Doğal sayılar, Tamsayılar, Rasyonel sayılar,Reel sayılar ve özellikleri )
3 Supremum, infimum, limsup,liminf kavranmları, tümevarım metodu, fonksiyon kavramı.
4 Bazı özel fonksiyonlar, özellikler.
5 Reel sayı dizileri, sınırlılık, yakınsaklık,Bolzano-Weiersrass Teo.,monoton diziler
6 Bir fonksiyonun limiti, süreklilik
7 Sürekli fonksiyonların özellikleri(Süreklilik Teoremleri), düzgün süreklilik.
8 Türev kavramı, türev almada genel kurallar
9 Türev yöntemleri, yüksek mertebeden türevler
10 Türevin geometrik ve fiziksel anlamı, Türevle ilgili teoremler
11 Türevle ilgili teoremlere devam
12 Belirsiz şekillerin hesabı
13 Diferansiyeller ve eğri çizimleri (Katezyen koordinat sisteminde çizimler)
14 Eğri çizimleri (Kutupsal koordinat sisteminde çizimler)
Kaynaklar
Ders Notu [1] Genel Matematik, M. Balcı, 4. Basım, 2006.
Ders Kaynakları [2] Yüksek Matematik 1-2 H.Halilov, A.Hasanoğlu, M.Can
[3] Temel ve Genel Matematik M.Balcı, H.Hacısalihoğlu, F.Gökdal
[4] Genel Matematik I- II Prof. H.Arıkan, Yrd.Doç.Dr. İ.Özgür, Yrd.Doç.Dr. Ö.F. Gözükızıl
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Motor teknolojileri ve temel imalat işlemleri üzerine mesleğini icra edebilecek bilgi ve becerilere sahip olmak X
2 Motor prensip ve sistemlerinin teorik ve pratik uygulamalarında güncel bilgi ve becerilere sahip olmak
3 Taşıt sistemlerinin teorik ve pratik uygulamalarında güncel bilgi ve becerilere sahip olmak
4 Motor/taşıt sistem ve donanımlarının test, kontrol ve bakımlarını yapabilecek güncel bilgi ve becerilere sahip olmak
5 Motor/taşıt sistemleri arızacılığı, yenileme/yenileştirme işlemlerinde güncel bilgi ve becerilere sahip olmak
6 Temel ve mühendislik bilimleri alanlarında güncel bilgi birikimine sahip olmak X
7 Mesleğiyle ilgili çalışmaları yapabilecek güncel elektrik-elektronik-bilgisayar bilgi ve becerilerine sahip olmak
8 Mesleğiyle ilgili çalışmaları yapabilecek yabancı dil bilgi ve becerilerine sahip olmak
9 Alanıyla ilgili konularda tasarım, proje ve araştırma projelerini yapabilecek güncel bilgi ve becerilere sahip olmak X
10 Mesleğiyle ilgili işletmecilik/yönetim/iş güvenliği alanlarında güncel bilgi ve becerilere sahip olmak
11 Alanıyla ilgili konularda eğitim/öğretim faaliyetlerini gerçekleştirebilecek güncel bilgi ve becerilere sahip olmak
12 Sektörel bazda çalışmalar yapabilecek bilgi birikimine sahip olmak
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Küme ve sayı kavramlarını tanımlar
2 Fonksiyon ve bazı özel fonksiyonları tanır
3 Fonksiyonlarda bir noktada limit alabilmeyi ifade eder
4 Dizi ve dizinin özelliklerini yorumlar
5 Sürekli fonksiyonlarının özelliklerini kullanır
6 Türev kavramını açıklar
7 Türevin fiziksel ve geometrik anlamını karşılaştırır
8 Türevle ilgili teoremleri yorumlar
9 Belirsiz ifadelerde limit hesaplar
10 Eğri çizimlerini açıklar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 3 3
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 87
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,48
Dersin AKTS Kredisi 3