Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Erken Çocukluk Eğitiminde Dış Mekan Uygulamaları | EFG 019 | 0 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | ALİ YILDIRTAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin amacı çocukların bütünsel gelişimine, sağlığına ve refahına katkı sağlamak için öğretmen adaylarının erken çocukluk eğitiminde dış mekân odaklı uygulamalar hakkında derinlemesine bir anlayışa sahip olmalarını sağlamaktır. Öğretmen adayları, çocukların oyun ve eğitimini destekleyen, yenilikçi pedagojik stratejiler uygulayabilecekleri ve aileleri ve diğer sosyal paydaşları katabilecekleri dış mekân bağlamları düzenlemeyi öğreneceklerdir. |
Dersin İçeriği | Bu ders, öğretmen adaylarının erken çocukluk eğitimi için etkili dış mekân odaklı uygulamalar için gerekli bilgi ve becerileri kazanmalarına yardımcı olmayı amaçlamaktadır. Ders boyunca sağlanan teorik ve pratik materyaller, öğretmen adaylarının dış ortamlara çeşitli açılardan bakmalarına yardımcı olur: doğal çevrenin, kurumdaki dış mekân/bahçe ortamının ve çocuk dostu şehir/sokağın nasıl ustaca kullanılacağı vb. gibi. Ders, öğretmen adaylarının çocukların dış mekanlardaki eğitiminin faydalarını anlamalarını ve çocukların bütünsel dış mekân eğitimini modellemek için teorik bilgi ve pratik becerileri edinmelerini sağlamak için tasarlanmıştır. Bütüncül dış mekân eğitimi sadece çocuğun sağlığının ve motor gelişiminin teşviki olarak değil, aynı zamanda bilişsel, iletişim, sanatsal ve sosyoduygusal gelişimi olarak da sunulur. Öğretmen adayları ayrıca, ebeveynlerin çocukları için dış mekanlardaki oyun ve benzeri etkinliklerin yararları konusundaki farkındalığının nasıl artırılacağı üzerinde çalışacaklardır. Dersteki eğitim sürecinin organizasyonu, çocuğun bakış açısından eğitime, eğitim bağlamlarının yaratılmasına, sürdürülebilir kalkınmaya, kapsayıcı eğitimin teorik yaklaşımlarına ve Evrensel Öğrenme Tasarımının teorik yaklaşımına dayanmaktadır. En büyük payda öğretmen adaylarının dış mekanları organize etme, açık hava oyunlarını (fiziksel oyun, serbest oyun materyalleri ve riskli oyun) ve etkinliklerini organize etme, çocukların açık alanlarda güvenliğini sağlama ve çocukların başarılarını izleme becerilerinin geliştirilmesine tahsis edilmiştir. Öğretmen adayları, yenilikçi pedagojik stratejileri ve çocukları dış mekânda eğitme yöntemlerini uygulamayı öğrenirler: oyun yoluyla öğrenme, çevik öğrenme ve açık hava keşiflerine dayalı öğrenme. Çevreyi ve dış mekân etkinliklerini yılın farklı mevsimlerinde ve farklı hava koşullarında düzenlemeyi öğrenirler. Öğretmen adayları, çocukların ve ebeveynlerin aktif katılımının sağlanacağı etkinlikler planlamayı ve düzenlemeyi öğrenirler. Bu dersin aktarımında teorik ve pratik beceriler iç içe kurgulanmıştır. Böylelikle öğretmen adayları soru sormaya, tartışmaya, internette bağımsız olarak yenilikler aramaya, çeşitli dış mekanlarda çocukların etkinliklerini gözlemlemeye ve bu ortamları uygulamalı olarak düzenlemeye teşvik edilmektedir. Dışarıda öğrenirken çocukların başarılarının bir haritasını çıkarırlar, bir eğitim kurumunda çocuk dostu bahçenin projelerini üstlenirler ve dış ortamın güvenliğini gözlemlerler. Bununla birlikte, en önemli nokta, çocuk dostu sokak ortamını keşfetme, orada çocukların eğitimini planlama, planlı etkinlikleri sunma, ayrıca bunları grup tartışmalarında filme alma ve tartışma imkânına sahip olmalarıdır. Yenilikçi ortam, çocukların dış mekân eğitimini organize etme ve onlara yansıtma yeteneklerini edinmek için koşullar yaratır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak şekilde ileri düzeyde kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgiye sahiptir. | Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Öğrencilerin bir sonraki eğitim kademesine hazır oluşlarını sağlamak için eğitim ortamını hazırlar, öğrenme sürecini etkin bir şekilde yürütür, ölçme ve değerlendirme, yöntem, teknik ve araçlarını amacına uygun kullanarak değerlendirir. | Gezi / Gözlem, | Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Bütün öğrenciler için etkili öğrenmenin gerçekleşebileceği sağlıklı ve güvenli öğrenme ortamları ve materyalleri hazırlar. | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Farklı gelişen çocukları tanır, özelliklerini bilir, bu çocukları evde ve okulda destekleyecek özel uygulamaları yapar. | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Alan eğitimde karşılaştığı problemleri belirler, bireysel ve grup çalışmaları yürüterek problemlere çözüm önerileri getirir ve uygular. | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Paydaşlardan gelen görüş ve önerilerden de yararlanarak öz değerlendirme yapar, kişisel ve mesleki yönden kendini geliştirmeye yönelik çalışmalara katılır. | Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
7 | Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile ilgili mevzuatı bilir, takip eder bu doğrultuda etkili iletişim kurar ve işbirliği yapar. | Beyin Fırtınası, | |
8 | Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanarak öğrencilerle sağlıklı iletişim kurar. | Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, |
9 | Öğrencilerin gelişimi için erişilebilir teknoloji ile yaş dönemine uygun görsel-işitsel öğretim materyallerini kullanır, öğrencilerinin kullanmalarına olanak sağlar. | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
10 | Toplumsal ve siyasal yapılara ilişkin bilgiye sahiptir ve demokratik ve aktif katılım kararlılığına dayalı olarak medeni yaşama katılır. | Problem Çözme, | Boşluk Doldurma Testleri, |
11 | Alan eğitimi ve meslek bilgisi kaynaklarını takip edebilecek ve bu konular ile ilgili meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir. | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
12 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültür ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına uygun hareket eder. | Problem Çözme, | Kısa Cevaplı Testler, |
13 | Öğrenme ortamlarını öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve ihtiyaçlarını dikkate alarak, üst düzey bilişsel becerilerini geliştireceği etkili iletişim kurabileceği demokratik öğrenme ortamları hazırlar. | Problem Çözme, | Kısa Cevaplı Testler, |
14 | Öğrenmeyi öğrenme, öz düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme becerilerine sahiptir ve yeni bilgiye erişmek için bu becerileri kullanır | Problem Çözme, | Doğru Yanlış Testleri, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse giriş: İzlence ve değerlendirme | |
2 | Erken çocukluk eğitiminde dış mekâna yönelik uygulamalar: Yaklaşımlar, yöntemler, teknikler, etkinlikler | |
3 | Erken çocukluk eğitiminde dış mekân odaklı uygulamalar: Planlama sırasında göz önünde bulunması gereken hedefler, faydalar ve noktalar | |
4 | Çocukların sağlığı ve gelişimi için farklı mevsimlerde ve farklı hava koşullarında çocuk dostu kasaba, sokak, okul bahçesi, oyun bahçesi ve sosyal alanlar gibi dış ortamların sahip olması gereken özellikler | |
5 | Çocuk sağlığı ve gelişimi için etkili dış mekân uygulamalarının rolü: İyi uygulama örnekleri | |
6 | Çocuk sağlığı ve gelişimi için verimli dış mekân uygulamalarının planlanması, sunulması ve sürdürülebilirliği için gerekli öğretmen yeterlikleri | |
7 | Çocuk sağlığı ve gelişimi için etkin dış mekân uygulamalarının planlanması, yürütülmesi ve sürdürülebilirliği için gerekli ekipman ve kaynaklar | |
8 | Çocuk sağlığı ve gelişimi için etkili dış mekân uygulamalarını kapsayacak faaliyetler planlama | |
9 | Ara Sınav Haftası | |
10 | Dış mekân etkinliklerine farklı ihtiyaçlara sahip çocukları dâhil etmek amacıyla eşit eğitim fırsatları yaratma kapsamında kapsayıcılık kavramının analizi ile farklı yöntemler, araçlar ve destek olma (scaffolding) stratejileri | |
11 | etkinliklerin planlanması | |
12 | etkinliklerin uygulanması | |
13 | ||
14 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Accola, J. (n.d.). Child-friendly design in high density neighbourhoods. Retrieved from http://www.growingupboulder.org/uploads/1/3/3/5/13350974/accola-childfriendlydesignguidelines.pdf 2. Bain, L., Gray, B., & Rodgers, D. (2012). Living streets: Strategies for crafting public space. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons. 3. Biddulph, M (2011). The impact of innovative designs on activity in residential streets School of City and Regional Planning. Cardiff: Cardiff University. 4. Bilton, H. (2010). Outdoor learning in the early years. Management and innovation. Oxon: Routledge. 5. Brussoni, M., Gibbons, R., Gray, C., Ishikawa, T., Sandseter, E. B. H., Bienenstock, A., . . . Janssen, I. (2015). What is the relationship between risky outdoor play and health in children? A systematic review. International journal of environmental research and public health, 12(6), 6423-6454. doi:10.3390/ijerph120606423 6. Chakravarthi, S. (2009). Preschool teachers’ beliefs and practices of outdoor play and outdoor environments (Doctoral dissertation). Available from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No. 3387587). 7. Cevher-Kalburan, N. (2014). Pre-school children’s opportunities and parents’ opinions regarding outdoor play. Journal of Social Political Studies, January-June 2014; (3 2), 113-135. ISSN: 2148-9424, DOI: http://dx.doi.org/10.21560/spcd.21616. 8. Davies, M. (1997). The Teacher's Role in Outdoor Play: Preschool Teachers' Beliefs and Practices. Journal of Australian Research in Early Childhood Education, p.10-20. 9. Flôres, F. S., Rodrigues, L. P., Copetti, F., Lopes, F., & Cordovil, R. (2019). Affordances for Motor Skill Development in Home, School, and Sport Environments: A Narrative Review. Perceptual and Motor Skills, 126(3), 366-388. doi:10.1177/0031512519829271 10. Gibson, J. J. (1979). The theory of affordances: The ecological approach to visual perception. Boston, MA: Houghton Miffin. 11. Gibson, J. L., Cornell, M., & Gill, T. (2017). A systematic review of research into the impact of loose parts play on children’s cognitive, social and emotional development. School Ment Health, 9(4), 295-309. doi:10.1007/s12310-017-9220-9 12. Jayasuriya, A., Williams, M., Edwards, T., & Tandon, P. (2016). Parents’ Perceptions of Preschool Activities: Exploring Outdoor Play. Early Education and Development, 27(7), 1004-1017, DOI: 10.1080/10409289.2016.1156989 13. Kemple, K. M., Oh, J., Kenney, E., & Smith-Bonahue, T. (2016). The Power of Outdoor Play and Play in Natural Environments. Childhood Education, 92(6), 446-454. doi:10.1080/00094056.2016.1251793 14. Kiuppis, F. (2018). Inclusion in sport: disability and participation. Sport in Society, 21(1), 4-21. doi:10.1080/17430437.2016.1225882 15. Köksal Akyol, A. (2018). Erken Çocukluk Döneminde Gelişim I 0-36 Ay. Ankara: Anı Yayıncılık. 16. Köksal Akyol, A. (2018). Erken Çocukluk Döneminde Gelişim II 36-72 Ay. Ankara: Anı Yayıncılık. 17. Little, H., & Sweller, N. (2015). Affordances for risk-taking and physical activity in Australian early childhood education settings. Early Childhood Education Journal, 43(4), 337–345. doi:10.1007/s10643-014-0667-0 18. Little, H. (2015). Mothers' beliefs about risk and risk-taking in children's outdoor play. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 15(1), 24-39. https://doi.org/10.1080/14729679.2013.842178 19. McClintic, S., & Petty, K. (2015). Exploring Early Childhood Teachers’ Beliefs and Practices About Preschool Outdoor Play: A Qualitative Study. Journal of Early Childhood Teacher Education, 36(1), 24-43, DOI: 10.1080/10901027.2014.997844 20. Merewether, J. (2015). Young children’s perspectives of outdoor learning spaces: What matters? Australasian Journal of Early Childhood, 40(1), 99-108. 21. Meyer, M. R. U., Bridges, C. N., Schmid, T. L., Hecht, A. A., & Porter, K. M. P. (2019). Systematic review of how Play Streets impact opportunities for active play, physical activity, neighbourhoods, and communities. BMC Public Health, 19(1), 335. doi:10.1186/s12889-019-6609-4 22. Nordström, M. (2010). Children’s Views on Child-Friendly Environments in Different Geographical, Cultural, and Social Neighborhoods. Urban Studies, 47(3), 514-528 23. Severcan, Y. C. (2015). Children’s Understanding of the Concept of Child-Friendly Places and Their Assessment of Their Living Environments: The Case of Istanbul. İdealkent, 6(17), 140-181. 24. Ogelman, H. G. (2014). Yaşamın İlk Yıllarında Oyun: Oyuna Çok Yönlü Bakış. Ankara: Pegem Akademi. 25. Önder, A. & Arslan Çiftçi, H. (2020). Erken Çocuklukta Oyun ve Oyun Yoluyla Öğrenme. Ankara: Nobel Yayınevi 26. Witten, K., Kearns, R., Carroll, P., Asiasiga, L. & Tava’e, N. (2013). New Zealand parents’ understandings of the intergenerational decline in children’s independent outdoor play and active travel. Children’s Geographies, 11(2), 215-229. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|---|---|
1 | Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak şekilde ileri düzeyde kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgiye sahiptir. | |
2 | Öğrencilerin bir sonraki eğitim kademesine hazır oluşlarını sağlamak için eğitim ortamını hazırlar, öğrenme sürecini etkin bir şekilde yürütür, ölçme ve değerlendirme, yöntem, teknik ve araçlarını amacına uygun kullanarak değerlendirir. | 5 |
3 | Bütün öğrenciler için etkili öğrenmenin gerçekleşebileceği sağlıklı ve güvenli öğrenme ortamları ve materyalleri hazırlar. | 5 |
4 | Farklı gelişen çocukları tanır, özelliklerini bilir, bu çocukları evde ve okulda destekleyecek özel uygulamaları yapar. | 5 |
5 | Alan eğitimde karşılaştığı problemleri belirler, bireysel ve grup çalışmaları yürüterek problemlere çözüm önerileri getirir ve uygular. | 5 |
6 | Paydaşlardan gelen görüş ve önerilerden de yararlanarak öz değerlendirme yapar, kişisel ve mesleki yönden kendini geliştirmeye yönelik çalışmalara katılır. | 5 |
7 | Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile ilgili mevzuatı bilir, takip eder bu doğrultuda etkili iletişim kurar ve işbirliği yapar. | 5 |
8 | Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanarak öğrencilerle sağlıklı iletişim kurar. | 5 |
9 | Öğrencilerin gelişimi için erişilebilir teknoloji ile yaş dönemine uygun görsel-işitsel öğretim materyallerini kullanır, öğrencilerinin kullanmalarına olanak sağlar. | 5 |
10 | Toplumsal ve siyasal yapılara ilişkin bilgiye sahiptir ve demokratik ve aktif katılım kararlılığına dayalı olarak medeni yaşama katılır. | 5 |
11 | Alan eğitimi ve meslek bilgisi kaynaklarını takip edebilecek ve bu konular ile ilgili meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir. | 5 |
12 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültür ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına uygun hareket eder. | 5 |
13 | Öğrenme ortamlarını öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve ihtiyaçlarını dikkate alarak, üst düzey bilişsel becerilerini geliştireceği etkili iletişim kurabileceği demokratik öğrenme ortamları hazırlar. | 5 |
14 | Öğrenmeyi öğrenme, öz düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme becerilerine sahiptir ve yeni bilgiye erişmek için bu becerileri kullanır | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Uygulama) | 2 | 8 | 16 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Toplam İş Yükü | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |