Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Eğitimde Program Geliştirme | EBB 009 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ÖMER FARUK TUTKUN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | 1. Program ve program geliştirme ile ilgili temel kavramlar bilgisi 2. İyi programın özelliklerini ve faydalarını fark edebilme 3. Program geliştirme ilkelerini öğrenebilme 4. Eğitim programının temel bileşenlerini ve aralarındaki ilişkileri kavrayabilme 5. Program geliştirme model ve yaklaşımlarını öğrenebilme 6. Program geliştirme sürecini ve işlem basamaklarını öğrenebilme 7. Öğretimi planlama yeterliklerini kazanabilme 8. Ders planı hazırlayabilme
|
Dersin İçeriği | Program ile ilgili temel kavramlar, İyi bir programın özellikleri, eğitim programının temelleri, program geliştirme modelleri, program desenleri, program yaklaşımları, program geliştirme süreci, programın temel ögeleri, hedef ve davranış sınıflaması ve sıralaması, içeriğin seçimi ve düzenlenmesi, eğitim durumlarının seçimi ve düzenlenmesi, program değerlendirme sürecinin planlanması ve değerlendirme yaklaşım ve uygulamaları, öğretimi planlama |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Program ve program geliştirme ile ilgili temel kavramları öğrenir | Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Program geliştirme ve planlama sürecini tanır | Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Program geliştirme yaklaşım, model ve desenlerini öğrenir | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Program ve planın temel bileşenlerini ve aralarındaki ilişkileri analiz eder | Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
5 | Program geliştirme işlem basamaklarını öğrenir | Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Ders planı hazırlayabilir | Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı, Öğretmenlik Mesleği açısından önemi | Literatür inceleme |
2 | Eğitim programı ile ilgili temel kavramlar | Literatür inceleme |
3 | Eğitim programının temelleri | Literatür inceleme |
4 | Program geliştirme süreci ve ilkeleri | Literatür inceleme |
5 | Program geliştirme yaklaşım ve modelleri | Literatür inceleme |
6 | Program tasarım desenleri | Literatür inceleme |
7 | Program geliştirme süreci ve işlem basamakları | Literatür inceleme |
8 | İhtiyaç saptama yaklaşımları ve teknikleri | Literatür inceleme |
9 | Hedef ve davranışların belirlenmesi ve yazımı | Literatür inceleme |
10 | Muhteva belirleme ve düzenleme | Literatür inceleme |
11 | Eğitim durumlarını belirleme ve düzenleme | Literatür inceleme |
12 | Değerlendirme ve raporlama | Literatür inceleme |
13 | Ders planı hazırlam | Literatür inceleme, planlama uygulaması |
14 | FİNAL SINAVI |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Sezgin, İ. (2009). Mesleki ve Teknik Eğitimde Program Geliştrme. Ankara: Nobel Yayınevi. Ertürk, S. (2014). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Edge Akademik Yayıncılık. Odabaş, B. (Editör), (2014). Eğitimde Program Geliştirme. Konya: Çizgi Kitabevi. Demeuse, M. (2017). Eğitimde Program Geliştrme. (Çev. Yusuf Budak). Ankara: Pegem Akademi Yayınevi. Demirel, Ö. (2020) Eğitimde program Geliştirme: Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi Yayınları Oliva, P.F. ve Gordon, W.R. (2020). Program Geliştirme. (Çev. Ed. Kerim Gündoğdu). Ankara: Pegem Akademi Yayınevi. Berkant, H.G. (Editör), (2020). Eğitimde Program Geliştirme: Kuramdan Uygulama Örneklerine. Abkara: Anı Yayınevi. Hewitt, T.W. (2020). Eğitimde Program Geliştrime: Neyi Neden Öğretiyoruz.(Çev. Serhat Arslan). Ankara: Nobel Yayınevi. Yeşil, R. ve Yeşil, S. (2013). Eğitim Programları ve Öğretim: Öğretim İlke ve Yöntemleri. (2. Baskı). Ankara: Son Çağ Yayınları. |
Sıra | EĞİTİM FAKÜLTESİ Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 |
Sıra | İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMI (ESKİ PLAN) Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematikte geçen temel kavram, teori ve uygulamaları tanımlar. | ||||||
2 | Matematiksel düşünme yapar ve bunu günlük hayatında kullanır. | ||||||
3 | Karşılaştığı bir problemi sistematik olarak betimler ayrıca problemi makul, anlaşılabilir ve objektif olarak çözümler. | ||||||
4 | Farklı gibi görünen olaylar arasında ilişkileri saptar. | ||||||
5 | Zaman, yer ve sayılar arasındaki ilişkiler hakkında açık ve kesin fikirler söyler. | ||||||
6 | Bilimsel yöntemin ilkelerini problem çözmede kullanır. | ||||||
7 | Olayları araştırıcı, tarafsız, önyargısız, yerinde karar verebilen, açık fikirli olarak çözümler. | ||||||
8 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme yapar. | ||||||
9 | Karşılaştığı problemleri hızlı, anlaşılır ve pratik olarak çözebilecek yöntemler belirler. | ||||||
10 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları belirler. | ||||||
11 | Yaşam boyu öğrenme davranışı belirler. | ||||||
12 | Türk Millî Eğitim Sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeler ile özel alan öğretim programının yaklaşım, amaç, hedef, ilke ve tekniklerini belirler ve kullanır. | ||||||
13 | Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini belirler. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır ve sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle rapor eder. | ||||||
14 | Özdeğerlendirme yapar. Yeni bilgi ve fikirleri kullanır, kendisini ve kurumunu geliştirmede gerekli olanları saptar. Toplumun değerlerini ve çevreyi koruma konularını saptar. | ||||||
15 | Verilen bilgileri doğrudan kabul etmek yerine, “neden” sorusunu sorarak verilen bilginin kaynağını belirler. |
Sıra | FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMI (YENİ PLAN) Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Doğa bilimleri ile ilgili ( fizik, kimya, biyoloji, matematik, astronomi, yer bilimi) kavramları bilir, açıklar ve bunlar arasındaki ilişkiyi yorumlar. | ||||||
2 | Doğa bilimleri ile ilgili olay ve olguların doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur, bunları bilimsel yöntem, teknik ve süreç becerilerini kullanarak inceler ve elde ettiği verileri yorumlar | ||||||
3 | Doğa bilimlerine ilişkin olay ve olguları anlamak ve anlatabilmek için bireysel ve/veya grup halinde çalışarak deneyler tasarlar, uygular ve elde ettiği sonuçları bilimsel süreç becerilerini kullanarak tartışır | ||||||
4 | Doğa olaylarını ve günlük yaşamında karşılaştığı olay ve olguları gözlemleyerek problemleri tanımlar, bu problemlerin çözümlerine yönelik proje geliştirir ve bu süreçte yeni ürünler üretir. | ||||||
5 | Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. | ||||||
6 | Fen konularının özelliklerine göre farklı öğretim, yöntem ve tekniklerini kullanarak dersi planlar, uygular , değerlendirir ve öğretimi okul sınırları dışına taşır. | ||||||
7 | 21. yüzyıl becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, inovasyon, etkili iletişim, birlikte çalışabilme vb.)bilir, öğretim süreçlerini öğrencilerin bu özelliklerini geliştirecek şekilde planlar ve uygular. | ||||||
8 | Çevreyle ilgili temel kavramları ve önemini bilir, çevre sorunlarına yönelik farkındalık sahibi olur ve bu sorunların çözümüne ilişkin sorumluluk duygusu, tutum ve değerler geliştirir. | ||||||
9 | Öğrencilerin ilgili yaş özelliklerini bilir, özel gereksinimi olan öğrencileri fark ederek uygun yaklaşımları sergiler ve tüm öğrencilerle etkili iletişim kurar | ||||||
10 | Öğretim sürecinde zamanı etkili kullanır, sınıfta istenmeyen davranış ve durumlarla baş eder, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanarak dersinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Kültür ve sanata duyarlı, evrensel ve toplumsal değerlere sahip, tarihsel mirasa saygılı olur ve toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler geliştirir. | ||||||
12 | Atatürk ilke ve inkılaplarını ve Atatürk’ün eğitim sistemimize katkılarını bilir. | ||||||
13 | Türk milli eğitim sistemini ve tarihsel gelişimini, eğitim bilimleri alanının tüm yönlerini, öğretmenlik mesleği ve mevzuatını bilir. | ||||||
14 | Eğitimi etkileyerek yön veren felsefi, sosyolojik, psikolojik görüşleri ve etik ve ahlaki değerleri bilir. | ||||||
15 | Türkçe'yi kurallarına uygun ve etkili biçimde kullanır, eğitim paydaşlarıyla sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak alandaki gelişmeleri takip eder. | ||||||
16 | Alanının öğretim programını tüm ögeleriyle açıklar ve ilgili diğer öğretim programlarıyla ilişkilendirir. | ||||||
17 | Fen öğretiminde öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda uygun öğretim teknolojilerini kullanır, öğretim materyalleri ve ölçme araçları geliştirir, uygular ve değerlendirir. | ||||||
18 | Fen eğitimiyle ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, çözüm yolları geliştirir ve bunları nicel ve nitel verilerle destekleyerek bir araştırma planlar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Program ve program geliştirme ile ilgili temel kavramları öğrenir | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Program geliştirme ve planlama sürecini tanır | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Program geliştirme yaklaşım, model ve desenlerini öğrenir | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Program ve planın temel bileşenlerini ve aralarındaki ilişkileri analiz eder | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Program geliştirme işlem basamaklarını öğrenir | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Ders planı hazırlayabilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 20 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 3 | 6 | 18 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 98 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |