Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu EBB 003 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

Özel Eğitim 

Önerilen Seçmeli Dersler

Özel Öğrenme Güçlükleri 

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM GÜMÜŞKAYA
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM GÜMÜŞKAYA,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğretmen adaylarının dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu (DEHB) olan öğrencileri farkedebilme, tanıyabilme, öğrencilerle iletişim kurabilme becerilerini geliştirme, DEHB olan öğrencilere müdahale yöntemleriyle ilgili yeterlik kazanmalarıdır. 

Dersin İçeriği

Temel kavramlar; dikkat eksikliği olan bireyler, dikkat eksikliğinin belirtileri dikkat eksikliğinde ebeveyn yaklaşımları, dikkat eksikliğinde öğretmen yaklaşımları, hiperaktivite, hiperaktif çocuk, hiperkativitenin bulguları, tanısı, hiperaktif çocuğa evde ve okulda yaklaşım, hiperaktif çocuklarla çalışma yolları ve tedavi süreci.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 DEHB olan öğrencilerin genel özelliklerini betimler. Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma,
2 Diğer yetersizliklerle DEHB özelliklerini ayırd eder. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Gösterip Yaptırma,
3 DEHB'le birlikte görülebilecek psikiyatrik bozukları betimler. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 DEHB'in tanılama sürecinin nasıl ilerlediğini açıklar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 DEHB'de kullanılabilecek davranış yönetimi stratejilerini açıklar, uygular. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 DEHB'e giriş
2 DEHB olan Öğrencilerin Gelişim Özellikleri
3 Özel Gereksinimli Öğrenciler ve DEHB
4 Özel Gereksinimli Öğrenciler ve DEHB
5 DEHB ile Görülen Psikiyatrik Bozukluklar
6 DEHB ile Görülen Psikiyatrik Bozukluklar
7 Ara sınav
8 DEHB olan Bireylerin Tanılama ve Değerlendirme Süreci
9 DEHB Olan Bireylerin Aileleri
10 DEHB olan Öğrencilerde Davranış Yönetimi
11 DEHB olan Öğrencilerde Davranış Yönetimi
12 Dikkat toplama Becerilerinin Geliştirilmesi ve Kullanılabilecek Öğretim Yöntemleri
13 Kendini Yönetme Stratejileri
14 Dönem Sonu Sınavı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Öğülmüş, K. (2022). Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, Vize Akademik, Ankara. 

Sıra EĞİTİM FAKÜLTESİ Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1
Sıra REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK (YENİ PLAN) Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir.
1 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir. X
2 Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar.
3 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür X
4 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir. X
5 Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar. X
6 Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar. X
7 Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür. X
8 Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür. X
9 Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder X
10 Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar. X
11 Aile danışmanlığı kuramlarını bilir. X
12 Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar.
13 Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar. X
14 Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür. X
15 Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar. X
16 Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. X
17 Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. X
18 Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. X
19 Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür. X
20 Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. X
21 Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. X
22 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. X
23 Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir. X
24 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar. X
25 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer. X
26 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir. X
27 Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir. X
28 Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. X
29 Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. X
30 Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. X
31 Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28 PÇ 29 PÇ 30 PÇ 31
1 DEHB olan öğrencilerin genel özelliklerini betimler.
2 Diğer yetersizliklerle DEHB özelliklerini ayırd eder.
3 DEHB'le birlikte görülebilecek psikiyatrik bozukları betimler.
4 DEHB'in tanılama sürecinin nasıl ilerlediğini açıklar.
5 DEHB'de kullanılabilecek davranış yönetimi stratejilerini açıklar, uygular.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 35
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 35
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 8 8
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödev 1 8 8
Kısa Sınav 2 6 12
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 96
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,84
Dersin AKTS Kredisi 4