Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilim ve Araştırma Etiği | EFG 004 | 0 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |||
Önerilen Seçmeli Dersler | |||
Dersin Dili | Türkçe | ||
Dersin Seviyesi | Lisans | ||
Dersin Türü | Seçmeli | ||
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AHMET SAKİN | ||
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi AHMET SAKİN, | ||
Dersin Yardımcıları | |||
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim | ||
Dersin Amacı |
|
||
Dersin İçeriği | Bilim, bilimin doğası, gelişimi ve bilimsel araştırma; etik kavramı ve etik teorileri; araştırma ve yayın etiği; araştırma sürecinde etik dışı davranışlar ve etik ihlalleri; yazarlık ve telifle ilgili etik sorunlar; taraflı yayın; editörlük, hakemlik ve etik; yayın etiği ve yayın sürecinde etik dışı davranışlar; araştırma ve yayın etiğiyle ilgili yasal mevzuat ve kurallar; etik ihlallerin tespitinde izlenecek yollar; sık görülen araştırma; yayın etiği ihlalleri ve bunları önlemeye dönük yöntemler.
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilim, bilimin doğası ve gelişimini tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Bilimsel araştırmanın tanımını yapar. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Bilimsel araştırma kuramlarını açıklar. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Bilimsel araştırma yöntemlerini bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Etik kavramını tanımlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Etik teorileri açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Araştırma ve yayın etiğini tanımlar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
8 | Araştırma sürecinde etik dışı davranışlar ve etik ihlalleri bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
9 | Yazarlık ve telifle ilgili ( taraflı yayın; editörlük, hakemlik vs.) etik sorunları bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
10 | Yayın etiği ve yayın sürecinde etik dışı davranışları bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
11 | Araştırma ve yayın etiğiyle ilgili yasal mevzuat ve kuralları açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
12 | Etik ihlallerin tespitinde izlenecek yolları bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
13 | Araştırma yayın etiği ihlalleri ve bunları önlemeye dönük yöntemleri açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
14 | Araştırma yayın etiği ihlallerini tespit eder ve değerlendirir. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim, bilimin doğası ve gelişimi | |
2 | Bilimsel araştırmanın tanımı | |
3 | Bilimsel araştırma kuramları | |
4 | Bilimsel araştırma yöntemleri | |
5 | Etik kavramı | |
6 | Etik teorileri | |
7 | Araştırma ve yayın etiği | |
8 | Araştırma sürecinde etik dışı davranışlar ve etik ihlaller | |
9 | Yazarlık ve telifle ilgili etik sorunlar; taraflı yayın; editörlük, hakemlik ve etik; | |
10 | Yayın etiği ve yayın sürecinde etik dışı davranışlar | |
11 | Araştırma uygulamalarında etik dışı davranışlar. | |
12 | Etik ihlallerin tespitinde izlenecek yollar | |
13 | Araştırma yayın etiği ihlalleri ve bunları önlemeye dönük yöntemler | |
14 | Tartışma ve değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Ertekin, Cumhur ve Diğerleri (2002). Bilimsel araştırmada etik ve sorunları, Ankara : Türkiye Bilimler Akademisi, Resnik, David B. (2004) Bilim Etiği, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. |
Sıra | EĞİTİM FAKÜLTESİ Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | X |
Sıra | OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMI (YENİ PLAN) Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak düzeyde teorik ve metodolojik bilgiye sahiptir. | X | |||||
1 | Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak düzeyde teorik ve metodolojik bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Çocuğun gelişim alanlarını tüm boyutlarıyla kapsamlı bir şekilde kavrar. | X | |||||
3 | Bireysel farklılıkları dikkate alarak çocuklara uygun eğitim ortamları hazırlar, öğrenme sürecini etkili bir şekilde yürütür, uygun öğrenme yaklaşımlarını kullanır ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Çocuk eğitimine uygun uygulamalı etkinlikler geliştirir, planlar hazırlar, materyaller oluşturur ve bunları uygular. | X | |||||
5 | Farklı gelişim gösteren çocukları tanır, özelliklerini bilir ve bu çocukları evde ve okulda desteklemek için özel uygulamalar yapar. | X | |||||
6 | Öz değerlendirme yapar ve kişisel ve mesleki gelişim faaliyetlerine katılır. | X | |||||
7 | Alanıyla ilgili mevzuat hakkında bilgi sahibi olur ve bunları takip eder. | X | |||||
8 | Türkçeyi kurallarına uygun kullanır ve bu çerçevede çocuklarla etkili iletişim kurar. | X | |||||
9 | Çocukların gelişimini desteklemek için teknolojiyi her yönüyle etkin kullanmayı ve çocuklara kullanma fırsatları sunmayı öğrenir. | X | |||||
10 | Alanındaki mesleki eğitim ve kariyer kaynaklarını takip edebilecek ve ilgili konularda meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. | X | |||||
11 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet ve kültürel değerlerin korunması ilkesiyle hareket eder, çevrenin korunması, iş sağlığı ve güvenliği konularında doğru davranır. | X | |||||
12 | Öğrenmeyi öğrenme, öz düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahiptir ve bu becerileri yeni bilgilere erişmek için kullanır. | X | |||||
13 | Toplumsal ve politik yapılar hakkında bilgi sahibi olur, demokratik ve aktif katılım taahhüdüne dayalı olarak sivil hayata katılır. | X | |||||
14 | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilim, bilimin doğası ve gelişimini tanımlar. | 5 | 5 | ||||||||||||||
2 | Bilimsel araştırmanın tanımını yapar. | 5 | 5 | ||||||||||||||
3 | Bilimsel araştırma kuramlarını açıklar. | 5 | 5 | ||||||||||||||
4 | Bilimsel araştırma yöntemlerini bilir. | 5 | 5 | ||||||||||||||
5 | Etik kavramını tanımlar. | 5 | 5 | ||||||||||||||
6 | Etik teorileri açıklar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
7 | Araştırma ve yayın etiğini tanımlar | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
8 | Araştırma sürecinde etik dışı davranışlar ve etik ihlalleri bilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
9 | Yazarlık ve telifle ilgili ( taraflı yayın; editörlük, hakemlik vs.) etik sorunları bilir. | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||
10 | Yayın etiği ve yayın sürecinde etik dışı davranışları bilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
11 | Araştırma ve yayın etiğiyle ilgili yasal mevzuat ve kuralları açıklar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
12 | Etik ihlallerin tespitinde izlenecek yolları bilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
13 | Araştırma yayın etiği ihlalleri ve bunları önlemeye dönük yöntemleri açıklar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
14 | Araştırma yayın etiği ihlallerini tespit eder ve değerlendirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 30 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 13 | 2 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 13 | 3 | 39 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 77 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |