Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Etkili ve Güzel Konuşma | SAU 072 | 0 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Bu ders, uygulamalı ve yüzyüze eğitimi gerektiren devam zorunluluğu olan bir derstir. Bu sebeple Uzaktan Eğitim öğrencileri ve devam edemeyecek öğrenciler için uygun değildir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. SERHAT DEMİREL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Konuşma dili olarak Türkiye Türkçesinin ses özelliklerini, vurgu sistemini, tonlama düzenini temel bilgi olarak edindirmek ve toplum karşısında Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme becerisi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Derste doğru ses ve nefes alıştırmaları yapılarak, Türkçenin fonetik yapısı ve kuralları incelenecek. Türkiye Türkçesine özgü tonlama,vurgu, artikülasyon kuralları çerçevesinde anlatım teknikleri ve üslup üzerine alıştırmalar yapılacak. Sözsüz iletişim ( beden dili ), kişisel imaj ve resmî ve sosyal protokol kurallarına göre sunum yapma ve topluluk karşısında konuşma alıştırmaları yapılacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Doğru ses ve nefes sayesinde doğru sesler çıkarmak | Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
2 | Türkçenin ses özelliklerini, seslerin boğumlanma noktalarını ( çıkaklarını ) bilerek bu sesleri doğru telaffuz etmek. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
3 | Ünlü harflerin söyleniş özelliklerini bilerek doğru telaffuz etmek | Anlatım, Tartışma, | |
4 | Tonlama ve vurguları doğru ve yerinde yapmak | Anlatım, Grupla Çalışma, | |
5 | Heyecan-Telaş farkı, Mantıklı ve kurallı konuşma, konuşmayı planlama, etkileyici anlatıma hakim olmak | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, | |
6 | Beden dili ile etkili konuşmayı desteklemek | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
7 | Topluluk önünde ve kamera karşısında güzel ve etkili konuşabilmek | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
8 | Resmi ve sosyal protokol kurallarına göre sunum teknikleri | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Etkili ve güzel konuşmaya neden ve niçin ihtiyacımız var? Konuşmanın bu özelliklere sahip olabilmesi için neleri hangi ölçüde bilmemiz gerekiyor? Doğru ve yanlış örnekler, uygulama ( Öğrencilerin söyleyiş özelliklerinin tespiti ). | Neden bu dersi seçtiklerini belirlemiş olmak. |
2 | Doğru söyleyiş ( Sesletim/Diksiyon ) için ortak dilin ses bilgisi ( Fonetik ) kurallarını bilmek gerekir. ( Tanımlar ) Doğru sesletim için doğru nefes almak gerekir. ( Diyafram nefesi, kafes nefesi uygulamaları ) | Türkçenin seslerini ve boğumlanma biçimlerini tanımış olmak. |
3 | Ünlü ve ünsüz harflerin boğumlanma ( çıkak ) yerleri, alıştırma ve uygulamalar. Ünlü-ünsüz uyumları kurallarımızı hatırlama. Ses olayları ( Benzeşme, türeme, düşme, ulama... ) Örnek ve uygulamalar. | -Tespit edilen yanlış telaffuz ettikleri seslerle ilgili verilen alıştırmaları yapmış olmak. |
4 | Konuşma sırasında sıkça yapılan yanlışlar. [ Hazırlıksızlık, plansızlık, duygu kontrolü (aşırı heyecan ve korku, telaş ) konuşma hızını ayarlayamama, yanlış nefes, ses yutma, konuşma bozuklukları... Örnekler, çözüm önerileri, uygulamalar. | -İzlemiş oldukları konuşmalardan konuya ilişkin hataları gözlemlemiş olmak. |
5 | Düz ünlülerin ( A-E-I-İ ) telaffuzları ile ilgili hece-kelime-cümle alıştırmaları. | Ünlülerin artikülasyonları ile ilgili bilgi sahibi olmak. Ses aygıtımızı tanıyor olmak. |
6 | Yuvarlak ünlülerin ( O-Ö-U-Ü ) telaffuzları ile ilgili hece-kelime-cümle alıştırmaları. | Ünlülerin artikülasyonları ile ilgili bilgi sahibi olmak. Ses aygıtımızı tanıyor olmak. |
7 | Ünsüzlerin seslendirilmesinde dikkat edilmesi gereken sorunlu harfler ( s, z, r, t ) ile ilgili hece-kelime-cümle alıştırmaları . | Ünsüzlerin artikülasyonları ile ilgili bilgi sahibi olmak. Ses aygıtımızı tanıyor olmak. |
8 | Türkçede okunuşları yazılışından farklı kelimeler ve telaffuzları. Örnekler ve alıştırmalar | Türkçenin yazım ve sesletim kurallarını biliyor olmak. |
9 | Vurgu nedir? Tanımı. Vurgu çeşitleri. Hece vurgusu, Kelime Vurgusu,. Cümle vurgusu. Anlam ayırıcı vurgu. Örnekler ve alıştırmalar-ARA SINAV | Türkçenin kelime ve cümle vurguları hk. ön bilgi sahibi olmak. |
10 | Ulama ve ulama çeşitleri. Ulamanın olması ve olmaması gereken yerler. Tonlama. örnekleri ve uygulamalar. Seminer | Ulamanın okuma ve yazmayla ilgili kurallarını öğrenmiş olmak. |
11 | Etkili ve güzel konuşma için ön hazırlık. Fiziksel şartlar, Bilimsel donanım ve planlı hazırlık,. Stres ve zaman yönetimi. Beden dili. Kişisel bakım ve zarafet. Seminer | Yeterli kelime, kavram ve terim dağarcığına sahip olmak. |
12 | Topluluk önünde ve mikrofonda konuşma kuralları. Selamlama, sunuculuk ve takdim. Seminer | Mikrofon ve ses cihazlarını tanıyor olmak. |
13 | Basın-yayın kuruluşlarında en çok yapılan hatalara örneklerin tespiti, irdeleme ve inceleme. Yanlışı fark edebilirlik davranışı. Örnek şiir, makale, haber okuma alıştırmaları. Seminer | Sözlü ve yazılı basından konuya ilişkin tespitler yapmış olmak. |
14 | Öğrenci yetkinlik kazanımını gösterir sunumlar ve değerlendirme | Ders içeriğinde anlatılan bilgileri uygulayabilir hâle gelmek. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Dr. Serhat Demirel'in sertifika dersleri ve kişisel notlarından olşan dokümanlar |
Ders Kaynakları | AKSOY, Ö.Asım ( 1991 ); Dil Yanlışları, Adam Yay. DEMİREL, Serhat (2019). Sözün Sesi. Diksiyon ve Hitabet. Değişim Yayınları. DÖKMEN, Üstün ( 1994 ); İletişim Çatışmaları ve Empati, Sistem Yay. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Doğru ses ve nefes sayesinde doğru sesler çıkarmak |
2 | Türkçenin ses özelliklerini, seslerin boğumlanma noktalarını ( çıkaklarını ) bilerek bu sesleri doğru telaffuz etmek. |
3 | Ünlü harflerin söyleniş özelliklerini bilerek doğru telaffuz etmek |
4 | Tonlama ve vurguları doğru ve yerinde yapmak |
5 | Heyecan-Telaş farkı, Mantıklı ve kurallı konuşma, konuşmayı planlama, etkileyici anlatıma hakim olmak |
6 | Beden dili ile etkili konuşmayı desteklemek |
7 | Topluluk önünde ve kamera karşısında güzel ve etkili konuşabilmek |
8 | Resmi ve sosyal protokol kurallarına göre sunum teknikleri |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
1. Sözlü Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Sözlü Sınav | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 7 | 7 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |