Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Dökme Demirler ve Üretimi | MMM 429 | 7 | 3 + 0 | 3 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AHMET ÖZEL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AHMET ÖZEL, Prof.Dr. NİL TOPLAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Mühendislik uygulamalarında yaygın bir şekilde kullanılan dökme demirlerin üretimi olmak üzere çeşitleri, özellikleri, standartları ve uygulama alanlarının mühendis adaylarına verilmesi öngörülmektedir |
Dersin İçeriği | Fe-C denge diyagramı, dökme demirler, sınıflandırılması, kullanım alanları ve alaşım elementleri ile dökme demirlerin, üretimlerin ve uygulama alanları işlenir |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dökme demirlerin özellikleri ile ilgili temel bilgileri kavrar ve Sınıflandırır | ||
2 | Dökme demir üretim tekniklerini öğrenir | ||
3 | Dökme demirlerin kullanım alanlarını öğrenir | ||
4 | Değişik uygulamalar için çelik ve dökme demir seçimini yapar | ||
5 | Dökme demirlerin ve çeliklerin mikroyapısını öğrenir |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, Tarihçe ve Günümüzde Döküm Endüstrisi ve Dökme Demirlerin Önemi | |
2 | Dökme Demirler, Sınıflandırılması, Alaşım Elementleri ve Metalografisi | |
3 | Dökme Demirler mikroyapı ve alaşım elementlerinin etkileri, Termal analiz | |
4 | Beyaz Dökme Demirler | |
5 | Temper Dökme Demirler özellikleri ve ısıl işlemi | |
6 | Lamel Grafitli Dökme Demirlerin Üretimi ve alaşım elementlerinin etkisi | |
7 | Lamel Grafitli Dökme Demirlerde grafit yapıları ve özellikleri | |
8 | Küresel Grafitli Dökme Demirlerin üretimi ve özellikleri | |
9 | Vize | |
10 | Vermiküler Grafitli Dökme Demirler üretimi ve özellikleri | |
11 | Ostemperlenmiş Küresel Grafitli Dökme demirler ve özellikleri | |
12 | Yüksek Silisli- SSF Dökme demirler üretimi ve özellikleri | |
13 | Yüksek Alaşımlı Dökme Demirler, Yüksek kromlu dökme demirler, Ni-Hard dökme demirler ve Kullanım Alanları | |
14 | Ödev Raporları Sunumları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Haftalık Hazırlanmış ders notleri sisteme Yüklenir |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Dökme demirlerin özellikleri ile ilgili temel bilgileri kavrar ve Sınıflandırır | 5 | 5 | |||||||||
2 | Dökme demir üretim tekniklerini öğrenir | 5 | ||||||||||
3 | Dökme demirlerin kullanım alanlarını öğrenir | |||||||||||
4 | Değişik uygulamalar için çelik ve dökme demir seçimini yapar | |||||||||||
5 | Dökme demirlerin ve çeliklerin mikroyapısını öğrenir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 72 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,88 | ||
dersAKTSKredisi | 3 |