Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalışma ve Toplum | SAU 564 | 0 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenci; sosyolojik düşünmenin ne olduğunu ve bu yaklaşımla çalışma ilişkilerini ele almanın önemini kavrar | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
2 | Modern sanayi toplumlarında çalışmanın ve çalışma ilişkilerinin ne anlama geldiğini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Tarih boyunca farklı dönemlerde ve toplumlarda çalışmanın hangi anlamlarla ele alındığını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Sanayi sonrası toplum tartışmaları altında çalışmanın geçirdiği dönüşümleri öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Günümüz toplumunda çalışmanın aldığı biçimler ile çalışanların karşı karşıya olduğu risklerin neler olduğunu öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Günümüzde çalışmanın geçirdiği dönüşüm ile kapitalizm arasındaki ilişkiyi kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Çalışmaya yönelik teorik tartışmaları öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Çalışmayı sosyolojik olarak ele almakla çalışma ilişkilerinin daha geniş bir perspektifle okunabileceğini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyolojik düşünmek ve çalışma ilişkilerine sosyolojik bakmak | Zygmunt Bauman: Sosyolojik Düşünmek, Ayrıntı Yayınları, İlk Bölüm; Zygmunt Bauman: Akışkan Modern Dünyadan 44 Mektup, 1. Mektup |
2 | Kapitalizm ve kapitalizm-çalışma ilişkisi | Leo Huberman: Feodal Toplumdan Yirminci Yüzyıla; Fernand Braudel: Kapitalizmin Kısa Tarihi; Fuat Man: Modernitenin Çalışma İdeolojisi ve Sosyal Haklar |
3 | Çalışmanın Kısa Tarihi: Antik Çağdan Küresel Çağa | Fuat Man: Eski Tas Yeni Hamam: Antik Çağdan Küresel Çağa "Çalışma"nın Dönüşüm Serüveni |
4 | Klasik Teorik Yaklaşımlar: Karl Marx, sanayi toplumu, çalışma ve yabancılaşma | Ders Notları; George Ritzer: Sosyoloji Kuramları (ilgili bölümler) |
5 | Klasik Teorik Yaklaşımlar: Emile Durkheim, iş bölümü ve dayanışma / Max Weber ve protestan etik tartışmaları | Ders Notları; George Ritzer: Sosyoloji Kuramları (ilgili bölümler) |
6 | Çalışmanın temsilleri | Ders Notları |
7 | Sanayi toplumu ve sanayi sonrası toplum tartışmaları | Zeki Parlak: Sanayi Ötesi Toplum Teorilerinin Eleştirel Bir Değerlendirmesi |
8 | ARA SINAV | |
9 | Bilimsel yönetimin çalışma kavrayışı ve eleştiriler | Ahmet Alpay Dikmen: Makine, İş, Kapitalizm ve İnsan (İlgili Bölümler), Herry Braverman: Emek ve Tekelci Sermaye (ilgili bölümler) |
10 | Fordizm ve Post fordizm tartışmaları | Ders Notları |
11 | Emek süreci tartışmaları | Fuat Man: Kapitalist Emek Süreci Teorisi ve Dönüşümü |
12 | Çalışma hayatında toplumsal cinsiyet ve ayırımcılık | Ders Notları |
13 | Akışkan dünyada çalışma ve çalışanlar: eğretileşme | Fuat Man: Akışkan Zamanlarda Eğretileşme |
14 | Türkiye´de çalışma ilişkileri ve sendikacılığın tarihi | Yüksel Akkaya: Türkiye´de işçi sınıfı ve sendikacılık 1-2, Praksis Dergisi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | İlgili ders notları |
Ders Kaynakları | Tim Strangleman & Tracey Warren: Çalışma ve Toplum, Ankara: Nobel, 2015 John W. Budd: Çalışma Düşüncesi, İstanbul: Ayrıntı, 2016 |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Öğrenci; sosyolojik düşünmenin ne olduğunu ve bu yaklaşımla çalışma ilişkilerini ele almanın önemini kavrar |
2 | Modern sanayi toplumlarında çalışmanın ve çalışma ilişkilerinin ne anlama geldiğini kavrar |
3 | Tarih boyunca farklı dönemlerde ve toplumlarda çalışmanın hangi anlamlarla ele alındığını öğrenir. |
4 | Sanayi sonrası toplum tartışmaları altında çalışmanın geçirdiği dönüşümleri öğrenir. |
5 | Günümüz toplumunda çalışmanın aldığı biçimler ile çalışanların karşı karşıya olduğu risklerin neler olduğunu öğrenir. |
6 | Günümüzde çalışmanın geçirdiği dönüşüm ile kapitalizm arasındaki ilişkiyi kavrar |
7 | Çalışmaya yönelik teorik tartışmaları öğrenir. |
8 | Çalışmayı sosyolojik olarak ele almakla çalışma ilişkilerinin daha geniş bir perspektifle okunabileceğini öğrenir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 50 |
2. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 116 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |