Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Müzik Tarihi SAU 654 0 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Dersin amacı: Dünya müzik sanatının geçmişini öğrenme yolunda şuurlu bir merak uyandırmak. Tarih, edebiyat, sosyoloji, felsefe gibi insan bilimleri kapsamındaki diğer alanlardan müzik bakımından yararlanılması konusunda bilinci arttırmak; Bu yolla daha çok bilgi malzemesine ulaşarak sanat olayları ve ürünleri üzerinde düşünme ve bilgi çıkarma imkânlarının fark edilmesini sağlamak;
Dersin İçeriği Müziğin doğuşuna ilişkin teoriler ve bu teoriler ışığında müziğin bir fenomen olarak yorumlanması, eski medeniyetlerde ve Türklerde müziği anlayış ve kullanış sahalarının kavranması; Müzik bilimi bakımından Eski Yunan; İslamiyetle Doğu aydınlanmasında Farabi’den Safiyuddin’e müzik teorisi; Horasan´dan Anadolu´ya Türk sufizmi, müzik ve sema,Türk-İslam sanat ve müzik okulu Horasan-Herat ve Meragî; Batı ortaçağında müzikBatı’da çok sesliliğe yöneliş ve ars-nova, Avrupa müziğinde dönemler ve müzik ustaları; XVI. Yüzyıl sonrası Osmanlı müzik okulu ihtişamlı hakanlık müziği(mehter); Osmanlı dönemi müziği ve bestecileri; Mehterin kaldırılması ve Avrupa müziğine yöneliş; Batıda Nasyonalizm ve müzik bakımından dünyanın aldığı yeni şekil; dünyanın belli başlı ulusal müzik okulları; müzik tekniğinde XX. Yüzyıl müziği; Türkiye’de çok sesli müzik ve Türk beşleri
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Müziğin bir fenomen olarak insan hayatındaki yeri ve önemi dolayısıyla bin yıllar boyunca dünyanın çeşitli köşelerinde aldığı biçimler, geçirdiği değişme ve gelişmelere ilişkin müzikte Doğu ve Batı modellemelerinin anlaşılmasını sağlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gözlem,
2 Bu bağlamda, tarih, edebiyat, felsefe, siyaset gibi alanların müzik tarihinin anlaşılması ve yorumlanması bakımından kazandırdığı perspektifin fark eder Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Eğitsel Oyun,
3 Dünya müzikleri ve çeşitlilikleri konusunda fikir sahibi olur Problem Çözme, Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Doğu ve Batı modernleşmesi ve etkileşim süreci konusunda kendini geliştirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Gözlem,
5 Türkiye ‘de çoksesli müzik ve bu sahada yapılan çalışmalar hakkında fikir sahibi olur Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma,
6 Müzik tekniği ve teknolojik kullanımın gerekliliğini anlayabilir ve sentezler Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma,
7 Müzikte doğu ve Batı modellemesinin sentezini yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gözlem,
8 Türkiyede çokseslilik bilincini kavrar. Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma,
9 Avrupa müziğine yöneliş ve bunun getirileri bilincine varır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Müziğin doğuşuna ilişkin teoriler, eski medeniyetlerin ve müzik yaşamları Kurt Sachs – Müzik Tarihi İlhan Mimaroğlu – Müzik Tarihi Evin İlyasoğlu – Zaman İçinde Müzik Cavidan Selanik – Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni
2 Müzik bilimi bakımından Eski Yunan; Teoride Doğu ve Batı modellemesi. Doğu aydınlanması- Batı ortaçağında müzik Kurt Sachs – Müzik Tarihi İlhan Mimaroğlu – Müzik Tarihi Evin İlyasoğlu – Zaman İçinde Müzik Cavidan Selanik – Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni
3 Batı’da çok sesliliğe yöneliş, ars-nova, Rönesans, Barok ve Bach
4 Klasik Çağ: Viyana klasikleri, klasiğin yüceltilmesi dönemin müzik ustaları ve Mozart Kurt Sachs – Müzik Tarihi İlhan Mimaroğlu – Müzik Tarihi Evin İlyasoğlu – Zaman İçinde Müzik Cavidan Selanik – Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni
5 19. yüzyılın başlarında Dünya Tarihi, Toplum ve Birey İlişkisi İlişkisi Kurt Sachs – Müzik Tarihi İlhan Mimaroğlu – Müzik Tarihi Evin İlyasoğlu – Zaman İçinde Müzik Cavidan Selanik – Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni
6 Romantizmin Bestecileri, Romantik Piyano, Senfonik Müzik, Lied ve Koral Müzik Kurt Sachs – Müzik Tarihi İlhan Mimaroğlu – Müzik Tarihi Evin İlyasoğlu – Zaman İçinde Müzik Cavidan Selanik – Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni
7 19. yüzyılda Opera, Grand Opera, Opera Comic, İtalya’da Opera
8 Romantizm ve 20. Yüzyıl, Post Romantikler, İskandinav Ülkeleri ve İngiltere’de Ulusal Müzik
9 20. yüzyıl Modernizmi Egzotizm, İzlenimcilik Kurt Sachs – Müzik Tarihi İlhan Mimaroğlu – Müzik Tarihi Evin İlyasoğlu – Zaman İçinde Müzik Cavidan Selanik – Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni
10 Caz Müziği, Caz ile Klasik Müziğin Evliliği On iki Ses Müziği ve diziler Kurt Sachs – Müzik Tarihi İlhan Mimaroğlu – Müzik Tarihi Evin İlyasoğlu – Zaman İçinde Müzik Cavidan Selanik – Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni
11 Yeni Klasikçilik, Rus Baleleri ve ilkelcilik Kurt Sachs – Müzik Tarihi İlhan Mimaroğlu – Müzik Tarihi Evin İlyasoğlu – Zaman İçinde Müzik Cavidan Selanik – Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni
12 Toplum Politika ve Müzik Kurt Sachs – Müzik Tarihi İlhan Mimaroğlu – Müzik Tarihi Evin İlyasoğlu – Zaman İçinde Müzik Cavidan Selanik – Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni
13 Türkiye’de Batı Müziğinde Türk Etkilleri
14 Günümüz Türkiyesi´nde müzik Kurt Sachs – Müzik Tarihi İlhan Mimaroğlu – Müzik Tarihi Evin İlyasoğlu – Zaman İçinde Müzik Cavidan Selanik – Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Evin İlyasoğlu, Zaman İçinde Müzik, İlke Boran, Kıvılcım Yıldız Şenürkmez, Kültürel Tarih Işığında Çoksesli Batı Müziği, Barbara Russano Hanning, Concise History of Wertern Music, Emel Çelebioğlu, Evrensel Müziğe Giriş
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı
1 Müziğin bir fenomen olarak insan hayatındaki yeri ve önemi dolayısıyla bin yıllar boyunca dünyanın çeşitli köşelerinde aldığı biçimler, geçirdiği değişme ve gelişmelere ilişkin müzikte Doğu ve Batı modellemelerinin anlaşılmasını sağlar
2 Bu bağlamda, tarih, edebiyat, felsefe, siyaset gibi alanların müzik tarihinin anlaşılması ve yorumlanması bakımından kazandırdığı perspektifin fark eder
3 Dünya müzikleri ve çeşitlilikleri konusunda fikir sahibi olur
4 Doğu ve Batı modernleşmesi ve etkileşim süreci konusunda kendini geliştirir
5 Türkiye ‘de çoksesli müzik ve bu sahada yapılan çalışmalar hakkında fikir sahibi olur
6 Müzik tekniği ve teknolojik kullanımın gerekliliğini anlayabilir ve sentezler
7 Müzikte doğu ve Batı modellemesinin sentezini yapar.
8 Türkiyede çokseslilik bilincini kavrar.
9 Avrupa müziğine yöneliş ve bunun getirileri bilincine varır
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Ara Sınav 1 7 7
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Toplam İş Yükü 113
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,52
Dersin AKTS Kredisi 5