Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sismik Stratigrafi | JFM 436 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi GÜNAY BEYHAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi GÜNAY BEYHAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sismik Stratigrafi ilkelerinin verilerek petrol ve diğer endüstriyel hammaddelerin aranmasındaki uygulamaların bilinmesi gereklidir. Sismik yansıma çalışmaları sırasında yapılan statik analiz, hız tayinleri, muting ve migrasyon gibi işlemlerin bilinmesi stratigrafik kapanların belirlenmesi açısından çok önemlidir. Ayrıca, sismik kesitlerdeki tektonik ve tortul tabakaların tanınması ile on-lap, top-lap, down-lap, aşınma/uyumsuzluk yüzeyleri, high/low-stand, transgresif/regresif alanlar, delta yapıları, fasiyes/havza analizleri, sismik sekans stratigrafisi, deniz seviyesi değişimleri, karbonat yapılarının tanınması stratigrafik modelleme açısından zorunludur. |
Dersin İçeriği | Dersin amacı sismik stratigrafik yorumlamanın temellerinin özellikle pratikte petrol endüstrisinde kullanılıyor olduğu şekliyle anlaşılmasını sağlamaktır. Derste, sismik yansıma tekniği kısaca tariflenecek ve bu sismik ve sekans stratigrafisi üzerine seçilmiş yayınların okunup incelenmesi ve tartışılması ile sürdürülecektir. Derslerde sismik verinin yorumu ile 2 ve 3 boyutlu verinin bilgisayar yorumlama programları üzerine yoğunlaşılacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenciler, Sismik Stratigrafinin tanımını yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | |
2 | Öğrenciler, Sismik yansımada kullanılan veri-işlem tekniklerini ayırt ederler | Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Öğrenciler, sismik yansıma kesitlerini yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | |
4 | Öğrenciler, sismik stratigrafik kavramları ayırt eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | |
5 | Öğrenciler, Transgresif/regresif alanlar, delta yapıları, fasiyes/havza gibi yapıları ayırt eder | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Anlatım, | |
6 | Öğrenciler, Petrol araştırmalarında sismik stratigrafinin önemini ayırt eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | |
7 | Öğrenciler, 2D ve 3D Sismik Stratigrafi modelleme tekniklerini tasarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genel olarak Sismik Stratigrafinin tanıtımı | |
2 | Dünyada ve Türkiye de Sismik Stratigrafi uygulamaları | |
3 | Sismik yansımada genel veri-işlem teknikleri | |
4 | Sismik yansıma profillerinin elde edilmesi | |
5 | Sismik yansıma kesitlerinin genel anlamda değerlendirilmesi teknikleri | |
6 | Sismik yansıma kesitlerindeki stratigrafik kontaklar | |
7 | On-lap, top-lap, down-lap, aşınma/uyumsuzluk yüzeyleri, high/low-stand, alanların tanıtımı | |
8 | Transgresif/regresif alanlar, delta yapıları, fasiyes/havza analizlerinin belirlenmesi | |
9 | Sismik sekans stratigrafisi, deniz seviyesi değişimleri, karbonat yapılarının tanınması | |
10 | Petrol araştırmalarında Sismik Stratigrafi uygulamaları | |
11 | Petrol araştırmalarında Sismik Stratigrafi uygulamaları | |
12 | Diğer endüstriyel hammadde aramalarında Sismik Stratigrafinin rolü | |
13 | 2D ve 3D Sismik Stratigrafi model teknikleri | |
14 | Sismik Stratigrafi alanında kullanılan bilgisayar programlarının tanıtımı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Sismik Stratigrafi Sakarya Üniversitesi, Ders Notu. |
Ders Kaynakları | Ager, DV, 1981, The Nature of the Stratigraphic Record, 2nd ed. New York, J. Wiley & Sons,510. Anstey, N. A., 1977, Seismic Interpretation: The Physical Aspects, International Human Resources Development Corporation, Boston, 625 p. Badley, M. E., 1985, Practical Seismic Interpretation: International Human Resources Development Corporation, Boston, 266 p. Baum, G.R., and P.R. Vail, 1988, Sequence Stratigraphic concepts applied to Paleogene outcrops, Gulf and Atlantic basins: in C. K. Wilgus, B. K. Hastings, H. Posamentier, J. Van Wagoner, C. A. Ross, and C. G. St. C. Kendall, (eds.), Sea-Level changes: an integrated approach, Soc. Econ. Paleon. and Min. Special Publication No. 42, p. 309-327. Chappell, J. and Veeh, H.H., 1978, Late Quaternary tectonic movements and sea level changes at Timor and at Atauro Island. Geol. Soc. Am. Bull., 89: 356-368. De Graciansky, Pierre-Charles, Jan Hardenbol, Thierry Jacquin, and Peter R. Vail, 1998, Mesozoic and Cenozoic Sequence Stratigraphy of European Basins", published by SEPM Special Publication No. 60, SEPM(Society forSedimentary Geology), 786. Dott R. H. and R. L. Batton, 1971, Evolution of the Earth, McGraw-Hill, pp 649. McQuillin, R., Bacon, M., Barklay, W., 1979, An Introduction to Seismic Interpretation: Gulf Publishing Company, 199 p. Neidell, N.S., 1984, Stratigraphic Modeling and Interpretation: Geophysical Principles and Techniques. AAPG Education Course Note Series, No: 13, 4th Edition, Houston, 56 p. Schoch, Robert M., 1989, "Stratigraphy, principles and methods" published by Macmillan pp. 375 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | X | |||||
2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | X | |||||
4 | -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | X | |||||
10 | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | X | |||||
11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Öğrenciler, Sismik Stratigrafinin tanımını yorumlar | |||||||||||
2 | Öğrenciler, Sismik yansımada kullanılan veri-işlem tekniklerini ayırt ederler | |||||||||||
3 | Öğrenciler, sismik yansıma kesitlerini yorumlar | |||||||||||
4 | Öğrenciler, sismik stratigrafik kavramları ayırt eder | |||||||||||
5 | Öğrenciler, Transgresif/regresif alanlar, delta yapıları, fasiyes/havza gibi yapıları ayırt eder | |||||||||||
6 | Öğrenciler, Petrol araştırmalarında sismik stratigrafinin önemini ayırt eder | |||||||||||
7 | Öğrenciler, 2D ve 3D Sismik Stratigrafi modelleme tekniklerini tasarlar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 70 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 30 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 9 | 9 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |