Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İnsan Faktör Mühendisliği | ENM 210 | 4 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET RIZA ADALI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET RIZA ADALI, Dr.Öğr.Üyesi ELİF DÜLGER, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Çalışma ortamlarını daha ergonomik hale getirerek verimliliğin arttırılması. |
Dersin İçeriği | Ergonominin Tarihsel Gelişimi, Dünyada ve Türkiye'de Ergonomi; Ergonomide Temel Kavramlar; İnsan Vücudu; Antropometri; İnsanların Enerji Gereksinimi; Yorulma ve Dinlenme; Uygulamalı Antropometri; Fiziksel Çevre Koşulları; Mesleki Gerilim (İş Stresi); Ergonomik Risk Değerlendirme Yöntemleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İnsan, makina ve çevre etkileşimlerini bilir. | ||
2 | İnsan ergonomisi ve antropometrisinin sınırlarını bilir. | ||
3 | Makina, ekipman, araç ve gereç ile çalışan operatörün ergonomisine uygun çalışma ortamının tasarımını yapar. | ||
4 | Titreşim, toz ve gürültü gibi çevresel etmenlerin makinalar ile çalışmada operatör üzerinde yaratacağı fiziksel zorlanmaları ve etkilerini bilir, olumsuz etkilerin giderilmesi için önerilerde bulunur. | ||
5 | Ergonomik Risk Değerlendirme yöntemlerini kullanabilir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ergonominin Tarihsel Gelişimi, Dünyada ve Türkiye'de Ergonomi | |
2 | Ergonomide Temel Kavramlar | |
3 | İnsan Vücudu | |
4 | Antropometri | |
5 | İnsanların Enerji Gereksinimi | |
6 | Yorulma ve Dinlenme | |
7 | Uygulamalı Antropometri | |
8 | Fiziksel Çevre Koşulları: Hava Koşulları | |
9 | Fiziksel Çevre Koşulları: Aydınlatma | |
10 | Fiziksel Çevre Koşulları: Gürültü | |
11 | Fiziksel Çevre Koşulları: Mekanik Titreşim | |
12 | Fiziksel Çevre Koşulları: Zararlı Maddeler | |
13 | Mesleki Gerilim (İş Stresi) | |
14 | Ergonomik Risk Değerlendirme Yöntemleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Mühendisler için Ergonomi – Fatih C. Babalık, Dora Yayınları Ergonomi- Alaettin Sabancı, Nobel Yayınları Ergonomi - Dr.Necmettin Erkan,MPM Yayınları
Ders Sunumları ve Makaleler |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | ||||||
2 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | ||||||
3 | Endüstri Mühendisliği alanında karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||
4 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | ||||||
5 | Endüstri Mühendisliği alanındaki karmaşık problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
11 | Endüstri Mühendisliği alanındaki uygulamaların evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İnsan, makina ve çevre etkileşimlerini bilir. | |||||||||||
2 | İnsan ergonomisi ve antropometrisinin sınırlarını bilir. | |||||||||||
3 | Makina, ekipman, araç ve gereç ile çalışan operatörün ergonomisine uygun çalışma ortamının tasarımını yapar. | |||||||||||
4 | Titreşim, toz ve gürültü gibi çevresel etmenlerin makinalar ile çalışmada operatör üzerinde yaratacağı fiziksel zorlanmaları ve etkilerini bilir, olumsuz etkilerin giderilmesi için önerilerde bulunur. | |||||||||||
5 | Ergonomik Risk Değerlendirme yöntemlerini kullanabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|