Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Modern Dönem İnanç Problemleri SAU 163 0 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Günümüzün inanç problemlerini etüt edip İslâm düşüncesi perspektifinden çözüm önerileri sunmak

Dersin İçeriği

Ateizm, Deizm, Sekülerizm temalı konular

Hermetizm ve Gnostik Akımlar, Büyü, Sihir, Şifreler ve Hurufilik konuları

Kader anlayışı ve konuyla bağlantılı meseleler(Ecel, Rızık, Hidayet-Dalalet vs.)

İman-Amel-Ahlak İlişkisi

Modern dönem özgürlük anlayışı ve bunun irade hürriyeti bağlamında ele alınması

İslam ve kadın temalı tartışma konuları

Kur'ân'ın İcazı meselesi

Günaha ve günahkarlığa bakış

 

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İslam düşüncesinin yapısını ve geçmiş tecrübesini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
2 İslam?ın evrensel değerlerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Örnek Olay,
3 Modernitenin düşünce ve yaşam alanlarına etkisini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Örnek Olay,
4 Modern inanç problemlerini analiz eder. Anlatım,
5 Modern inanç problemlerine İslam?ın yaklaşımlarını etüt eder. Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Anlatım, Soru-Cevap,
6 Geleneğin modern yorumunu kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İslam düşüncesi kısa tarihi
2 İslam?ın evrensel değerleri: tevhit ve adalet
3 Modern dönem inanç problemlerinin ortak sebepleri
4 Modernite ve gelenek karşılaşması
5 Sekülerizm, Laiklik
6 Ateizm
7 Deizm
8 Kötülük problemi
9 Kadın konusu
10 Ezoterizm ve gnostik akımlar
11 Reenkarnasyon
12 Din ve vicdan hürriyeti
13 İslam?da insanın konumu
14 İslam?da dünya-ahiret dengesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

İslam Işığında Müslümanlığımızla Yüzleşme-Ali Bardakoğlu

İslam'da Dini Düşüncenin Yeniden Doğuşu-Muhammed İkbal
İslam-Fazlurrahman
İslamî Yenilenme-Fazlurrahman
İslam, İdealler, Gerçekler-Seyyid Hüseyin Nasr
İslam Düşüncesinde Yeni Arayışlar-Bekir Topaloğlu, Yusuf Şevki Yavuz, İlyas Çelebi
İslam'da Dünya-Ahiret Dengesi-Hülya Terzioğlu

Matüridi'de Kadın Algısı-Hülya Terzioğlu

Ateizm ve Eleştirisi, Aydın Topaloğlu
Cahiliyeden İslamiyete Kadın, Mustafa Öztürk

Emanetten Mülke-Kadın-Beden-Siyaset-Nazife Şişman

Mahremiyet-Nazife Şişman

İlgili DİA maddeleri

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir.
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 İslam düşüncesinin yapısını ve geçmiş tecrübesini tanır.
2 İslam?ın evrensel değerlerini kavrar.
3 Modernitenin düşünce ve yaşam alanlarına etkisini kavrar.
4 Modern inanç problemlerini analiz eder.
5 Modern inanç problemlerine İslam?ın yaklaşımlarını etüt eder.
6 Geleneğin modern yorumunu kavrar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)