Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı ve Edebi Topluluklar EFG 023 0 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ÖZDEMİR
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ÖZDEMİR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatını, edebî toplulukları, sanatçıları ve önemli eserlerini öğrencilere tanıtıp onlarda metin çözümlemesi yoluyla edebî ve estetik bir zevk oluşturmak.

 

Dersin İçeriği

Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı’nın gelişimi, Cumhuriyet dönemine ait Türk Edebiyatı eserlerinin incelenmesi, başlıca edebî türler ve Edebi topluluklar; bu tür ve topluluklara ilişkin öğretici örnekler üzerinde incelemeler; bu türlere ait örnekler üzerinden metin çözümlemeleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı’nın gelişimi, Cumhuriyet dönemine ait Türk Edebiyatı eserlerinin incelenmesi, başlıca edebî türler ve Edebi topluluklar; bu tür ve topluluklara ilişkin öğretici örnekler üzerinde incelemeler; bu türlere ait örnekler üzerinden metin çözümlemeleri. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin Muhtevası ve Kaynaklar, 1923-1940 Atatürk Devri İnkılâpları, M.Akif - İstiklâl Marşı
2 Önceki Dönemlere ait edebi topluluk ve edebî türlerin incelenmesi
3 Yedi Meşale, Ahmet Kutsi Tecer, Nerdesin, A. Nihat Asya, Şehitler Tepesi, Fetih Marşı
4 Mistik Bakış, Necip Fazıl, Kaldırımlar, Poetika, Kafiye, M. Akif - Safahat, Seyfi Baba, Dirvas
5 Hikâye ve Roman, Nihal Atsız – Deli Kurt
6 Memduh Şevket Esendal - Eyüp Sultan Yolcusu, Sait Faik - Karanfiller ve Domates Suyu
7 Bağımsız Şairler, A. Hamdi Tanpınar, Bursada Zaman, Beş Şehir
8 Cahit Sıtkı Tarancı - Otuzbeş Yaş, Evime ve Nihal’e Mektuplar
9 MUSTAFA KUTLU – HUZURSUZ BACAK
10 1940-1960 Garip Akımı ve II. Yeni Kitabe-i Seng-i Mezar, Ben Orhan Veli
11 Ara sınav
12 Hisarcılar, Mehmet Çınarlı, Gerçek Hayali Aştı, Gültekin Samancıoğlu, Tarık Buğra – Firavun İmanı
13 Mavi Grubu, Atilla İlhan, Ben Sana Mecburum, Pia, Sezai Karakoç – Kapalı Çarşı, Monna Rosa,
14 Sezai Karakoç – Kapalı Çarşı, Monna Rosa, Yavuz Bülent Bakiler -Sivas'ta Yoksul Çocuklar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

İnci ENGİNÜN, Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı, Dergah yay.

Mehmet KAPLAN, Hikaye Tahlilleri / Şiir Tahlilleri, Dergâh yay.

Şerif AKTAŞ, Yenileşme Dönemi Türk Şiiri Antolojisi I-II, Akçağ yay.

Ahmet Hamdi TANPINAR, 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi, Dergâh yay.

Orhan OKAY, Batı Medeniyeti Karşısında Ahmet Mithat Efendi, MEB

Kenan AKYÜZ, Batı Tesirinde Türk Şiiri Antolojisi, İnkılap Kitabevi

Kenan AKYÜZ, Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri

Hafta Dokümanlar Açıklama Boyut
3 M.Akif BANA SOR SEVGİLİ KARİ 0,02 MB
1 DİRVAS 0,05 MB
2 İstiklal Marşı VE Mehmet Akif PDF 9,66 MB
4 YEDİ MEŞALE - AHMET HAŞİM 0,01 MB
5 2. YEDİ MEŞALE DERGİSİ ÖN SÖZ 0,36 MB
5 BİR BAYRAK RÜZGAR BEKLİYOR 0,02 MB
5 Fetih Marşı 0,02 MB
6 Onlar Bu Dilden Anlar 0,01 MB
7 Kitabei Seng-i Mezar 0,01 MB
7 NAHİD HANIM PDF 0,09 MB
8 KARANFİLLER VE DOMATES SUYU Düzeltilmiş 0,03 MB
9 BURSA'DA ZAMAN 0,02 MB
11 OTUZ BEŞ YAŞ ŞİİRİ 0,03 MB
Sıra EĞİTİM FAKÜLTESİ Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1
Sıra TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMI (YENİ PLAN) Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1
1 Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, Dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yerini kavrar.(Alan Bilgisi)
2 Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türlerini tanımlar ve Osmanlı Türkçesini okuma yazma becerisi kazanır. (Alan Bilgisi) X
3 Edebiyat bilgi ve kuramlarına yönelik teorik bilgileri kazanır. (Alan Bilgisi)
4 Göktürk ve Uygur edebiyatları, Eski Türk edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı ve çocuk edebiyatının gelişim aşamalarını kavrar. (Alan Bilgisi) X
5 Türk tiyatrosunun gelişimini kavrayarak tiyatro-drama uygulamaları yapar. (Alan Bilgisi)
6 Okuma, dinleme, konuşma, yazma eğitimine yönelik bilgi ve becerilerin düzeye uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
7 Yabancılara, Türk soylulara ve ikidillilere Türkçe öğretimine ilişkin öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
8 Türkçe eğitimine yönelik özel öğretim yöntemleri, dil bilgisi öğretim yöntem ve teknikleri ile Türkçe öğretim programlarını uygun biçimde kullanır ve uygulamaya yönelik etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgiyi hatırlar. (Meslek Bilgisi)
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. (Genel Kültür)
11 Türkçe eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. (Genel Kültür)
12 Türkçe eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. (Meslek Bilgisi)
13 Atatürk’ün Türk dili ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtan özgün etkinliklerin düzenler. (Genel Kültür) X
14 Ailelerle, çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. (Genel Kültür)
15 Türkçe öğretiminde yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir. (Meslek Bilgisi) X
16 Özel ihtiyaçlı ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere göre öğretimi planlayabilir ve uygulama yetkinliğine sahip olur. (Meslek Bilgisi)
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)