Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri | UTC 501 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AHMET YAĞMUR ERSOY |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Seren ÖZSOY |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yüksek lisans öğrencilerinin ders ve tez döneminde bilimsel etik ve kurallara uygun bilimsel çalışmalar yürütebilmesini sağlamaktır. Bu amaçla öğrencilerin bilim ve bilim felsefesi konusundaki temel tartışmalara hakim olmasını, bilimsel çalışmaları (makale, bildiri, rapor, kitap) tasarlamak ve yürütmek konusunda yetkin kılınmasını hedeflenmektedir. Dersi alan öğrencilerin, dönem sonunda bilimsel araştırma yapmak için gerekli olan araştırıcı ve sorgulayıcı düşünme biçimini kazanmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Ders kapsamında sosyal bilimler alanında araştırma yapacak öğrenciler; |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilim ve bilim felsefesi ile yöntem bilgisi arasındaki ilişkiyi anlayabilir ve yorumlayabilir. | Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
2 | Yöntem hakkında öğrendiklerini araştırma konusunu, araştırma sorularını ve hipotezlerini belirlerken kullanabilir. | Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
3 | Önceki araştırmaları kendi araştırmaları ile ilişkilendirebilir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
4 | Araştırma sonuçlarını etik ve bilimsel üsluba uygun olarak raporlaştırabilir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim, Bilim Felsefesi Ve Araştırma: Niçin sosyal bilimler alanında araştırma yapıyoruz? | Punch, K. (2005) Sosyal Araştırmalara Giriş, Siyasal Kitabevi. |
2 | Araştırma Konusu Belirleme Ve Araştırma Sorusu Geliştirme (Literatür taraması-literatür incelemesi- eleştirel kaynak taraması) | Punch, K. (2005) Sosyal Araştırmalara Giriş, Siyasal Kitabevi. |
3 | Nicel Araştırma Tasarımı I- Araştırma Stratejisinin Belirlenmesi ve Hipotezlerin Geliştirilmesi | Altunışık, R. vd. (2012) Araştırma Yöntemleri, Sakarya Kitabevi. |
4 | Nicel Araştırma Tasarımı II- Araştırma Evreni ve Örnekleme | Altunışık, R. vd. (2012) Araştırma Yöntemleri, Sakarya Kitabevi. |
5 | Nicel Araştırma Tasarımı III- Veri Derleme (İkincil Kaynaklar ve Anket) | Altunışık, R. vd. (2012) Araştırma Yöntemleri, Sakarya Kitabevi. |
6 | Nicel Araştırma Tasarımı IV- SPSS Analiz Programı | Altunışık, R. vd. (2012) Araştırma Yöntemleri, Sakarya Kitabevi. |
7 | Vize | |
8 | Nitel Araştırma Tasarımı I- Niçin Nitel Araştırma, Nitel Çalışma Tasarlama Süreci | Creswell J. (2013) Nitel Araştırma Yöntemleri, Siyasal Kitabevi. |
9 | Nitel Araştırma Tasarımı II- Nitel Araştırmada Beş Temel Yaklaşım | Creswell J. (2013) Nitel Araştırma Yöntemleri, Siyasal Kitabevi. |
10 | Nitel Araştırma Tasarımı III- Veri Derleme (Mülakat, Gözlem ve Doküman İnceleme) | Creswell J. (2013) Nitel Araştırma Yöntemleri, Siyasal Kitabevi. |
11 | Nitel Araştırma Tasarımı IV- Nitel Veri Analizi (MAXQDA) | Creswell J. (2013) Nitel Araştırma Yöntemleri, Siyasal Kitabevi. |
12 | Karma yöntem mümkün mü? | Creswell, J.W. ve V.L.P. Clark (2014) Karma Yöntem Araştırmaları, Anı Yayıncılık |
13 | Bilimsel Ahlak ve Kaynakça Gösterimi Rapor Hazırlama | |
14 | Sonuç: Başarılı Bir Bilimsel Çalışma İçin İpuçları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Altunışık, R. vd. (2012) Araştırma Yöntemleri, Sakarya Kitabevi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eleştirel düşüncenin temellerine sahip olma | ||||||
2 | Eleştirel düşüncenin sonucunda yüksek nitelikte akademik çalışma üretme | ||||||
3 | Toplumun sorunlarının ve ihtiyaçlarının farkına varma | ||||||
4 | Toplumun sorunlarına paydaşlarla işbirliği içerisinde çözümler üretme | ||||||
5 | İç ve dış girişimciliğe yönelik akademik çalışmalarda bulunmak | ||||||
6 | Girişimcilik ekosisteminin sağlıklı oluşumuna katkı sağlamak | ||||||
7 | Küresel toplumun sorun ve ihtiyaçlarının farkına varmak | ||||||
8 | Küresel sorunlara ve gelişmeye yönelik akademik çalışmalarda bulunmak | ||||||
9 | Etik farkındalık | ||||||
10 | Sorun çözmede etik ve sosyal sorumluluk |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 10 |
2. Ödev | 10 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |