Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Dinler Tarihi | ILA 318 | 6 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUHAMMED ALİ BAĞIR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. FUAT AYDIN, Arş.Gör.Dr. RAVZA AYDIN, Doç.Dr. MUHAMMED ALİ BAĞIR, Dr.Öğr.Üyesi ESRA AKAY DAĞ, |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yaşayan dünya dinleri içinde, evrensel kategorisine giren dinler hakkında bilgilendirme |
Dersin İçeriği | Budizm bir din olarak ortaya çıkışı; diğer hint dinlerinden farkı; inanç esasları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hindistan kökenli ve evrensel bir din olarak Budizm´in ortaya çıkışını ve Hinduizm´le ortak ve farklı yanlarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
2 | Semitik dinler kavramını ve Semitik bir din olarak Yahudiliği tanır. | Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Ödev, Sınav, |
3 | Yahudiliğin ortaya çıkışını temel (Tanrı, peygamber, kutsal kitap, ibadet, ölümden sonraki hayat vs. gibi)özelliklerini betimler. | Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Ödev, Sınav, |
4 | Yahudiliğin kadim ve modern dönemdeki durumunu saptar. | Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Ödev, Sınav, |
5 | Dünyanın en çok bağlısı bulunan dinlerden biri olan, Hıristiyanlığın Yahudi bir ortamda ortaya çıktığı ancak evrensel bir dine dönüştüğünü çözümler. | Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Ödev, Sınav, |
6 | Hıristiyanlığın bu evrenselleşme sürecinde geçirdiği değişiklikleri betimler. | Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Ödev, Sınav, |
7 | Hıristiyanların inanç esaslarını, mezhepler arasında bu inançlarla ilgili farklılıkları ve yeni Hıristiyan dini akımlarını tanır. | Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Ödev, Sınav, |
8 | Hıristiyanlığın çağdaş dünyadaki yerini saptar. | Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Ödev, Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Din, tanımı, tasnifleri; dinler tarihi tanımı, gelişimi, alt dalları, ilişkili olduğu bilimler | |
2 | ilkel dinler (Afrika, Avustralya dinleri); Şamanizm, Milli dinler: Konfüçyanizim, Taoizm, | |
3 | Şintoizm; Zerdüştlük, Maniheizm, Sabiilik | |
4 | Hinduizm, ortaya çıkışı, inanç esasları, kutsal kitapları, ibadetleri | |
5 | Cayinizm, Budizm hakkında genel bilgiler ;Budanın hayatı ve Budizmin tarihi | |
6 | Bir din olarak Budizmin inanç esasları, kutsal kitapları ve günümüz dünyasındaki yeri | |
7 | Yahudi kimdir; Yahudileri ifade etmek için kullanılan kavramlar | |
8 | SINAV | |
9 | Yahudilerin/Yahudiliğin tarihi; Yahudi mezhepleri (kadim-moder), inanç esasları:Tanrı anlayışı;Melek, vahiy, kutsal kitaplar; kutsal kitap eleştirisi | |
10 | Yahudilikte ibadet, hac ve Yahudi bayramları; Yahudiliğin diğer dinlere bakışı | |
11 | Hıristiyanlığa giriş (Hıristiyan kelimesi, kurucu şahsiyet olarakHz. İsanın hayatı); Hıristiyanlığın tarihi | |
12 | Hıristiyanlığın tarihi; Mezhepler (ortaçağ öncesi ve sonrası);Hıristiyan inanç esaslarının oluşumu ve konsiller: Tanrı anlayışı | |
13 | Kutsal kitapları, vahiy, melek, ahiret anlayışı;Hıristiyan ibadetleri ve sakrementlerHıristiyan ibadetleri | |
14 | Yeni Hıristiyan Dini Haraketleri; Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Fuat Aydın, Yahudilik, İnsan Yayınları, İstanbul 2004. |
Ders Kaynakları | [2] Ömer Hilmi Budda, dinler Tarihi, İstanbul 1937. |
Hafta | Dokümanlar | Açıklama | Boyut |
---|---|---|---|
0 | Hint Dinlerine Giriş | 1,36 MB | |
0 | Yahudilik ve Hıristiyanlık Açısından Kur'ân'ın Tartışmalı Konuları - Baki Adam | 1,3 MB |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | ||||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | ||||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | ||||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | ||||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | ||||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | ||||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | ||||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hindistan kökenli ve evrensel bir din olarak Budizm´in ortaya çıkışını ve Hinduizm´le ortak ve farklı yanlarını tanır. | ||||||||||||||
2 | Semitik dinler kavramını ve Semitik bir din olarak Yahudiliği tanır. | ||||||||||||||
3 | Yahudiliğin ortaya çıkışını temel (Tanrı, peygamber, kutsal kitap, ibadet, ölümden sonraki hayat vs. gibi)özelliklerini betimler. | ||||||||||||||
4 | Yahudiliğin kadim ve modern dönemdeki durumunu saptar. | ||||||||||||||
5 | Dünyanın en çok bağlısı bulunan dinlerden biri olan, Hıristiyanlığın Yahudi bir ortamda ortaya çıktığı ancak evrensel bir dine dönüştüğünü çözümler. | ||||||||||||||
6 | Hıristiyanlığın bu evrenselleşme sürecinde geçirdiği değişiklikleri betimler. | ||||||||||||||
7 | Hıristiyanların inanç esaslarını, mezhepler arasında bu inançlarla ilgili farklılıkları ve yeni Hıristiyan dini akımlarını tanır. | ||||||||||||||
8 | Hıristiyanlığın çağdaş dünyadaki yerini saptar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 30 |
1. Final | 70 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 135 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,4 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |