Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Göz Hastalıkları TIP 510 5 46 + 20 3 3
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler

yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. İSA YUVACI
Dersi Verenler Prof.Dr. GÜRSOY ALAGÖZ, Doç.Dr. NİLGÜN ÖZKAN AKSOY, Prof.Dr. ERKAN ÇELİK, Doç.Dr. İSA YUVACI, Doç.Dr. MAHMUT ATUM, Doç.Dr. BURÇİN ÇAKIR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

STAJIN AMACI: 

Staj sonunda; pratisyen hekim olarak birinci basamakta karşılaşacağı ve sık görülen göz hastalıklarını tanımasını sağlamak, tedavisini bilip, acil durumda gerekli ön işlemleri yaparak uzmana yönlendirebilecek bilgi, beceri ve tutumları kazandırmaktır.

STAJIN HEDEFLERİ:

·        Direkt/indirekt ışık refleksi, göz hareketleri, açma/kapama testi, konfrontasyon, uzak-yakın eşelle görme ölçme, renk görme, relatif afferent pupil defekti, kırmızı refle testi, direkt oftalmoskopi muayenesini yapmak.

·        Akut ve kronik görme kaybı, kırma kusurları, çift görme, lökokori, göz sulanması tanısını koymak

·        Akut ve kronik görme kaybını değerlendirmek ve sistemik hastalıklarla bağlantısını incemek

·        Akut ve kronik görme kaybı nedenlerine yönelik müdahaleyi planlamak (ilk girişim ve sevk, veya sevk gibi).

·        Mekanik ve kimyasal göz yaralanmalarında gerekli ilk girişimi yapmak.

·        Kırmızı göz sebeplerini bilmek ve acil şartlarda yapılması gereken  müdahaleyi yapmak (ilk girişim ve sevk, veya sevk gibi)

·        Sık görülen göz içi ve göz dışı tümörleri tanımak.

·        Erken çocukluk döneminde kırma kusurlarının ve göz kaymasının neden olabileceği sorunlara yönelik önlem almak ve göz tembelliğinin önemini ve tedavisini kavramak.

·        Yüksek risk taşıyan prematüre bebeklerde gelişebilecek göz problemlerini bilmek ve buna yönelik önlem almak.



Dersin İçeriği

Göz anatomisi

·        Orbita hastalıkları

·        Göz Kapağı Hastalıkları

·        Konjonktiva Hastalıkları

·        Sklera Hastalıkları

·        Kornea-oküler yüzey hastalıkları ve tedavisi

·        Şaşılık ve pediatrik oftalmoloji

·        Kırma kusurları ve düzeltilmesi

·        Lens Hastalıkları ve Katarakt

·        Glokom

·        Lakrimal sistem hastalıkları

·        Nöro-oftalmoloji

·        Retina hastalıkları (vasküler, Retina dekolmanı…) ve tedavisi

·        Vitreus hastalıkları ve tedavisi

·        Üvea Hatalıkları ve tedavisi

·        Macula Hastalıkları ve tedavisi

·        Sistemik Hastalıklar ve Göz tutulumu

·        Oküler onkoloji

·        Kırmızı göz tanı, yaklaşım ve tedavi

·        Göz travmaları, kimyasal yaralanmalar

Göz acilleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Akut görme kaybı yapan nedenler hakkında bilgi sahibi olmak ve hastayı bir uzmana yönlendirebilmek Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Sözlü Sınav,
2 • Kronik görme kaybı yapan nedenler hakkında bilgi sahibi olmak ve hastayı bir uzmana yönlendirebilmek Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Sözlü Sınav,
3 • Çift görme ve şaşılık tanısını koyabilmek, tedavi hakkında bilgi sahibi olup ve hastayı bir uzmana yönlendirebilmek Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Sözlü Sınav,
4 • Mekanik ve kimyasal göz yaralanmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve gerekli ön girişimleri acil şartlarında yaparak hastayı bir uzmana yönlendirebilmek Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Sözlü Sınav,
5 • Kırma kusurları konusunda bilgi sahibi olmak ve hastayı bir uzmana yönlendirebilmek Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Sözlü Sınav,
6 • Kırmızı göz sebepleri hakkında bilgi sahibi olmak ve gerekli ön girişimleri yaparak hastayı bir uzmana yönlendirebilmek Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Sözlü Sınav,
7 • Lökokori yapan nedenler hakkında bilgi sahibi olmak ve hastayı bir uzmana yönlendirebilmek Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Sözlü Sınav,
8 • Göz yaşarması ve kapak şekil bozuklukları hakkında bilgi sahibi olmak ve hastayı bir uzmana yönlendirebilmek Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Sözlü Sınav,
9 • Prematür retinopatisi hakkında bilgi sahibi olmak ve hastayı bir uzmana yönlendirebilmek Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Sözlü Sınav,
10
11
12
13
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 ANATOMİSİ-MUAYENE, GÖZ FİZYOLOJİSİ-GÖRME YOLLARI
2 OKULER ONKOLOJİ
3 KONJONKTİVA HASTALIKLARI
4 LAKRİMAL SİSTEM HASTALIKLARI
5 ORBİTA HASTALIKLARI
6 OKULER MOTİLİTE BOZUKLUKLARI VE ŞAŞILIK
7 GÖZ KAPAĞI HASTALIKLARI
8 SKLERA,KORNEA VE OKULER YÜZEY HASTALIKLARI
9 LENS HASTALIKLARI (KATARAKT) , REFRAKSİYON KUSURLARI
10 RETİNA DEKOLMANI ,MAKULA,VİTREUS,RETİNA VASKÜLER HASTALIKLARI
11 GÖZ ACİLLERİ, KIRMIZI GÖZ
12 SİSTEMİK HASTALIKLARDA GÖZ TUTULUMU
13 ÜVEA HASTALIKLARI
14 GLOKOM,NÖROOFTALMOLOJİK HASTALIKLAR
Kaynaklar
Ders Notu

SABİS bilgi sisteminde dokumanlarda dersler yüklenmiştir.

Ders Kaynakları

American Academy, Yanoff, Temel Göz Hastalıkları, Kanski, Ophthalmology up to date .... ders kitapları

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sağlık Hizmeti: Sağlık hizmeti sunumunda gerekli bilgi, beceri ve tutumları edinir ve kullanır, hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir, sağlık eğitimi verir, korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. X
2 Sağlık Hizmeti: Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir, hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur, sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur X
3 Etik ve Mesleki İlkeler: İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır, etik ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir, nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir, mesleki performansını değerlendirir X
4 Sağlık Savunucusu: Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur, tüm paydaşlar ile işbirliği yapar, sağlık göstergelerini değerlendirir, kendi sağlığını korumaya önem verir X
5 Lider: Sağlık ekibi içinde liderlik yapar, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır X
6 Ekip: Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir, sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır X
7 İletişim: Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip bireyler ile etkili iletişim kurar, tanı, tedavi ve takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. X
8 Bilimsel Yaklaşım: Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular, bilişim teknolojilerini kullanır X
9 Yaşam Boyu Öğrenme: Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir, yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir, doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Performans Görevi (Uygulama) 1 4 4
Sözlü Sınav 18 2 36
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 76
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,04
Dersin AKTS Kredisi 3