Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları TIP 402 4 108 + 136 13 13
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler

yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HACER EFNAN MELEK ARSOY
Dersi Verenler Doç.Dr. MELTEM KARABAY, Prof.Dr. ÖNER ÖZDEMİR, Prof.Dr. MUSTAFA BÜYÜKAVCI, Doç.Dr. PINAR DERVİŞOĞLU ÇAVDAROĞLU, Doç.Dr. BAHRİ ELMAS, Prof.Dr. İBRAHİM CANER, Doç.Dr. MEHMET FATİH ORHAN, Doç.Dr. MEHTAP ÇELAKIL, Dr.Öğr.Üyesi HACER EFNAN MELEK ARSOY,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Ulusal Çekirdek Eğitim Programı çerçevesinde, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları ile ilgili semptomlar, durumlar, çekirdek hastalıklar, klinik problemler ve Temel Hekimlik Uygulamalarının staj süresince verilmesi amaçlanmaktadır. Toplumun nerede ise yarısını oluşturan bebek, çocuk ve adölesan yaş grubu çocukların tıbbi problemlerinde, birinci basamak düzeyinde koruyucu ve tedavi edici sağlık hizmeti verecek hale getirecek bilgi, beceri ve davranışları kazandırmaktır. Ayrıca bu yaklaşımların ayaktan ve yatarak hasta izlemi ile öğrencinin kendi akıl süzgecinden geçirerek bilimsel düşünen bir hekim adayı olmasına katkıda bulunması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Pediatrik anamnez alma, baş boyun muayenesi, deri, lenf bezi ve batın muayenesi, yenidoğan muayenesi, kardiyovasküler sistem muayenesi, nörolojik muayene, antropometrik ölçümler, temel ekg değerlendirme, rutin aşılar ve özel durumlarda aşılama, temel ve ileri yaşam desteği sağlayabilme, üst solunum yolu enfeksiyonları, tüberküloz ve pnömoniler,  çocuk ihmal ve istismari, acil çocuğa yaklaşım, nedeni bilinmeyen ateş, sıvı elektrolit tedavisi, akut böbrek yetersizliği, febril konvülziyon, status epileptikus, gastroenteritler ve dehidratasyon, şok tanı ve tedavisi, anemiler, hemoglobinopatiler, lösemi ve lenfomaların tanı ve tedavisi, kanama diatezleri, onkolojik aciller, periyodik ateş sendromları, nörokutanöz hastalıklar, kan ve ürünleri transfüzyon komplikasyonları, çocuk çağı aritmileri, doğuştan kalp hastalıkları tanı ve tedavisi, siyanotik hastaya yaklaşım ve siyanoıtik aciller, akut romatizmal ateş, kalp yetersizliği tanı ve tedavisi, kardiyomyopatiler, vaskülitler, malnütrisyon ve obezite, menenjitler, ensefalitler, yenidoğan canlandırması, anne sütü ve yenidoğan beslenmesi, yenidoğanın metabolik sorunları, yenidoğan taramaları, yenidoğanda solunum güçlüğü, prematürite ve sga sorunları, perinatal asfiksi, yenidoğan konvülziyonları, yenidoğanda sepsis ve menenjit, yenidoğan sarılığı, doğuştan yapısal anomaliler, konjenital adrena hiperplazi, hipotalamo hipofizer aks hastalıkları, raşitizm,Solunum sistem muayenesi ve temel unsurları,Kronik öksürük, Bronşiolit, Astım Bronşiale, Anafilaksi, Alerjik Rinit, Ürtiker ve Anjioödem – Herediter Anjioödem, Primer immün yetmezlikler, İlaç alerjisi, Arı alerjisi, Atopik dermatit

 

 

 

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sağlıklı çocuk izlemini gerçekleştirebilir. Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav, Sözlü Sınav,
2 Sağlıklı çocuk beslenmesini sağlayabilir ve beslenemeyen çocuğu yönetebilir. Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav,
3 Sağlıklı çocuğun immünizasyonunu bilir, takibini yapabilir. Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav,
4 Özel durumlarda immünizasyon gerekliliğini bilir ve takibini yapabilir. Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav,
5 Yenidoğanın fizik muayene yapabilir ve bulguları yorumlayabilir Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav,
6 Yenidoğan canlandırmasının gerekli durumlarını bilir ve yönetebilir. Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav,
7 Yenidoğan ile ilgili hastalıkların epidemiyolojisini, etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilir; ayırıcı tanısını yapabilir ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabilir. Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav,
8 Pediatrik kardioloji ile ilgili hastalıkların epidemiyolojisini, etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilir; ayırıcı tanısını yapabilir ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabilir. Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav,
9 Pediatrik hematoloji ile ilgili hastalıkların epidemiyolojisini, etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilir; ayırıcı tanısını yapabilir ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabilir. Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav,
10 Pediatrik onkoloji ile ilgili hastalıkların epidemiyolojisini, etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilir; ayırıcı tanısını yapabilir ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabili Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav,
11 Doğumsal metabolizma hastalıklarına temel yaklaşım yapabilir. Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav,
12 Pediatrik allerjik ve solunum yolu hastalıkların epidemiyolojisini, etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilir; ayırıcı tanısını yapabilir ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabilir. Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav,
13 Pediatrik gastrointestinal sistem hastalıklarının epidemiyolojisini, etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilir; ayırıcı tanısını yapabilir ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabilir. Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav,
14 Santral sinir sistemi hastalıklarının epidemiyolojisini, etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilir; ayırıcı tanısını yapabilir ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabilir. Nöbetleri tanıma ve yönetme. Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav,
15 Çocukluklarda temel ve ileri yaşam desteği sağlayabilir Anlatım, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav,
16 Aciil çocuk hastaya yaklaşımı bilir, acil durumları ayırt edebilir ve acil çocuk hastayı yönetebilir Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav,
17 Çocuklarda sıvı elektrolit bozukluklarının etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilir; ayırıcı tanısını yapabilir ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabilir. Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav,
18 Çocuk istismarını tanır ve bidirimini bilir. Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav,
19 Pediatrik enfeksiyon hastalıkları ile ilgili hastalıkların epidemiyolojisini, etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilir; ayırıcı tanısını yapabilir ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabilir. Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav,
20 Febril konvüzyon ve status epileptukusun epidemiyolojisini, etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilir; ayırıcı tanısını yapabilir ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabilir. Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav,
21 Pediatrik endokrinoloji ve metabolizma ile ilgili hastalıkların epidemiyolojisini, etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilir; ayırıcı tanısını yapabilir ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabilir. Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav,
22 Pediatrik nefroloji ile ilgili hastalıkların epidemiyolojisini, etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilir; ayırıcı tanısını yapabilir ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabilir. Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav,
23
24
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 DERİ VE LENF BEZİ, BAŞ-BOYUN-BATIN MUAYENESİ,KARDİYOVASKÜLER SİSTEM VE NÖROLOJİK SİSTEM MUAYENESİ,TEMEL EKG,PEDİATRİK ANAMNEZ ALMA,TEMEL VE İLERİ YAŞAM DESTEĞİ SAĞLAYABİLME, ANTROPOMETRİK ÖLÇÜMLER,YENİDOĞAN MUAYENESİ VE CANLANDIRMA, PERİFERİK YAYMA DEĞER,
2 PREMATURİTE VE SGA SORUNLARI,YENİDOĞAN TARAMALARI,ÜST SOLUNUM YOLU ENFEKSİYONLARI,PERİNATAL ASFİKSİ,YENİDOĞAN KONVÜLZİYONLARI,DEMİR EKSİKLİĞİ ANEMİSİ,HEMOGLOBİNOPATİLER,ACİL ÇOCUĞA YAKLAŞIM,NEDENİ BİLİNMEYEN ATEŞ,ÇOCUKLUK ÇAĞI ARİTMİLERİ,KALP YETERSİZLİĞİ
3 ASİYANOTİK DOĞUMSAL KALP HASTALIKLARI,KONJENİTAL ADRENA HİPERPLAZİ,HİPOTALAMO HİPOFİZER AKS HASTALIKLARI,AKUT BÖBREK YETERSİZLİĞİ,FEBRİL KONVÜLZİYON,STATUS EPİLEPTİKUS,LÖSEMİLER,LENFOMALARSIVI ELEKTROLİT TEDAVİSİ ,
4 GASTROENTERİTLER VE DEHİDRATASYON,PNÖMONİLER,TÜBERKÜLOZ,ŞOK,RAŞİTİZM,ÇOCUK İHMAL VE İSTİSMARI,KANAMA DİYATEZİ VE HEMOFİLİLER,ONKOLOJİK ACİLLER
5 ALERJİK RİNİT,BRONŞİOLİT,ASTIM BRONŞİALE, ANAFİLAKSİ,KRONİK ÖKSÜRÜK, ATOPİK DERMATİT,ÜRTİKER VE ANJİOÖDEM - HEREDİTER ANJİOÖDEM, PRİMER İMMÜN YETMEZLİKLER ,İLAÇ VE ARI ALERJİSİ
6 YENİDOĞANDA SEPSİS VE MENENJİT,ÜRİNER SİSTEM ENFEKSİYONLARI,HEMOLİTİK ÜREMİK SENDROM,SİYANOTİK ACİLLER,SİYANOTİK DOĞUMSAL KALP HAST,AKUT ROMATİZMAL ATEŞ, KARDİYOMİYOPATİLER, KAWASAKİ HASTALIĞI, HENÖCH SCHÖNLEİN PURPURASI,MENENJİTLER,ENSEFALİTLER
7 YENİDOĞAN SARILIĞI, NÖROKUTANÖZ HAST,KAN ÜRÜNLERİ TRANSFÜZYON KOMP, ÖZEL AŞILAR VE ÖZEL DURUMLARDA AŞILAMA,ANNE SÜTÜ VE YENİDOĞAN BESLENMESİ, YENİDOĞANIN METABOLİK SORUNLARI, MİYOKARDİT VE PERİKARDİTLER,MALNÜTRİSYON,OBEZİTE,YENİDOĞANDA SOLUNUM GÜÇLÜĞÜ
8
9
10
11
12
13
14
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

·         Robert M. Kliegman, Joseph W. St Geme, Nathan J. Blum, Samir S. Shah, Robert C. Tasker and Karen M. Wilson. Nelson Textbook of Pediatrics, 21 edıtıon, Philadelphia, Elsevier, 2020.

·         Philip Lanzkowsky. Jeffrey Lipton. Jonathan D. Lanzkowsky's Manual of Pediatric Hematology and Oncology, 6th edition. 2016. Elsevier.

·         Türk Neonatoloji Derneği Rehberi

·         Myung K. Park, Mehrdad Salamat. Park’s Pediatric Cardiology for Practitioners, Sixth Edition, Philadelphia, Elsevier, 2019.

·         UpToDate

·         Clinical Key

·         Pub Med

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sağlık Hizmeti: Sağlık hizmeti sunumunda gerekli bilgi, beceri ve tutumları edinir ve kullanır, hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir, sağlık eğitimi verir, korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. X
2 Sağlık Hizmeti: Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir, hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur, sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur X
3 Etik ve Mesleki İlkeler: İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır, etik ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir, nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir, mesleki performansını değerlendirir X
4 Sağlık Savunucusu: Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur, tüm paydaşlar ile işbirliği yapar, sağlık göstergelerini değerlendirir, kendi sağlığını korumaya önem verir X
5 Lider: Sağlık ekibi içinde liderlik yapar, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır X
6 Ekip: Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir, sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır X
7 İletişim: Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip bireyler ile etkili iletişim kurar, tanı, tedavi ve takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. X
8 Bilimsel Yaklaşım: Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular, bilişim teknolojilerini kullanır X
9 Yaşam Boyu Öğrenme: Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir, yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir, doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 15 16 240
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 20 4 80
Sözlü Sınav 1 4 4
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 328
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 13,12
Dersin AKTS Kredisi 13