Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kadın Hastalıkları ve Doğum | TIP 606 | 6 | 0 + 160 | 6 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HİLAL USLU YUVACI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. SELÇUK ÖZDEN, Prof.Dr. ARİF SERHAN CEVRİOĞLU, Prof.Dr. NERMİN AKDEMİR, Doç.Dr. HİLAL USLU YUVACI, Prof.Dr. MEHMET SÜHHA BOSTANCI, Dr.Öğr.Üyesi OSMAN KÖSE, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kadın hastalıkları ve doğum hastalarının muayene, tanı ve tedavisi için gerekli bilgiyi ve bunu kullanma becerisini öğrenciye kazandırmak, acil jinekolojik ve obstetrik hastalıklara yaklaşım ve acil teşhis ve tedavi gereken durumları saptama yetilerini öğretmek amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kadın Hastalıkları ve Doğum Anatomi Giriş,İnsan üreme Fizyolojisi ,Kadın Genital Sistem ve Gonadların Embriyolojisi ,Kadın Hayatının Evreleri ve Puberte,Normal Doğum Mekanizması,Mensturasyon Siklusu,Jinekolojide Öykü, Muayene ve Tanısal Yöntemler,Gebelik Tanısı ve Antenatal Bakım,Jinekolojide Ağrı, Akıntı ve Anormal Kanamalar,Gebelik Maternal Değişim ve Puerperyum Fizyolojisi,Kadın Genital Sistem Enfeksiyonları,Alt Genital Traktus Neoplazileri: Etyoloji ve Patogenez,Uterus ve Over Neoplazileri: Etyoloji Vepatogenez,Obstetrik Öykü, Muayene, Tanı ve Tarama Testleri,Gebelik Endokrinolojisi, Fetüs ve Plasentanın Gelişimi,Aile Planlaması; konularını içermektedir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sık karşılaşılan jinekolojik ve obstetrik hastalıklarda öykü, klinik ve laboratuvar bulgularını değerlendirerek ayırıcı tanı yapabilir ve tedavi önerebilme becerisini kazanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sözlü Sınav, |
2 | Acil jinekolojik ve obstetrik hastalıklarda öykü, klinik ve laboratuvar bulgularını değerlendirerek ayırıcı tanı yapabilir, ilk yardım işlemlerini uygulayabilir ve gereken olguları üst merkeze sevkini güvenli bir şekilde sağlayabilme becerisini kazanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sözlü Sınav, |
3 | Gebelik teşhis edebilir, öykü, klinik muayene ve laboratuvar tetkiklerini değerlendirebilir, gerekli tarama testleri konusunda yönlendirebilir, risksiz gebeliklerin periyodik muayenelerini yapabilir, erken ve geç gebelik komplikasyonlarını tanımlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sözlü Sınav, |
4 | Riskli gebelikleri tanıyabilir ve üst merkeze yönlendirebilme becerisini kazanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sözlü Sınav, |
5 | Term ve preterm doğum eyleminin başladığını belirleyebilir ve üst merkeze yönlendirebilme becerisini kazanır | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sözlü Sınav, |
6 | Lohusalık döneminde karşılaşılacak problemleri değerlendirebilir ve yönlendirebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sözlü Sınav, |
7 | Doğum kontrol yöntemleri konusunda danışmanlık verebillir ve yöntem önerebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sözlü Sınav, |
8 | Puberte dönemlerindeki problemleri değerlendirebilir ve yönlendirebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sözlü Sınav, |
9 | Menopoz dönemlerindeki problemleri değerlendirebilir ve yönlendirebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sözlü Sınav, |
10 | İnfertil olguları değerlendirebilir ve yönlendirebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sözlü Sınav, |
11 | Seksüel yolla bulaşan hastalıkların klinik bulgularını değerlendirebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sözlü Sınav, |
12 | Spontan vaginal doğum mekanizmasını kavrar, distosi ve müdahaleli doğum konusunda gerekli teorik donanımı sağlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sözlü Sınav, |
13 | Obstetrik ve jinekolojik kanama ve şok durumlarında ilk yardımı yapabilir, güvenli şekilde üst merkeze transferini sağlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sözlü Sınav, |
14 | Genital sistem kanserlerinin erken bulgularını saptayabilir, taramalarını yapabilir ve üst merkeze yönlendirebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sözlü Sınav, |
15 | Genital organ sarkması ve inkontinansı olan olgulara danışma verebilir ve yönlendirebiilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sözlü Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kadın Hastalıkları ve Doğum Anatomisi | |
2 | Kadın Genital Sistem ve Gonadların Embriyolojisi | |
3 | Kadın Üreme Sistemi Fizyolojisi, Menstrüel siklus | |
4 | Jinekolojide Öykü, Muayene ve Tanısal Yöntemler | |
5 | Obstetrik Öykü, Muayene, Tanı ve Tarama Testleri | |
6 | Gebelik Maternal Değişiklikler ve Puerperyum Fizyolojisi | |
7 | Gebelik Tanısı ve Antenatal Bakım, Ektopik Gebelik | |
8 | Gebelik Endokrinolojisi, Fetüs ve Plasentanın Gelişimi | |
9 | Normal Doğum Mekanizması, Distosi, Operatif Doğum, Doğum Travmaları | |
10 | Alt Genital Traktus, Uterus ve Over Neoplazileri | |
11 | Pelvik Relaksasyon, Uterin Malpozisyon ve Üriner İnkontinans | |
12 | Antenatal ve Postpartum Kanamalar | |
13 | Gebeliğin Medikal ve Cerrahi Hastalıkları | |
14 | Endometriyosis, Kontrasepsiyon |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Staj sırasında öğrencilere anlatılan derslerin notları paylaşılır.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık Hizmeti: Sağlık hizmeti sunumunda gerekli bilgi, beceri ve tutumları edinir ve kullanır, hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir, sağlık eğitimi verir, korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | X | |||||
2 | Sağlık Hizmeti: Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir, hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur, sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur | X | |||||
3 | Etik ve Mesleki İlkeler: İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır, etik ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir, nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir, mesleki performansını değerlendirir | X | |||||
4 | Sağlık Savunucusu: Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur, tüm paydaşlar ile işbirliği yapar, sağlık göstergelerini değerlendirir, kendi sağlığını korumaya önem verir | X | |||||
5 | Lider: Sağlık ekibi içinde liderlik yapar, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır | X | |||||
6 | Ekip: Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir, sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | X | |||||
7 | İletişim: Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip bireyler ile etkili iletişim kurar, tanı, tedavi ve takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | X | |||||
8 | Bilimsel Yaklaşım: Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular, bilişim teknolojilerini kullanır | X | |||||
9 | Yaşam Boyu Öğrenme: Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir, yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir, doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Performans Görevi (Uygulama) | 66 | 2 | 132 |
Performans Görevi (Seminer) | 4 | 1 | 4 |
Toplam İş Yükü | 136 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |