Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hasar Analizi | MTM 524 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEDİHA İPEK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MEDİHA İPEK, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Gerilme altında malzeme davranışını öğrenmek suretiyle malzeme güvenliğini değerlendirebilme, hasar kavramını anlayıp endüstriyel hasarları analiz edebilme ve hasarı azaltıcı malzeme, parça ve proses tasarımı yapabilme yeteneği kazandırmak |
Dersin İçeriği | Gerilme altında malzeme davranışı, şekil değiştirme ve kırılma, kırılma türleri ve etki eden faktörler, darbe deneyi, hasar ve hasar analizi, metodoloji, proses ve malzemeye bağlı hasar türleri, endüstriyel hasar analizi örnekleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Gerilme altında malzeme davranışını analiz eder | ||
2 | Dış ve iç etkenlerin malzemeye etkilerini öngörür. | ||
3 | Hasar analizi için uygun metodolojileri tasarlar ve uygular. | ||
4 | Sünek ve gevrek kırılmayı kavrar ve analiz eder | ||
5 | Isıl işlem hasarlarını kavrar | ||
6 | Hasarlı parçaları inceleyip hasar nedenini analiz eder ve çözüm üretir. | ||
7 | Hasar analizlerine metodolojik yaklaşım sağlar. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hasar, kırılma ve hasar analizinin metodolojisi | |
2 | Metallerin elastik ve plastik deformasyonu | |
3 | Kırılma ve kırılma mekaniği | |
4 | Gevrek kırılma & Sünek kırılma, darbe deneyi ve gevrek-sünek geçiş sıcaklığı | |
5 | Fraktografi | |
6 | Kırık yüzey işaretlerinin yorumu | |
7 | Isıl işlem hasarları | |
8 | Takım hasarları | |
9 | Yorulma kırılması | |
10 | Kaynak hataları | |
11 | Olay incelemeleri / Ödev sunuşları | |
12 | Olay incelemeleri / Ödev sunuşları | |
13 | Olay incelemeleri / Ödev sunuşları | |
14 | Olay incelemeleri / Ödev sunuşları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. CADDELL, R. M., Deformation and Fracture of Solids, Prentice-Hall, Inc., New Jersey, 1980 |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Gerilme altında malzeme davranışını analiz eder | ||||||||||||
2 | Dış ve iç etkenlerin malzemeye etkilerini öngörür. | ||||||||||||
3 | Hasar analizi için uygun metodolojileri tasarlar ve uygular. | ||||||||||||
4 | Sünek ve gevrek kırılmayı kavrar ve analiz eder | ||||||||||||
5 | Isıl işlem hasarlarını kavrar | ||||||||||||
6 | Hasarlı parçaları inceleyip hasar nedenini analiz eder ve çözüm üretir. | ||||||||||||
7 | Hasar analizlerine metodolojik yaklaşım sağlar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Seminer) | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |