Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilim ve Araştırma Etiği | EFG 004 | 0 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |||
Önerilen Seçmeli Dersler | |||
Dersin Dili | Türkçe | ||
Dersin Seviyesi | Lisans | ||
Dersin Türü | Seçmeli | ||
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AHMET SAKİN | ||
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi AHMET SAKİN, | ||
Dersin Yardımcıları | |||
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim | ||
Dersin Amacı |
|
||
Dersin İçeriği | Bilim, bilimin doğası, gelişimi ve bilimsel araştırma; etik kavramı ve etik teorileri; araştırma ve yayın etiği; araştırma sürecinde etik dışı davranışlar ve etik ihlalleri; yazarlık ve telifle ilgili etik sorunlar; taraflı yayın; editörlük, hakemlik ve etik; yayın etiği ve yayın sürecinde etik dışı davranışlar; araştırma ve yayın etiğiyle ilgili yasal mevzuat ve kurallar; etik ihlallerin tespitinde izlenecek yollar; sık görülen araştırma; yayın etiği ihlalleri ve bunları önlemeye dönük yöntemler.
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilim, bilimin doğası ve gelişimini tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınav, |
2 | Bilimsel araştırmanın tanımını yapar. | Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınav, |
3 | Bilimsel araştırma kuramlarını açıklar. | Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınav, |
4 | Bilimsel araştırma yöntemlerini bilir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınav, |
5 | Etik kavramını tanımlar. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınav, |
6 | Etik teorileri açıklar. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınav, |
7 | Araştırma ve yayın etiğini tanımlar | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınav, |
8 | Araştırma sürecinde etik dışı davranışlar ve etik ihlalleri bilir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınav, |
9 | Yazarlık ve telifle ilgili ( taraflı yayın; editörlük, hakemlik vs.) etik sorunları bilir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınav, |
10 | Yayın etiği ve yayın sürecinde etik dışı davranışları bilir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınav, |
11 | Araştırma ve yayın etiğiyle ilgili yasal mevzuat ve kuralları açıklar. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınav, |
12 | Etik ihlallerin tespitinde izlenecek yolları bilir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınav, |
13 | Araştırma yayın etiği ihlalleri ve bunları önlemeye dönük yöntemleri açıklar. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınav, |
14 | Araştırma yayın etiği ihlallerini tespit eder ve değerlendirir. | Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim, bilimin doğası ve gelişimi | |
2 | Bilimsel araştırmanın tanımı | |
3 | Bilimsel araştırma kuramları | |
4 | Bilimsel araştırma yöntemleri | |
5 | Etik kavramı | |
6 | Etik teorileri | |
7 | Araştırma ve yayın etiği | |
8 | Araştırma sürecinde etik dışı davranışlar ve etik ihlaller | |
9 | Yazarlık ve telifle ilgili etik sorunlar; taraflı yayın; editörlük, hakemlik ve etik; | |
10 | Yayın etiği ve yayın sürecinde etik dışı davranışlar | |
11 | Araştırma uygulamalarında etik dışı davranışlar. | |
12 | Etik ihlallerin tespitinde izlenecek yollar | |
13 | Araştırma yayın etiği ihlalleri ve bunları önlemeye dönük yöntemler | |
14 | Tartışma ve değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Ertekin, Cumhur ve Diğerleri (2002). Bilimsel araştırmada etik ve sorunları, Ankara : Türkiye Bilimler Akademisi, Resnik, David B. (2004) Bilim Etiği, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. |
Sıra | EĞİTİM FAKÜLTESİ Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Sıra | OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMI (YENİ PLAN) Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak şekilde ileri düzeyde kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Öğrencilerin bir sonraki eğitim kademesine hazır oluşlarını sağlamak için eğitim ortamını hazırlar, öğrenme sürecini etkin bir şekilde yürütür, ölçme ve değerlendirme, yöntem, teknik ve araçlarını amacına uygun kullanarak değerlendirir. | X | |||||
3 | Bütün öğrenciler için etkili öğrenmenin gerçekleşebileceği sağlıklı ve güvenli öğrenme ortamları ve materyalleri hazırlar. | X | |||||
4 | Farklı gelişen çocukları tanır, özelliklerini bilir, bu çocukları evde ve okulda destekleyecek özel uygulamaları yapar. | X | |||||
5 | Alan eğitimde karşılaştığı problemleri belirler, bireysel ve grup çalışmaları yürüterek problemlere çözüm önerileri getirir ve uygular. | X | |||||
6 | Paydaşlardan gelen görüş ve önerilerden de yararlanarak öz değerlendirme yapar, kişisel ve mesleki yönden kendini geliştirmeye yönelik çalışmalara katılır. | X | |||||
7 | Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile ilgili mevzuatı bilir, takip eder bu doğrultuda etkili iletişim kurar ve işbirliği yapar. | X | |||||
8 | Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanarak öğrencilerle sağlıklı iletişim kurar. | X | |||||
9 | Öğrencilerin gelişimi için erişilebilir teknoloji ile yaş dönemine uygun görsel-işitsel öğretim materyallerini kullanır, öğrencilerinin kullanmalarına olanak sağlar. | X | |||||
10 | Toplumsal ve siyasal yapılara ilişkin bilgiye sahiptir ve demokratik ve aktif katılım kararlılığına dayalı olarak medeni yaşama katılır. | X | |||||
11 | Alan eğitimi ve meslek bilgisi kaynaklarını takip edebilecek ve bu konular ile ilgili meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir. | X | |||||
12 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültür ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına uygun hareket eder. | X | |||||
13 | Öğrenme ortamlarını öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve ihtiyaçlarını dikkate alarak, üst düzey bilişsel becerilerini geliştireceği etkili iletişim kurabileceği demokratik öğrenme ortamları hazırlar. | X | |||||
14 | Öğrenmeyi öğrenme, öz düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme becerilerine sahiptir ve yeni bilgiye erişmek için bu becerileri kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilim, bilimin doğası ve gelişimini tanımlar. | ||||||||||||||
2 | Bilimsel araştırmanın tanımını yapar. | ||||||||||||||
3 | Bilimsel araştırma kuramlarını açıklar. | ||||||||||||||
4 | Bilimsel araştırma yöntemlerini bilir. | ||||||||||||||
5 | Etik kavramını tanımlar. | ||||||||||||||
6 | Etik teorileri açıklar. | ||||||||||||||
7 | Araştırma ve yayın etiğini tanımlar | ||||||||||||||
8 | Araştırma sürecinde etik dışı davranışlar ve etik ihlalleri bilir. | ||||||||||||||
9 | Yazarlık ve telifle ilgili ( taraflı yayın; editörlük, hakemlik vs.) etik sorunları bilir. | ||||||||||||||
10 | Yayın etiği ve yayın sürecinde etik dışı davranışları bilir. | ||||||||||||||
11 | Araştırma ve yayın etiğiyle ilgili yasal mevzuat ve kuralları açıklar. | ||||||||||||||
12 | Etik ihlallerin tespitinde izlenecek yolları bilir. | ||||||||||||||
13 | Araştırma yayın etiği ihlalleri ve bunları önlemeye dönük yöntemleri açıklar. | ||||||||||||||
14 | Araştırma yayın etiği ihlallerini tespit eder ve değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 13 | 2 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 13 | 3 | 39 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 77 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,08 | ||
dersAKTSKredisi | 3 |