| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Osmanlı Akdenizi | TAR 330 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. KERİM İLKER BULUNUR |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, Osmanlı Devleti’nin Akdeniz dünyasındaki yeri ve önemini öğrenmektir |
| Dersin İçeriği | Osmanlı Akdenizi’nin sadece siyasi değil aynı zamanda ekonomik ve sosyal tarihi |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Akdeniz ve çevresinin ekolojisini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
| 2 | Osmanlıların Akdeniz hakimiyetinin süreçlerini öğrenir | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
| 3 | Bölgenin siyasi, iktisadi ve sosyal tarihi hakkında bilgi sahibi olur | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
| 4 | Osmanlı Akdenizinin sınırlarını kavrar | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin içeriğinin açıklanması ve çerçevesinin çizilmesi | |
| 2 | Osmanlı Akdenizi’nin ekolojisi | |
| 3 | Doğu Akdeniz’de Osmanlı hâkimiyeti | |
| 4 | Akdeniz’de imparatorluklar savaşı | |
| 5 | Kuzey Afrika ve Osmanlılar | |
| 6 | Akdeniz’de devletlerarası siyaset ve diplomasi | |
| 7 | Osmanlı liman kentleri | |
| 8 | Akdeniz’de ticaret | |
| 9 | Tüccarlar, elçiler ve tercümanlar | |
| 10 | Akdeniz’de yaşam (köleler, korsanlar ve din değiştirenler) | |
| 11 | Akdeniz dünyasında salgın hastalıklar | |
| 12 | Akdeniz’deki dönüşümler (çevre, nüfus ve ekonomi) | |
| 13 | Akdeniz’in batışı | |
| 14 | Genel değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Fernand Braudel, Akdeniz ve Akdeniz Dünyası, I-II-III, çev. M. Ali Kılıçbay, İstanbul: Doğu Batı Yay. 2019. David Abulafia, Büyük Deniz: Akdeniz’de İnsanlık Tarihi, çev. Gül Çağalı Güven, İstanbul: Alfa Yayınları, 2012. Monique O’Connell ve Eric R. Dursteler, Akdeniz Medeniyetleri, İstanbul: Say Yayınları, 2019. David Abulafia (der), Tarih Boyunca Akdeniz Uygarlıkları, çev. Nurettin Elhüseyni, İstanbul: Oğlak Yayınları, 2005. Kudret Emiroğlu, Oktay Özel, Eyüp Özveren ve Süha Ünsal (der.), Akdeniz Dünyası: Düşünce, Tarih, Görünüm, İstanbul: İletişim Yayınları, 2006. Faruk Tabak, Solan Akdeniz: 1550-1870, Coğrafi-Tarihsel Bir Yaklaşım, İstanbul: YKY Yayınları, 2010. Palmira Brummett, Osmanlı Denizgücü: Keşifler Çağında Osmanlı Denizgücü ve Doğu Akdeniz'de Diplomasi, çev. Nazlı Pişkin, İstanbul: Timaş, 2009. Biray Kolluoğlu ve Meltem Toksöz (der.), Osmanlılardan Günümüze Doğu Akdeniz Kentleri, çev. Neyyir Berktay, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yay, 2015. Eric R. Dursteler, İstanbul'daki Venedikliler: Yeniçağ Başlarında Akdeniz'de Millet, Kimlik ve Bir Arada Varoluş, çev. Taciser Ulaş Belge, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yay, 2012. Wolf-Dieter Hütteroth, “Osmanlı Topraklarının Ekolojisi”, Türkiye Tarihi, C. 3, Suraiya Faroqhi (ed.), İstanbul: Kitap Yayınevi, 2011, ss. 35-64. |
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
|---|---|
| 1 | Akdeniz ve çevresinin ekolojisini öğrenir |
| 2 | Osmanlıların Akdeniz hakimiyetinin süreçlerini öğrenir |
| 3 | Bölgenin siyasi, iktisadi ve sosyal tarihi hakkında bilgi sahibi olur |
| 4 | Osmanlı Akdenizinin sınırlarını kavrar |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| Toplam | 0 |
| Toplam | 0 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 130 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||