Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Bilim Tarihi | TAR 264 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET YAŞAR ERTAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Osmanlı Devletinde bilim kurumlarının yapısı ve gelişimi ile bilim adamlarının kariyer edinme süreçlerini öğretmek |
Dersin İçeriği | Osmanlılarda bilginin üretimi ve yaygınlaştırılması, bilim ve eğitim kurumları ile mevcut bilim dallarındaki gelişmeler ele alınacaktır |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk tarihinde bilimin gelişimini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Performans Görevi, |
2 | Eğitimle siyasi ve ekonomik gelişme arasındaki paralelliği kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
3 | Meşhur bilginlerin hayat hikâyelerine dayanarak hayata dair daha gerçekçi değerlendirmeler yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
4 | Pozitivist bilimle 19. Yüzyıl Osmanlı biliminin karşılaştırmalı analizini yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Ödev, Performans Görevi, |
5 | Osmanlı bilimiyle ilgili kaynakları analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
6 | Osmanlılarda medrese ve mektep dışı eğitimin varlığını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türklerde bilimin ve bilim kurumlarının gelişimi | |
2 | İlk Osmanlı medreseleri ve Osmanlı medreselerinin gelişimi | |
3 | Sahn-ı Seman ve Süleymaniye medreseleri | |
4 | Müderrisler ve medreselerde okutulan dersler | |
5 | Kazaskerlik | |
6 | Şeyhülislamlık | |
7 | Kadılık | |
8 | Enderun Mektebi | |
9 | ARASINAV | |
10 | Padişah hocaları ve Huzur Dersleri | |
11 | Eğitim sisteminde değişim I (19. Yüzyıl) | |
12 | Eğitim sisteminde değişim II (19. Yüzyıl) | |
13 | Meşhur Osmanlı uleması ve ulema biyografileri | |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devletinin İlmiye Teşkilâtı, İstanbul 1988. Adnan Adıvar, Osmanlı Türklerinde İlim, İstanbul 1982. İsmail H. Baykal, Enderun Mektebi Tarihi, İstanbul 1953. Murat Belge, Osmanlıda Kurumlar ve Kültür, İstanbul 2005. Osman Özkul, Gelenek ile Yenilik Arasında Osmanlı Uleması, 2009. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Türk tarihinde bilimin gelişimini kavrar |
2 | Eğitimle siyasi ve ekonomik gelişme arasındaki paralelliği kavrar |
3 | Meşhur bilginlerin hayat hikâyelerine dayanarak hayata dair daha gerçekçi değerlendirmeler yapar |
4 | Pozitivist bilimle 19. Yüzyıl Osmanlı biliminin karşılaştırmalı analizini yapar |
5 | Osmanlı bilimiyle ilgili kaynakları analiz eder |
6 | Osmanlılarda medrese ve mektep dışı eğitimin varlığını kavrar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |