Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bizans Tarihi | TAR 262 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EMİNE BİLGİÇ KAVAK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dünya tarihinin en büyük devletlerinden birisi olan ve gerek İslam tarihi gerekse Türk tarihi ile iç içe geçmiş bir tarihe sahip olan Bizans İmparatorluğu hakkında bilgi vermek |
Dersin İçeriği | Kuruluşundan yıkılışıana kadar Bizans tarihinin siyasi ve sosyal yönlerini ortaya koymak, Bizans devleti’nin İslam devletleri, Selçuklular, Osmanlılar, Haçlılar ve Papalık ile ilişkilerinin tarihi seyrini ortaya koymak |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bizans Devleti’nin kuruluş sürecini ve sonrasındaki siyasi gelişmeler hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Ödev, |
2 | Tasvirkırıcılık hareketinin önemini kavrar | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | Sınav, |
3 | Bisans İmparatorluğu’nun yükselme dönemi hakkında bilgi edinir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Ödev, Performans Görevi, Sınav, |
4 | İslam-Bizans İlişkilerini analiz eder | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | Sınav, |
5 | Bizans devleti’nin sosyal yapısı hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
6 | Selçuklu-Bizans ilişkileri hakkında bilgi edinir | Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Ödev, Performans Görevi, |
7 | Osmanlı Bizans ilişkileri hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
8 | Papalık’ın Bizans devleti üzerindeki dini-siyasi baskısını açıklar | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
9 | Bizans-Haçlı ittifakı ve bu ittifakın Türk Dünyasına etkisini açıklar | Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, | Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Roma’nın ikiye Ayrılması ve Justinianus Döneminin Sonuna Kadar Bizans (324-610) | |
2 | Heraklios Hanedanı Dönemi (610-711) | |
3 | Tasvirkırıcılık Hareketi (711-843) | |
4 | Bizans Devleti’nin Yükseliş Dönemi (843-1025) | |
5 | Türkler ve Bizans’ın Zayıflaması (Malazgirt’ten Miryakfalon’a) | |
6 | Bizans Devleti’nin Zayıflaması ve Çöküşü | |
7 | Bizans’ta Sosyal ve Kültürel Hayat (Dini Kurumlar, Gündelik Hayat, Kadınlar, Eğlenceler) | |
8 | ARASINAV | |
9 | İslam-Bizans İlişkileri (622-1256) | |
10 | Göktürk-Bizans İlişkileri | |
11 | Selçuklu-Bizans İlişkileri | |
12 | Haçlı-Bizans İlişkileri | |
13 | Bizans-Papallık İlişkileri | |
14 | Osmanlı-Bizans İlişkileri (1300-1453) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | George Ostrogorsky, Bizans Devleti Tarihi, terc.: Fikret Işıltan, 6. Baskı, Ankara: TTK Basımevi, 2011. |
Ders Kaynakları | 1. Cyrill Mango, Bizans: Yeni Roma İmparatorluğu, çev.: Gül Çağalı Güven, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2008. 2. M.L. Lvçenko, Kuruluşundan Yıkılışına Kadar Bizans Tarihi, çev.: Maide Selen, Özne Yayınları, 1999. 3. Auguste Bailly, Bizans Tarihi, İstanbul: Tercüman 1001 Temel Eser Yayını, 1985. 4. Donald Nicol, Bizans’ın Son Yüzyılları (1261-1453), terc.: Bilge Umar, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 1999. 5. Mustafa Daş, Bizans’ın Düşüşü, İstanbul: Yeditepe Kitabevi, İstanbul 2006. 6. Michel Balivet, Bizans ve Osmanlı, çev.: Nedim Demirtaş, İstanbul: Alkım Kitabevi, 2009. 7. Donald Nicol, Bizans ve Venedik, çev.: Gül Çağalı Güven, İstanbul: Sabancı Üniversitesi Yayınları, 2000. 8. Nadia Maria el-Cheikh, Arapların Gözüyle Bizans, terc.: Mehmet Moralı, İstanbul: Alfa Yayınları, 2012. 9. Tamara Talbot Rice, Bizans’ta Günlük Yaşam, çev.: Bilgi Altınok, İstanbul: Göçebe Yayınları, 1998. 10. G.L. Seidler, Bizans Siyasal Düşüncesi, çev.: Mete Tunçay, Ankara: V Yayınları, 1986. 11. Sevim Tekeli, Modern Bilimin Doğuşunda Bizanz’ın Etkisi, Ankara 1975. 12. Carolyn L. Connor, Bizans’ın Kadınları, terc.: Barış Cezar, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2011. 13. Barbara Hill, Bizans İmparatorluk Kadınları: İktidar, Himaye ve İdeoloji, terc.: Elif Gökteke Tut, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2003. 14. Donald M. Nicol, Bizans’ın Soylu Kadınları, terc.: Özden Arıkan, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2001. 15. Casim Avcı, İslam-Bizans İlişkileri, İstanbul: Klasik Yayınları, 2003. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Bizans Devleti’nin kuruluş sürecini ve sonrasındaki siyasi gelişmeler hakkında bilgi sahibi olur |
2 | Tasvirkırıcılık hareketinin önemini kavrar |
3 | Bisans İmparatorluğu’nun yükselme dönemi hakkında bilgi edinir |
4 | İslam-Bizans İlişkilerini analiz eder |
5 | Bizans devleti’nin sosyal yapısı hakkında bilgi sahibi olur |
6 | Selçuklu-Bizans ilişkileri hakkında bilgi edinir |
7 | Osmanlı Bizans ilişkileri hakkında bilgi sahibi olur |
8 | Papalık’ın Bizans devleti üzerindeki dini-siyasi baskısını açıklar |
9 | Bizans-Haçlı ittifakı ve bu ittifakın Türk Dünyasına etkisini açıklar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |