Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Orta Asya Türk Tarihi ve Kültürü | TAR 103 | 1 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUHAMMED BİLAL ÇELİK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MUHAMMED BİLAL ÇELİK, Dr.Öğr.Üyesi RECEP YAŞA, |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslam Öncesi Orta Asya Türklerinin siyasi, iktisadi ve toplumsal hayatının incelenmesi, Tarihi süreç içinde edinilen kültürel değerlerin insan ve toplum yaşamına etkilerinin incelenmesi |
Dersin İçeriği | İslam Öncesi Orta Asya Türk Devletleri, Tarihi süreç içinde oluşan kültürel değerler. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk tarihi kavramları ile bu kavramlar arasındaki farkı kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
2 | Türk devletlerindeki siyasi, kültürel ve ekonomik değişim ve gelişimi değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav, Performans Görevi, |
3 | Türk devletlerinin niteliklerini belirler | Anlatım, Tartışma, Benzetim, | Sınav, Ödev, |
4 | Türk devletlerinin devamlılığının farkına varır | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
5 | Türk devletini oluşturan unsurların etnik ve siyasi yapılarını analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev, |
6 | Türk tarihi ve kültürü ile ilgili genel bilgiler edinir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
7 | Kültür ve medeniyet kavramları ile bu kavramlar arasındaki farkı ayırt eder | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
8 | Kültürel değişim ve gelişimi kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
9 | Kültürel unsurların günümüze yansımasını ayırt eder | Anlatım, Tartışma, Benzetim, | Sınav, |
10 | Tarihi süreç içindeki yönetim anlayışlarını değerlendirir | Anlatım, Tartışma, Benzetim, | Sınav, Performans Görevi, |
11 | Tarihi süreç içinde Türk kültürünün uygarlaşmasını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
12 | Türk kültürü ile diğer kültürler arasındaki farklılıkları analiz eder | Anlatım, Tartışma, Benzetim, | Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Amacı, kaynakları, tespit ve tanımlar, kültürün önemi ve değeri, Türk milli kültürünün safhaları ve atlı göçebe kültürün temel özellikleri, Türk kültürünün etki gücü | [9] Sayfa 10-16 |
2 | Türklerin ilk anayurdu ve yayılmaları, Orta Asyada tabiat ve iklim şartları, Orta Asyanın en eski kültürleri ve Türklerin yayılma safhaları, Türk karakteri, Eski Türk hayat tarzı | [9] Sayfa 17-33 [1] Sayfa 18-31 |
3 | Tarihte Türk adı; Türk kültürünün ortaya çıkışı ve Türk adının anlamı Türklerin göçleri ve yayılma alanları | [1] Sayfa 43-46 |
4 | Büyük Hun Devletinin kuruluş ve yükseliş dönemi, Hun-Çin üstünlük mücadelesi, Büyük Hun Devletinde iç karışıklıklar, Büyük Hun Devletinin ikiye ayrılması ve yıkılışı | [3] Sayfa 668-709 [5] cilt I-II |
5 | Ak Hunlar, Batı Hun İmparatorluğu ve Tabgaçlar | [4] Sayfa 75-79 [1] Sayfa 57-93 |
6 | Hunlar devrinde sanat, din ve kültürel hayat | [10] Sayfa 10-50 |
7 | Birinci Göktürk Devleti Doğu ve Batı Göktürkleri | [6] Sayfa 9-34 [12] Sayfa 1-110 |
8 | İkinci Göktürk Devleri ve Göktüklerin kültürel hayatına bir bakış | [6] Sayfa 35-92, [7] Sayfa 40-77 |
9 | ARASINAV | |
10 | Uygurlar ve Uygurların kuruluş dönemi | [8] Sayfa 15-51 |
11 | Kırgız yenilgisinden sonra güneyde kurulan yeni Uygur devletleri, Uygurlarda sanat, din ve kültürel hayat | [8] Sayfa 139-145 |
12 | Kırgızlar ve Türgişler ve kültürel hayatları | [1] 140-145 |
13 | Oğuzlar ve Karluklar ve kültürel hayatları | [1] 146-456 |
14 | Sonuç ve Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] İbrahim Kafesoğlu, Türk Milli Kültürü, İstanbul 1997. [2] Lagos Ligeti, Asya Hunları, Tanrının Kılıcı Atilla, İstanbul 1996. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Türk tarihi kavramları ile bu kavramlar arasındaki farkı kavrar |
2 | Türk devletlerindeki siyasi, kültürel ve ekonomik değişim ve gelişimi değerlendirir |
3 | Türk devletlerinin niteliklerini belirler |
4 | Türk devletlerinin devamlılığının farkına varır |
5 | Türk devletini oluşturan unsurların etnik ve siyasi yapılarını analiz eder |
6 | Türk tarihi ve kültürü ile ilgili genel bilgiler edinir |
7 | Kültür ve medeniyet kavramları ile bu kavramlar arasındaki farkı ayırt eder |
8 | Kültürel değişim ve gelişimi kavrar |
9 | Kültürel unsurların günümüze yansımasını ayırt eder |
10 | Tarihi süreç içindeki yönetim anlayışlarını değerlendirir |
11 | Tarihi süreç içinde Türk kültürünün uygarlaşmasını kavrar |
12 | Türk kültürü ile diğer kültürler arasındaki farklılıkları analiz eder |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 90 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |