Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kent Sosyolojisi | SOS 410 | 8 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MERYEM KÜÇÜK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MERYEM KÜÇÜK, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | This course aims to teach the economic, social, political and cultural dimensions of the life of cities in different socio-cultural and historical structures, to gain the ability to think critically about the social factors that cause urban structuring, the possible social effects of physical planning decisions, and urban life and problems.
|
Dersin İçeriği | Urban theory and concepts, the history of cities, urbanization dynamics and policies in Turkey, urban studies, urban transformation, urban segregation, environmental problems, urban poverty are discussed. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Lists the formation and development of cities and different types of cities and urbanization from past to present. | Anlatım, Tartışma, | Ödev, Sınav, |
2 | It provides an understanding of the possible changes in the urban spatial structure of the differences in the social structure and the guiding effect of different social institutions on the formation of cities. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
3 | By examining the urban developments in the world and in Turkey and the urbanization dynamics of third world countries, it enables to distinguish the differences. | Anlatım, | Sınav, Ödev, |
4 | It enables to analyze the social dimensions of the rapid urbanization process in Turkey. | Tartışma, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
5 | Urban poverty connects the factors that cause the migration of the population from rural to urban areas and the spatial effects of migration with the globalization process and its socio-economic consequences. | Tartışma, Anlatım, | Performans Görevi, Sınav, Ödev, |
6 | Interprets the importance of the socio-economic, cultural and political dimensions of the planning decisions and the physical environment that develops accordingly, and their consequences/reflections on different social groups. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kent Sosyolojisine Giriş | |
2 | Kentlerin Tarihi | |
3 | İslam ve Doğu Kentlerinin Oluşumu | |
4 | Klasik Kent Kuramları | |
5 | Şikago Okulu-Ekolojik Kuram | |
6 | Neo-Marksist Kent Kuramcıları | |
7 | Osmanlı’da Kent | |
8 | Türkiye’de Kent, Kentleşme ve Kentlileşme | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Mekansal Dönüşüm ve Kentsel Ayrışma | |
11 | Kentsel Dönüşüm, Yenilenme ve Kent Politikaları | |
12 | Kentsel Yoksulluk | |
13 | Kent, Çevre Sorunları ve Ekoloji | |
14 | Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Bal, H. (2008). Kent Sosyolojisi (4. Baskı ed.). Isparta: Fakülte Kitabevi. Diğer Kaynaklar:
|
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Lists the formation and development of cities and different types of cities and urbanization from past to present. |
2 | It provides an understanding of the possible changes in the urban spatial structure of the differences in the social structure and the guiding effect of different social institutions on the formation of cities. |
3 | By examining the urban developments in the world and in Turkey and the urbanization dynamics of third world countries, it enables to distinguish the differences. |
4 | It enables to analyze the social dimensions of the rapid urbanization process in Turkey. |
5 | Urban poverty connects the factors that cause the migration of the population from rural to urban areas and the spatial effects of migration with the globalization process and its socio-economic consequences. |
6 | Interprets the importance of the socio-economic, cultural and political dimensions of the planning decisions and the physical environment that develops accordingly, and their consequences/reflections on different social groups. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 0 | 0 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 136 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |