Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Doğal Afetler ve Çevre Sorunları | COG 210 | 4 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. HATİCE KILAR |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. HATİCE KILAR, |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yeryüzünde meydana gelen; jeolojik-jeomorfolojik ,meteorolojik-klimatolojik ,biyolojik, beşeri afetler gibi doğadan ve insanın doğayı etkilemesinden kaynaklanan sorunları ele alarak çözüm yolları hakkında bilgi edinmek |
Dersin İçeriği | Doğal ve beşeri afet kavramları, Dünya ve Türkiye ölçeğinde doğal ve insan kaynaklı afetlerin oluşumları gelişimleri, dünyasal dağılımları neden olacakları zararlar incelenmesi ve konu ile yeterli istatistiki bilgilerin verilmesi ile afetlerden oluşacak zararların önlenmesi ve azaltılması konusunda neler yapılması gerektiği bu konuda ulusal ve uluslararası yapılan çalışmalar alınması gereken önlemler konusunda bilgiler. doğal afetleri tanıtan çeşitli video filmleri. gösterimi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Doğal ve insan kaynaklı sorunları tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
2 | Afetlere karşı alınacak önlemleri açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
3 | Karşılaşılacak herhangi bir doğal afet konusunda toplulukları bilgilendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
4 | Afetler ve çevre sorunları konusunu yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
5 | Çevre bilincini değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
6 | Türkiye ve Dünyadaki çevre sorunlarına örnekler verir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Afetlerin tanımı ve afet türleri,doğal afetler ,sınıflandırılması,doğal afet türleri | [1]1-18, [2]1-16 |
2 | Yerkürenin iç yapısı ve levha hareketleri,Deprem oluşumu,sınıflandırıması,türleri,Türkiye ve Dünyadaki başlıca deprem kuşakları ve bu kuşaklarda gerçekleşen önemli depremler,zararları,depremden korunma | [1]16-59 |
3 | Volkanların oluşumu, püskürme ürün ve tipleri, volkan tipleri, dünyasal dağılımı,volkan püskürme sonuçları,volkan püskürmeleri ve Türkiye, volkan püskürmelerinden korunma | [1]59-79 |
4 | Tsunamiler genel bilgiler, etkili olduğu yerler ve zararları,Türkiye ve tsunami,tsunamini zararlarından korunma | [1]79-84 |
5 | Kütle hareketleri(yamaçhareketleri)sınıflandırılması,ve türleri,heyelan,özel yamaç hareketleri,kütle hareketlerinin korunması ve zararlarından korunma | [1]86-115 |
6 | Atmosferin bileşimi,genel dolaşımı,sel/taşkın olaylarının oluşumu,zararları,sel/taşkın olayları ve Türkiye, sel/taşkın olaylarının önlenmesi ve zararlarından korunma | [1]115-142 |
7 | Aşırı Kar Yağışları genel bilgiler,zararları,aşırı kar yağışlarının zararlarından korunma,çığların oluşumu,sınıflandırılması,türleri,zararları,çığ olayları ve Türkiye,zaralarından korunmaDolunun oluşumu,etkili olduğu yerler ve verdiği zararlar,dolu yağış | [1]142-194 |
8 | Sis oluşumu,sınıflandırılması, adlandırılması,zararları coğrafi dağılımı,zararlarından korunma,Don olayı,oluşumu,sınıflandırılması,zararları,don olayları ve Türkiye,zaralarından korunma | [1]194-208 |
9 | Rüzgarların oluşumu,adlandırılması ve etkili rüzgarlar, zararları,etkili rüzgarlar ve Türkiye | [1]208-243 |
10 | Fırtınalar,fırtınaların sınıflandırılması,tropikal siklonik fırtınalar,orta kuşağın cephesel-siklonik fırtınaları,tornado,oraj | [1]243-277, [2]59-105 |
11 | Toz fıtınası,kum fırtınası,kar fırtınası,fıtınalar ve Türkiye,fırtınaların zararlarından korunma | [1]277-300 |
12 | Yıldırımların oluşumu,dünyasal dağılımı,zararları,yıldırımlar ve Türkiye,yıdırımdan korunma,kuraklık oluşumu ve Dünyanın kurak ve yarıkurak bölgeleri,kuraklığın sınıflandırılması,türleri,sonuçları,kuraklıktan korunma. | [1]300-335 |
13 | El nino´nun oluşumu,küresel iklim sistemi üzerindeki etkileri,olumsuz sonuçları,el nino ve Türkiye,Geçmişte yaşanan iklim değişiklikleri,nedenleri,gelecekteki olabilecek iklim değişikliği sonuçları,iklim değişikliğini önleme ve zararlıetkilerden korunma | [1]335-375 |
14 | Orman yangınları,aşırı sıcaklarlar ve soğuklar,buzlanma,türbülans,Biyolojik Afetler,toprak erozyonu,havakirliliği,asityağmurları,ozon tabakası incelmesi | [1]375-416, [2]107-111 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] ]Doğal Afetler ve Türkiye, C.ŞAHİN, Ş.SİPAHİOĞLU, Gündüz ve Eğitim ve Yayıncılık. 2003. |
Ders Kaynakları | [2]Afetler Coğrafyası,R.Öney,Aktif yayınevi,İstanbul,2006. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Doğal ve insan kaynaklı sorunları tanımlar |
2 | Afetlere karşı alınacak önlemleri açıklar |
3 | Karşılaşılacak herhangi bir doğal afet konusunda toplulukları bilgilendirir |
4 | Afetler ve çevre sorunları konusunu yorumlar |
5 | Çevre bilincini değerlendirir |
6 | Türkiye ve Dünyadaki çevre sorunlarına örnekler verir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 30 |
1. Final | 70 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |