Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yenilenebilir Enerji Kaynaklarına Giriş FIZ 542 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok.

Önerilen Seçmeli Dersler

 

Elektromanyetik 

Katıların Bant Teorisi

İletken fiziği

Maddenin Elektrik ve Manyetik Özellikleri

Optik ve Dalgalar

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALIGHOLI NIAEI
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi NAGİHAN DELİBAŞ,
Dersin Yardımcıları

Fizik Bölümü Öğretim üyeleri

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dünyadaki enerjilerin orijini güneş enerjisi olup, özellikle yenilenebilir enerji kaynaklarının çoğu enerjisini güneşten doğrudan veya dolaylı olarak almakta ve dolayısıyla bu kaynaklar sürekli olarak yenilendiklerinden tükenmezler. Bu ders kapsamında; güneş enerjisi (ısıl sistemler ve fotovoltaik), jeotermal enerji, rüzgâr enerjisi, biyokütle enerjisi ve diğer yenilenebilir enerji kaynaklarının bilimsel prensipleri, Termodinamik, Akışkanlar Mekaniği ve Isı Transferi konularında temel bilgiler ile birlikte enerji verimliliği, enerji ekonomisi ve politikaları ışığında değerlendirmeler konu alınmaktadır.

Dersin İçeriği

Termodinamik, Akışkanlar Mekaniği ve Isı Transferi Temel Kavramları; Güneş Enerjisinin Temelleri; Işık Madde Etkileşimi Temelleri; Fotokatalitik Enerji Sistemleri; Fotovoltaik Teknolojiler; Rüzgâr ve Su Kaynaklı Enerji Sistemleri; Biyokütle Enerjisi; Enerji Malzemeleri, Karakterizasyonu ve Teknikleri; Jeotermal Enerji ve Isı Pompaları; Enerji Depolama Sistemleri; Enerji Verimliliği ve Yönetimi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bu ders kapsamında; güneş enerjisi (ısıl sistemler ve fotovoltaik), jeotermal enerji, rüzgâr enerjisi, biyokütle enerjisi ve diğer yenilenebilir enerji kaynaklarının bilimsel prensipleri, Termodinamik, Akışkanlar Mekaniği ve Isı Transferi konularında temel bilgiler ile birlikte enerji verimliliği, enerji ekonomisi ve politikaları ışığında değerlendirmeler yapar. Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , Tartışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Twidell, J. W, Weir, A. D., , 1986. “Renewable Energy Resources”, E. & F.N. Spon.

2. Böttcher H. (Ed.), 1991.“Technical Applications of Photochemistry”,Deutscher Verlag für Grundstoffind.

3. Murov, L., Carmichael I., Gordon L. H., 1993. “Handbook of Photochemistry”, Marcel Dekker, 2nd Edition.

4. Suppan P., 1994. “Chemistry and Light”, The Royal Society of Chemistry.

5. Eicker,U.2003. “Solar Technologies for Buildings”. 323 pages, John Wiley and Sons. Inc, West Sussex, England.

6. Tiwari,G.N.,2004. “Solar Energy: Fundamentals, Design, Modelling and Applications”. Narosa Publishing House, New Delhi, India.

7. Duffie,J.A. and W.A. Beckman, 2006, “Solar Engineering of Thermal Processes”. 2nd Edition, John Wiley and Sons. Inc., New York,USA.

8. Öztürk, H., 2008, “Yenilenebilir Enerji Kaynakları ve Kullanımı”, Teknik Yayınevi, Türkiye.

9. Akova, İ., 2008, “Yenilenebilir Enerji Kaynakları”, Nobel Akademik Yayıncılık, Türkiye.

10. Prakash R. S., 2010, M. Umeno, “New Concepts in Solar Cells “, ASI publications, India.

11. Tetsuo S., (çev.Kılıç, B.), 2013, “Güneş Enerjisi Dönüşümü İçin Nanoyapıdaki Materyaller”, Nobel Akademik Yayıncılık, Türkiye.

12.  Karaaslan, A., Gezen, M., 2017, , “Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Değerlendirilmesi”, Ekin Basım Yayın, Türkiye.

13. Özgüven, M.M., 2018, “Yenilenebilir Enerji Kaynakları”, Akfon Yayınları, Türkiye.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans ve yüksek lisans eğitiminde edinilen bilgileri lisansüstü alanlarda kullanabilme. X
2 Bilim ve teknolojinin gelişiminde önemli bir yeri olan fizik temel biliminin önemini kavrayarak yenilikleri takip edip kendini geliştirebilme. X
3 Kaynak tarama, sunum yapabilme, bir deney düzeneği hazırlayabilme, uygulayabilme ve çalışma alanı ile ilgili sonuçları yorumlayabilme. X
4 Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme. X
5 Bireysel çalışma becerisini kullanarak seminer, kongre, sempozyum, çalıştay v.b. gibi çeşitli iletişim ortamlarında çalışmalarını ve fikirlerini paylaşabilme. X
6 Bilimsel ve mesleki etik anlayışına sahip olma ve bu anlayışı her türlü ortamda savunabilme. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 1 1 1
Final 1 15 15
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Toplam İş Yükü 65
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,6
Dersin AKTS Kredisi 6