| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İlaç Bitkileri | BIY 622 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MEHMET SAĞIROĞLU |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. MEHMET SAĞIROĞLU, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
| Dersin Amacı | Geçmişten günümüze insan sağlığında önemli rol oynayan ilaç bitkilerini özellikleri ile tanıtmak |
| Dersin İçeriği | Dünyada ve Türkiyede ilaç bitkilerinin tarihçesi. İlaç Bitkierinin kullanımları.İlaç bitkilerinin üretimi. İlaç bitkilerinin etken maddeleri. Kullanım şekilleri. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Halkın ilaç olarak kullandığı bitkileri tanır | Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Deney / Laboratuvar, Anlatım, | Performans Görevi, Ödev, Sözlü Sınav, Proje / Tasarım, |
| 2 | Bitki yapılarını ve özelliklerini tanıyarak bitkilerin rastgele kullanılmaması gerektiğini öğrenir | Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Cevap, Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Deney / Laboratuvar, Anlatım, | Sınav, |
| 3 | Bitkilerin halk ilacı olarak toplumda nasıl yanlış kullanıldığını görür ve kavrar | Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Örnek Olay, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | İlaç ve Aromatik özelliği olan bitkilerin Önemi, Tarihçesi, Halk İlaçlarının Tarihçesi ve modern ilaç üretiminde bitkilerin rolü. | |
| 2 | Modern Anlamda İlaç olarak kullanılan bitkilerin ve drogların isimlendirilmeleri, tanımları | |
| 3 | Dünya ve Türkiyedeki Modern İlaç ve Aromatik Bitkiler, Halk İlacı olarak kullanılan Bitkiler | |
| 4 | Modern İlaç olarak Kullanılan Bitkilerin Sınıflandırılmaları (Sistematik,Morfolojik ,Kimyasal ve Farmakolojik), Halk İlacı olarak Kullanılan Bitkiler ile Karşılaştırılmaları | |
| 5 | İlaç Bitkilerinin kimyasal Yapıları ile ilgili bilgiler. | |
| 6 | İlaç Bitkilerinin Tarımının Gerekliliği ve Tarımında karşılaşılan Güçlükler. | |
| 7 | Bitkilerin Kültüre Alınması ve Kültüre Alınma Stratejileri, Türkiye ve Dünyadaki Çalışmalar | |
| 8 | İlaç Bitkilerinin Ekolojik İstekleri ve Bunların Sekonder Metabolitler Üzerine Etkileri | |
| 9 | Bitkilerin Hasadı | |
| 10 | Bitkilerde Hasat Sonrası İşlemler ve Kurutma, Drogların Muhafazası | |
| 11 | Bitkilerde Kalite, Standardizasyon ve Pazara Arz, Tıbbi Bitkilerden Yararlanma | |
| 12 | Bitkilerin Kulanım Şekilleri: Drog Kullanımın Avantaj ve Dezavantajları, Kullanım Zamanları | |
| 13 | Bitkisel Çaylar ve Hazırlama Yöntemleri | |
| 14 | Diğer Kullanım Şekilleri ( Özsu, Aromaterapi, Ekstrakt, Şurup, Hap vb.) |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Flora of Turkey and the East Aegean Islands 1-11 ciltler, Edinburgh, 1965-1988. Herbs and healing Plants, 1987, dietyer Podlech, London. Şifalı Bitkiler Flora ve Sağlığımız, 2001, reyhan Acartürk, Ankara The new Oxford Book of Food Plants, 2008, J.G. Vaughan & C.A. Geissler, Oxford. Türkiyede yetişen Tıbbi Bitkiler, 2014, Prof. Dr. Ersin Yücel, Eskişehir.Flora Inside the secret World of Plants, 2018, the Royal Botanic Garden, Kew |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak bilgilerini, bilimsel yöntemlerle ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir. | X | |||||
| 2 | Alanı ile ilgili problemleri saptama, sentez yaparak problemlerin çözümüne yönelik hipotez kurma ve çeşitli gözlemsel ve deneysel yöntemler kullanarak hipotezi çözme becerisine sahiptir. | X | |||||
| 3 | Alan bilgisi ve teknolojilerini eğitime, endüstriye, tarıma, sağlık ve çevre problemlerine uygular. | X | |||||
| 4 | Çalışma alanındaki konularda/uygulamalarda, evrensel ve toplumsal değerlere duyarlı, ülke çıkarlarını gözeten, araştıran, üreten, etik değerlere sahip bir bireydir. | X | |||||
| 5 | Disiplinler arası ekiplerle çalışabilme ve sorunların çözümlenmesinde sorumluluk alarak liderlik yapabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
| 6 | Alanında bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi, bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı yapabilir ve/veya yönetebilir. | X | |||||
| 7 | Alanı ile ilgili bilimsel gelişmeleri, bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanarak, izleyebilme, okuma, anlama, yazma ve yorum yapabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
| 8 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren standartları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir ve gerektiğinde bu standartları geliştirecek yönde liderlik yapabilir. | X | |||||
| 9 | Alanıyla ilgili etkinliklerde kendi özgün fikirlerini savunma ve etkili bir iletişim kurabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
| 10 | Bilgisayar ve bilişim teknolojilerini alan amaçları doğrultusunda ileri düzeyde kullanabilir. | X | |||||
| 11 | Avrupa Dil Portföyü’ndeki bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir. | X | |||||
| 12 | Akademik ve kültürel birikimi ile bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Halkın ilaç olarak kullandığı bitkileri tanır | |||||||||||||
| 2 | Bitki yapılarını ve özelliklerini tanıyarak bitkilerin rastgele kullanılmaması gerektiğini öğrenir | |||||||||||||
| 3 | Bitkilerin halk ilacı olarak toplumda nasıl yanlış kullanıldığını görür ve kavrar |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| Toplam | 0 |
| Toplam | 0 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 0 | 0 |
| Final | 1 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü | 0 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 0 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||