Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bireyselleştirilmiş Eğitim ve Geçiş Planlarının Hazırlanması | OEO 204 | 4 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | Özel Eğitim Zihin Yetersizliği ve Otizm Spektrum Bozukluğu |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AHMET FİDAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi AHMET FİDAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Öğretmen adaylarına bireyselleştirilmiş eğitim ve geçiş planlarının hazırlanması konusunda bilgi ve beceri kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Ayrıntılı değerlendirme, BEP'in öğeleri; BEP'in yasal dayanaklan; Okul türleine göre BEP çeşitleri (okulöncesi, ilköğretim programlan), kısa ve uzun dönemli amaçlar; eğitsel değerlendirme süreci, tüm hizmet planı; özel eğitim ihtiyacı olan bireylerde 0-3 yaş döneminde bireyselleştirilmiş aile hizmet planlanmn (BAHP) tanımı, önemi ve örnekleri; geçiş planlarının tanımı ve önemi; geçiş türleri, özel eğitim ihtiyacı olan bireylerde BAHP, BEP ve geçiş plam uyarlamalan ve dikkat edilecek hususlar; BEP'in, BAHP'nin ve geçiş planlarının izlenmesi ve değerlendirilmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Özel eğitimde sık kullanılan ölçme-değerlendirme teknikleri ve araçlarını bireyselleştirilmiş eğitim programları açısından analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
2 | Gelişim, öğrenme, genel eğitim müfredatı ve bireyselleştirilmiş eğitim ilişkisini tartışır. | Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
3 | Bireyselleştirilmiş eğitim programının yasal dayanaklarını açıklar. | Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Ödev, Sınav, |
4 | Bireyselleştirilmiş eğitim programı, bireyselleştirilmiş geçiş planı ve bireyselleştirilmiş aile hizmet planlarının bileşenlerini açıklar. | Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Performans Görevi, Ödev, Sınav, |
5 | Çeşitli öğretim ortamlarındaki öğrenciler için bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlama ilkelerini sıralar. | Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
6 | BEP'e dayalı bireyselleştirilmiş öğretim programı hazırlar. | Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Performans Görevi, Sınav, |
7 | Hazırlanmış olan BEP ve BÖP örneklerini analiz eder. | Grup Çalışması, Örnek Olay, | Ödev, Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | BEP ile ilgili temel bilgiler | |
2 | Eğitsel değerlendirme süreci | |
3 | Ayrıntılı değerlendirme | |
4 | BEP'in öğeleri | |
5 | Amaç yazma | |
6 | Örnek BEPlerin incelenmesi | |
7 | BEP Hazırlama | |
8 | BEP Hazırlama | |
9 | Bireyselleştirilmiş Aile Hizmet Planı | |
10 | Bireyselleştirilmiş Geçiş Planı | |
11 | Bireyselleştirilmiş Geçiş Planı Örneği | |
12 | Bilgisayar destekli BEP geliştirme | |
13 | BEP konusunda yapılan güncel yayınlar | |
14 | Geliştirilen BEP leri değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Avcıoğlu H. (2015) A'dan Z' ye BEP Bireyselleştirilmiş Eğitim Programlarının Geliştirilmesi. Ankara: Vize Yayıncılık Bireyselleştirilmiş Eğitim Programların Geliştirilmesi. Eskişehir:Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları. yınları. Bireyselleştirilmiş Eğitim Programların Geliştirilmesi. Eskişehir:Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları. yınları. (2007). Bireyselleştirilmiş eğitim programlarının geliştirilmesi. Eskişehir: AnadoluÜniversitesiYayınları. Özyürek, M (2004 ). Bireyselleştirilmiş eğitim programı. Ankara: Kök Yayıncılık. Sarı, H. ve İlik, Ş. (2016). Öğretmenler uzmanlar aileler için bireyselleştirilmiş eğitim programı. Ankara: Eğiten Kitap. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Özel eğitimde sık kullanılan ölçme-değerlendirme teknikleri ve araçlarını bireyselleştirilmiş eğitim programları açısından analiz eder. | |||||||||||||||
2 | Gelişim, öğrenme, genel eğitim müfredatı ve bireyselleştirilmiş eğitim ilişkisini tartışır. | |||||||||||||||
3 | Bireyselleştirilmiş eğitim programının yasal dayanaklarını açıklar. | |||||||||||||||
4 | Bireyselleştirilmiş eğitim programı, bireyselleştirilmiş geçiş planı ve bireyselleştirilmiş aile hizmet planlarının bileşenlerini açıklar. | |||||||||||||||
5 | Çeşitli öğretim ortamlarındaki öğrenciler için bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlama ilkelerini sıralar. | |||||||||||||||
6 | BEP'e dayalı bireyselleştirilmiş öğretim programı hazırlar. | |||||||||||||||
7 | Hazırlanmış olan BEP ve BÖP örneklerini analiz eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 10 |
4. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 4 | 1 | 4 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 60 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,4 | ||
dersAKTSKredisi | 2 |