Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Anayasa Hukuku SBK 313 5 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

Bulunmamaktadır. 

Önerilen Seçmeli Dersler

İnsan Hakları, Uluslararası hukuk

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SERDAR KORUCU
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi SERDAR KORUCU,
Dersin Yardımcıları

Ali ÖZDEMİR

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin amacı; Anayasa ve anayasacılık kavramını, anayasaların yapılış ve değiştirilişlerini; devletin somut görünümü ve işleyiş esaslarını, devletlerin biçimleri, kompozisyonları ve siyasal yapıları yönünden ayrımlarının, egemenliğin kullanım biçimleri ve sınırları konularında öğrencilerin genel çerçevede bilgi edinmelerini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Anayasa kavramı ve anayasacılık düşüncesi; kurucu güç kavramı ve ortaya çıkış ve kullanılış yöntemleri; anayasa yargısı ve modelleri; devletin unsurları ve türleri; güçler ayrılığı ve hükümet sistemleri, temel hakların genel esasları konuları ele alınacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Anayasa kavramını ortaya koyar; diğer hukuk kurallarından ayırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Anayasaları çeşitli açılardan sınıflandırır ve eline aldığı bir anayasayı bu ayırımlar içerisinde değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
3 Anayasallık denetiminin anlamını bilir ve denetim modelleri hakkında bilgiler verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
4 Anayasaların kimin tarafından, hangi durumlarda yapıldığını ortaya koyar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
5 Demokratik anayasanın nasıl yapılacağını ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
6 Türev kurucu güç hakkında bilgi verir; asli kurucu güç ile farkını ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
7 Monarşi ile cumhuriyet arasındaki ilişki ve farklılıkları analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
8 Federal devleti ile üniter devleti karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
9 Bir devlete ait özellikler verildiğinde bu devletin üniter mi, federal mi, bölgesel modelde mi olduğu hakkında hükümlerde bulunur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
10 Demokratik rejimleri diğerlerinden ayırır ve siyasal rejimlerle ilgili analizler yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
11 İnsan haklarını çeşitli açılardan sınıflandırır ve örnekler verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
12 Avrupa insan hakları sözleşmesinin ulusal anayasal düzenler üzerindeki etkilerini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Anayasa, anayasa hukuku kavramı, anayasa hukukunun hukuk dalları arasındaki yeri, anayasa hukukunun kaynakları Gözler, Kemal(2008), Anayasa Hukukunun Genel Esaslarına Giriş, Ekin Yay., Bursa 2008, ss. 1-20,Teziç,Erdoğan(1998), Anayasa Hukuku(Genel Esaslar), Beta Yay., s.1-50,Kaboğlu, İbrahim, Özden(2006) Anayasa Hukuku Dersleri-Genel Esaslar,Legal Yay. İst,s.1-18
2 Anayasacılık hareketleri ve anayasaların çeşitli açılardan sınıflandırılması Gözler, 2008: 21-33.Teziç, 1998: 134-146.Erdoğan, Mustafa (2006), Anayasa Hukuku, Orion Yay., Ankara 2005, ss. 37-49, Kaboğlu, 2006: 2-20.
3 Anayasaların yapılış ve değiştirilişleri Gözler, Kemal, Kurucu Güç, Ekin Yay., Bursa 1997.Gözler, 2008: 44-62.Teziç, 1998: 147-171. Kaboğlu, 2006, 21-33.
4 Anayasanın üstünlüğü ve kurumsal güvencesi olarak anayasa yargısı (anayasaya uygunluk denetimi) Erdoğan, 2006: 50-58, Gözler, 2008: 33-41.Teziç, 1998: 171-214, Kaboğlu, 2006: 308-377.
5 Anayasa Hukukunda devlet kavramı, devletin kurucu unsurları Gözler, 2008: 64-78, Erdoğan, 2006: 17-26.Teziç, 1996: 108-121.Kaboğlu, 2006: 51-93.
6 Güçler ayrılığı kavramı ve günümüzdeki görünümü Gözler, 2008: 90-120.Teziç, 1998: 121-133.Kaboğlu, 2006: 137-159.Erdoğan, 2006: 27-28.
7 Devletlerin çeşitli açılardan sınıflandırılması (1) Gözler, 2008: 90-120.Teziç, 1998: 121-133.Kaboğlu, 2006: 137-159.Erdoğan, 2006: 27-28.
8 Yasama yürütme ilişkileri ve hükümet sistemleri Teziç, 1998: 393-433. Gözler, 2008: 123-162. Erdoğan, 28-36. Kaboğlu, 2006: 114-130.
9 Arasınav
10 Demokrasi teorisi ve uygulama biçimleri (1) Erdoğan, 2006: 105-138. Gözler, 2008: 167-186. Kaboğlu, 2006: 163-201.
11 Demokrasi teorisi ve uygulama biçimleri (2) Erdoğan, 2006: 105-138. Gözler, 2008: 167-186. Kaboğlu, 2006: 163-201.
12 Seçim hukukunun temel ilkeleri Gözler, 2008: 190-214. Teziç, 1998: 215-344.
13 Hak ve özgürlük kavramı ve tarihsel gelişimi, sınırlandırılmaları ve durdurulmaları Gözler, 2008: 217-230, Kaboğlu, 2006: 207-237.
14 Hak ve özgürlüklerin anayasal güvenceleri ve uluslar arası hukuk yoluyla korunması Erdoğan, 2006: 68-73. Gözler, 2008: 229-237. Kaboğlu, 2006: 239-262.
Kaynaklar
Ders Notu

 

1. Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş,  Ekin Kitabevi, Bursa, Ağustos 2022.
2. Türkiye Cumhuriyeti 1982 Anayasası

3. https://www.anayasa.gov.tr/tr/anasayfa/ ' da bulunan içerikler. 

Ders Kaynakları

 

1. Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş,  Ekin Kitabevi, Bursa, Ağustos 2022.
2. Türkiye Cumhuriyeti 1982 Anayasası

3. https://www.anayasa.gov.tr/tr/anasayfa/ ' da bulunan içerikler. 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olma
2 Temel ekonometri ve istatistik teorilerini mikro ve makro iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme yeteneğine sahip olma.
3 Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı (ve tercihen ilave olarak sözlü) iletişim becerisine sahip olma.
4 Genel ekonometri teorisi hakkında bilgili olma.
5 Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olma.
6 Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata ve benzeri) kullanabilme
7 Matematiksel, iktisadi, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz yapma beceisi kazanmak
8 Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olmakla beraber, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkilerini göz önünde bulundurma, analitik düşünce yapısına sahip olma ve stratejik yaklaşım geliştirebilme
9 Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olma, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme
10 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma
11 Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma
12 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olmak
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 10
Toplam 10
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)